Кроки для розвитку успішного бізнесу: історія е-резидента Ореста Зуба

Про міжнародний бізнес та навіщо українцям ставати його частиною, про інструменти пошуку партнерів та важливість репутації

Фото: Орест Зуб

Бізнес завжди вимагав як адаптивності, ефективності та орієнтованості на результат, так і швидкості у прийнятті рішень. Однак із початком повномасштабного вторгнення росії потреба в останньому для українців посилилася.

Наприклад, я втратив частину свого бізнесу і, відповідно, доходу. В умовах воєнного стану для мене стало набагато більш важливими розповідати про ситуацію в Україні для іноземної аудиторії та вибудовувати якісні горизонтальні звʼязки між Україною та світом. Так, я вирішив приносити користь, застосовуючи свої навички, попередньо набутий досвід, мережу міжнародних контактів та існуючу команду. В чому тут допомагає естонська e-Residency, ми поговоримо далі.

Про міжнародний бізнес і його виклики

Суб’єктами міжнародного бізнесу можуть бути як великі транснаціональні корпорації, так і невеликі компанії з двома працівниками. Тут вже, як то кажуть, за вашим бажанням. Головне – знайти свою нішу і справу, яка до душі.

Міжнародний бізнес вимагає більш професійних підходів, адже на світовій арені приходиться боротися за «місце під сонцем» з найкращими представниками інших компаній. Тому, в цій ситуації головним ресурсом стає ноу-хау, а стратегічною зброєю – адаптація.

Коли плануєте вихід на міжнародний ринок, треба розуміти, що кожна країна має свою окрему юридичну базу і норми. Крім цього, можуть змінюватися правила гри в усіх сферах: від оренди приміщення і відкриття рахунку до пошуку спеціалістів у колектив.

Я, наприклад, уже декілька років є електронним резидентом Естонії. Ще у 2020 році я отримав ID-картку через e-Residency. А у 2021 приїхав у Таллінн, аби познайомитися із представниками програми та відкрити рахунок у банку.

Кроки для розвитку успішного бізнесу: історія е-резидента Ореста Зуба

E-Residency – цифрова ідентифікаційна картка, яка надає доступ до електронних послуг в Естонії і дозволяє відкрити бізнес всього за 1 день. Наразі для українців діють особливі умови – вони можуть отримати відшкодування державного мита у розмірі 100-130 євро та 265 євро за реєстрацію компанії в Естонії через визначених провайдерів.

Що ще особливого у роботі на міжнародному ринку? Не слід нехтувати особливостями та традиціями країн, де ви плануєте працюєте. Усі ми знаємо і маємо брати до уваги розважливий підхід скандинавських країн, або розміреність і емоційність більш південних держав. Важливо з повагою ставитися до культурних особливостей інших народів, особливо в європейському контексті.

Ще одним викликом для українських компаній можуть стати інші підходи до ведення бізнесу. Якщо в Україні панує принцип “клієнт завжди прав”, то у Європі часто можете зіштовхнутися з абсолютною протилежністю. Для них відкритий увесь ринок і знайти клієнтів – не дуже велика проблема. Більш важливо – мати надійних і перевірених партнерів, постачальників, підрядників тощо. Бо це напряму впливає на їхню репутацію.

Важливість репутації та інструменти пошуку партнерів

Великою особливістю виходу на міжнародний ринок є репутація, яку потрібно завойовувати з нуля. А для європейських компаній вона відіграє одну з вирішальних ролей у співпраці, оскільки європейці у цьому питанні є доволі консервативними. Я відчув це на собі, коли перебудовував власний бізнес та заходив у партнерство в проєкті NomadMania.

На початку повномасштабного вторгнення я створив англомовний сайт та переклав сторінки у соцмережах, де почав показувати  наслідки війни в Україні іноземцям. І в той момент я побачив, що європейці здебільшого довіряють тим, хто має гарну репутацію і хто достатньо довго існує в інформаційному полі. Нові гравці у них викликають скептицизм.

Тут мені стала у нагоді моя європейська реєстрація бізнесу. Оскільки я достатньо довго мав європейських рахунок, тож туди міг отримувати грошові перекази за надання маркетингових та консультаційних послуг з різних країн без проблем. Таким чином мені далося утриматися на плаву та подбати про свої співробітників.

Кроки для розвитку успішного бізнесу: історія е-резидента Ореста Зуба

Е-резидентство дало мені можливість бути частиною глобальної спільноти цифрових підприємців. Стати її частиною можна дуже легко, швидко та практично безкоштовно для українців до кінця 2024 року. 

Що для цього треба зробити? Перейти на сайт організації за посиланням, заповнити онлайн-форму, пройти перевірку і якщо все добре – забрати у Посольстві Естонії у Києві своє цифрове посвідчення e-Residency (ID-картку). Або ж у будь-якому іншому центрі видачі, який зазначений на сайті програми. ID-картка дає можливість у безпечно проходити автентифікацію та за допомогою електронного підпису підписувати документи онлайн.

Урядова програма e-Residency функціонує вже довгий час, її послугами скористалися майже 7 тисяч українців. Естонія приваблює багатьох підприємців через її діджиталізацію, що випереджає решту світу на 10-15 років, та можливість вести власний бізнес в ЄС без бюрократії та з будь-якого місця у світі, де є Інтернет.

Навіщо ж потрібен міжнародний бізнес?

Повномасштабна війна зробила ведення бізнесу в Україні більш непередбачуваним. Дослідження компанії Gradus Research показує, що наразі більшість вітчизняних компаній (71%) може планувати свою діяльність максимум на рік вперед, а то і менше. Разом з цим 53% бізнесів включають у свій план пункт помірного або активного розвитку. Одним із таких  шляхів може бути вихід на міжнародний ринок.

Таким чином, вихід на європейських ринок – це можливість розвитку, зростання компанії, що дозволяє залучати нових підрядників, клієнтів та створювати нові можливості. Крім цього, це неабияк стабілізує бізнес і дає можливість планувати не тільки на 1 рік, але і на більш довготривалі періоди.

Кроки для розвитку успішного бізнесу: історія е-резидента Ореста Зуба

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS