Лише близько 27% ІТ-спеціалістів затримуються в одній компанії понад 3 роки. Хоча в цій сфері також не без винятків. Найчастіше зміна роботи пов'язана з тим, що спеціалісти шукають більше можливостей для кар'єрного зростання та кращих умов, або ж не можуть дотримуватися work-life balance, через що втомились і втрачають мотивацію. Водночас готовність змінити роботу залежить і від того, наскільки вона цікава. Якщо завдання чи проєкт не драйвять, то 8 із 10 фахівців думають про пошук чогось нового. Проте не завжди перехід на нову роботу означає поліпшення. Іноді цей крок необхідний, аби зрозуміти, що на попередньому місці було комфортніше, що підтверджують чотири історії спеціалістів, які звільнилися та згодом повернулися. Чому так відбувається і як обрати компанію, у яку захочеться повернутися, розповіли Mind QA, Software Engineer, PM та Equity and Inclusion Expert. А як до таких повернень ставиться компанія і про що вони свідчать – поділилися з Mind HR Director та Talent Operations Manager.
Для Вадима важливим чинником вибору компанії були її етичність, людиноорієнтованість, а також чіткі й зрозумілі вимоги до роботи:
«P2H уже четверта ІТ-компанія, у яку я потрапив після 8 років пошуку себе в ІТ, а також пошуку корпоративної культури, що не розчарує. Останній мій досвід, коли з початку пандемії більшість команди залишилася без роботи, дещо похитнув віру в етичність бізнесу. Але в певний момент пасивні пошуки привели мене сюди, у команду SVP, у якій я працюю і сьогодні. Щоправда, я йшов із компанії на декілька місяців, адже захотів спробувати дещо інший напрям розробки. Проте задачі та очікування від мене виявилися зовсім іншими та ще й замість вдосконалення продукту, треба було перероблювати «з нуля». Так я знову повернувся сюди – без співбесіди, на інший проєкт і умови. Працюю вже три роки, а найближчим часом готуюся стати Team Lead у команді».
Наталія почала займатися Internal Communications у SoftServe у 2017 році, коли мала за плечима вже досвід роботи в п’яти інших компаніях. Після двох років на посаді, де люди й усе загалом класно, Наталія все ж таки відчула, що прагне іншого.
«Я не йшла з компанії, я не йшла від людей – я йшла в пошуку себе. Мені перевалило за 30, я стикнулася з особистою кризою. Раніше професійно я завжди рухалася горизонтально, пробувала різні ролі. Звільнившись, я фактично йшла в нікуди та водночас йшла за мрією і з бажанням віднайти себе. Та навіть тоді, зі слізьми на прощальній вечірці, було відчуття, що у SoftServe я ще повернуся.
Мій світч був суттєвий: зі сфери IT я вирішила рушити в артменеджмент. Та все ж після ковіду я вирішила повертатися в IT – у невелику компанію. Саме тоді прийшло цілковите усвідомлення своїх вмінь і навичок, здобутих на попередній роботі. Але я не відчувала, що є частиною кардинальних змін, як це було в SoftServe, а навпаки – розуміла, що SoftServe тримає гілку першості серед IT-компаній, і саме на неї рівняються інші.
У 2021 році в мене з’явилася можливість повернутися до компанії – уже на роль Diversity&Inclusion-спеціалістки. Я працюю з ініціативами для вразливих груп по всьому світу. Так, один із нещодавніх наших проєктів – спільний із VeteranHub навчальний курс з основ ІТ для ветеранів і ветеранок і членів їхніх сімей.
Якщо 2017 року я працювала в українській компанії, то вже у 2021-му повернулася в глобальну корпорацію. Це середовище, де панує drive-change, що спонукає розвивати як і компанію, так і себе. Не дивно, що дехто в компанії працює понад 10 років і багато хто повертається – це те місце, де є бажання та можливість зростати. І хоч компанія інтенсивно розвивається, її культурний код зберігається.
Моя історія – це історія про те, що важливо мати місію – змінювати світ на краще. SoftServe – це місце, де місія компанії і моя місія зійшлися. І це саме така компанія, у яку хочеться повертатися та рухатися вперед разом».
Для Олени повернення після звільнення більше нагадувало повернення з довгої відпустки. А щоб зрозуміти, що попереднє місце роботи підходить більше, їй вистачило всього два місяці.
«Я вже понад чотири роки працюю в P2H і після двомісячної паузи на іншому місці зрозуміла, що саме ця культура й атмосфера – це моє. Дійсно, у певний момент мені хотілося працювати зі складнішими технологіями, здавалося, що, довго залишаючись на одному місці, я упускаю корисний досвід. Але в новому середовищі бракувало насиченого ритму, свободи в ухваленні рішень, натомість було занадто багато завдань на кшталт «аби було». Такий підхід негативно впливає на мотивацію, адже мені важливий не процес, а результат, можливість впливати на нього та займатися тим, що добре вмію.
Повернутися було несподівано легко, я навіть потрапила в ту саму команду. Відчуття – начебто просто була у відпустці».
Факторів, які впливають на рішення спеціаліста повернутися на колишнє місце роботи, багато, і більшість із них зводиться до комфортної атмосфери в компанії та збереження дружніх відносин із керівництвом і колегами. Водночас не все залежить від однієї сторони – готовність прийняти фахівця назад має бути й в іншої сторони. HR-спеціалісти вважають, що повернення колишніх колег свідчить про лояльність до компанії.
Для SoftServe повернення в компанію – це не рідкість. За 2023 рік – уже п’ять таких історій, і команда завжди цьому рада.
«Для нас це позитивний сигнал, який означає, що ми змогли створити комфортне середовище для фахівців і в них залишається хороший досвід співпраці з компанією.
SoftServe має 30-річну історію, тому за цей час багато айтівців мали досвід роботи в компанії. Колись навіть думали створити власний Alumni-клуб, та поки просто стараємося підтримувати зв’язок з фахівцями, цікавитися, як в них справи. А якщо маємо релевантні вакансії, пропонуємо їх. Найчастіше такі пропозиції отримують люди, які добре зарекомендували себе під час співпраці, мають цінну експертизу чи вміють створювати якісь нестандартні рішення.
Здебільшого успішні історії трапляються, якщо і роботодавець, і фахівець ставляться людяно й адекватно одне до одного.
Зі свого боку ми прагнемо будувати процеси прозоро й надавати рівні умови для кожного софтсервівця. Тому й колегам, які повернулися, надаємо такий самий пакет бенефітів».
За 18 років діяльності компанії в P2H сформувалася своя особлива культура, у якій колегам затишно, комфортно та цікаво. Можливо, саме тому до них часто повертаються спеціалісти – бувають навіть випадки, коли двічі, а то й тричі.
Одна з наших колег у відгуках про компанію написала, що в P2H є традиція: ніколи не прощатися з тими, хто залишає компанію. Натомість казати «Ми на тебе чекаємо» і «До зустрічі» саме через те, що люди дуже часто повертаються, бо важко десь знайти подібні умови й таких чуйних людей, які є професіоналами своєї справи. Така традиція в компанії дійсно існує і, відверто кажучи, ми радіємо за колег завжди.
Якщо хтось із фахівців хоче спробувати себе в інших компаніях або напрямах, це свідчить, що людина прагне нових знань і розвивається. А якщо вона після цього повертається, то ми готові до нових звершень єдиною командою.
До того ж ми впевнені в цікавості та складності наших проєктів, адже P2H активно співпрацює з ринком Близького Сходу, клієнти якого дуже відрізняються від західних замовників. Деякі колеги зізнаються, що йдуть у компанію чи повертаються знову саме через можливість працювати з нетиповим ринком. Це завжди про велику кількість викликів, нову культуру та знання».
У компанії позитивно ставляться до повернення фахівців і цінують всіх, хто є, був і повернувся в команду – і не важливо, було партнерство довготривале чи коротке, важливо, що воно плідне. За поточний рік після певної «паузи» до компанії повернулися три фахівці. При цьому двоє колег працювали в команді 4 і 9 років поспіль.
«Повернення в компанію – це win-win ситуація для обох сторін. Людина вже знає корпоративну культуру компанії, розуміє свої обов’язки, тож адаптація проходить легше та швидше. При цьому компанія не витрачає кошти на пошук і наймання нового спеціаліста. Кількість співбесід із таким колегою також менша: зазвичай вистачає рекомендацій від керівника підрозділу, де він/вона раніше працював(ла). Крім того, працівник повертається з новим досвідом – а ми раді експериментам і цінуємо свіжий погляд на виклики.
Загалом, коли спеціаліст готовий повернутися до команди, це свідчить про його лояльність і, можливо, готовність рекомендувати нас далі. Як наслідок, коли ми маємо відкриту й цікаву для нашого колишнього колеги позицію, то завжди відкриті до відновлення співпраці.
Звісно, за виключенням випадків, коли людина раніше навмисно завдала шкоди бізнесу чи звільнення відбулося за нашою ініціативою – наприклад, мала конфлікти в команді чи поведінку, що суперечить цінностям компанії.
Повернення в команду – це ознака, що нам вдалося зберегти теплі відносини й обом приємно продовжувати співпрацю. Для цього дружню та шанобливу атмосферу ми формуємо й упродовж спільної роботи з колегами, і коли наші шляхи розходяться: проводимо exit-інтерв’ю, підтримуємо зв’язок, запрошуємо колег долучитися до нових спільних проєктів, іноді самі отримуємо такі запрошення від наших корпоративних колишніх колег, які тепер працюють у різних сферах – і в ІТ також.
Скільки б не тривала наша співпраця, ми завжди вдячні людям, які були частиною нашої великої родини та допомогли стати кращими й сильнішими. І якщо нам пощастило знову зустрітися, то обов'язково скористаємося такою нагодою».
Під час пошуку роботи кандидати найчастіше звертають увагу на те, наскільки цікаві задачі, хороші умови, гідна оплата та приємна атмосфера. Це дійсно основні критерії вибору роботи.
А ось на що радять звертати увагу в компанії спеціалісти, які змінювали роботу й поверталися.
Критерії вибору компанії:
Крім того, з початком повномасштабного вторгнення стало важливим, яку позицію зайняла компанія та як продовжує роботу в умовах блекаутів і кризи. Наприклад, усі хто повернувся в Р2Н наголошували, що в перші місяці вторгнення компанія надавала підтримку з житлом і релокацією. Власники компанії власноруч моніторили безпечні автошляхи, керували процесом релокації через месенджери та навіть вирішували кризові ситуації під час переїзду: шукали найближчі СТО для колег, у яких виникали проблеми на дорозі. Коли на кону стояло життя команди, бізнес відійшов на другий план.
Професійний розвиток і пов'язані з ним історії можуть бути різними: хтось зростає в межах однієї компанії, розширюючи чи навпаки звужуючи обов’язки, хтось хоче кинути собі виклик і спробувати сили в іншій ролі чи на новому ринку. Місце роботи можна змінювати, і це зовсім не означає, що шляху назад немає.
Повернутися хочеться туди, де тобі комфортно. Якщо казати про корпоративний світ, то запорука успішної співпраці – це відкритість у комунікації, підтримка в роботі та особистих ініціативах і просто дружнє ставлення один до одного в компанії. Коли вдається вибудувати хороші відносини та підтримувати їх навіть після завершення спільного шляху, то в таку команду й атмосферу хочеться повернутися.
Процес пошуку компанії, з якою буде ідеальний метч, буває тернистий, проте важливо знайти баланс між усіма важливими для вас факторами, щоб зрозуміти, яка компанія підходить саме вам. Десь неодмінно є місце, де ви почуватиметеся як вдома і захочете туди повертатися.