Попри війну, Україна продовжує розвиватися та активно рухатися у бік євроінтеграції. Особлива роль в даних умовах виділяється саме бізнесу, адже переорієнтація виробництва відповідно до стандартів ЄС – одна із ключових вимог. Разом з тим, локальний контекст посилює соціальну відповідальність бізнесу – суспільство очікує рішучих дій у сфері розвитку громад, безпеки та відбудови.
Європейський Союз є найбільш успішним інтеграційним об'єднанням у світі, до складу якого входять 27 країн, з населенням близько 450 мільйонів людей. Загальна вартість усіх вироблених товарів і послуг (валовий внутрішній продукт ВВП) становить більше ніж 14,5 трильйона євро, ВВП на душу населення понад 32 тисяч євро. На ЄС припадає близько 15% світової торгівлі товарами. Головним двигуном економіки є єдиний ринок, який забезпечує вільне переміщення товарів, послуг, капіталу та людей в рамках ЄС. Також тут діють одні з найвищих екологічних стандартів у світі.
2022 року президент України Володимир Зеленський підписав заявку на членство України в ЄС, а вже 14 грудня 2023 року Європейська рада вирішила розпочати переговори з нашою країною щодо вступу. Відтоді українські урядовці разом з дипломатами посилено працюють над відповідною законодавчою базою, яка б дозволила інтегрувати європейські підходи в Україні. Проте бізнес не стоїть осторонь. Більшість підприємств розпочали впроваджувати євростандарти ще задовго до підписання офіційного документа. Компанії активно підтримують суспільство, оперативно реагують на громадські потреби та виконують зобовʼязання щодо захисту довкілля.
Одним з таких прикладів є робота компанії Nestlé, яка ще задовго до повномасштабного вторгнення відповідно до своїх зобов’язань сконцентрувала свою роботу на трьох напрямках: збалансоване харчування та здоровий спосіб життя українців, розвиток успішних громад, турбота про навколишнє середовище.
Nestlé має низку соціальних та екологічних проєктів та ініціатив, від яких не відмовилась, попри складні часи. Відтак, в партнерстві з компанією з управління відходами Veolia восени 2020 року був започаткований проєкт «Маяк». Основною метою проєкту є розвиток інфраструктури збору та перероблення відходів в Україні, а також формування стійких навичок поводження з відходами серед громадян.
За словами Nestlé, «Маяк» є пілотним проєктом та реалізується на території обраних громад Київської області. Він покликаний, спираючись на приклад цих громад, сприяти створенню загальнонаціональної системи управління відходами. Роздільне збирання відходів упаковки є одним з основних елементів ефективної системи поводження з відходами та складовою розширеної відповідальності виробника. Розширена відповідальність виробника передбачає управління відходами від моменту створення продукту, і до етапу перероблення пакування та вже давно діє в країнах Євросоюзу. В результаті реалізації пілотного проєкту, компанія очікує підвищення якості сортування відходів та обізнаності щодо важливості їх належної переробки та утилізації серед мешканців громад. Загалом на початку проєкту було встановлено 220 контейнерів для збору відходів в трьох населених пунктах Київської області: смт Макарів, Нові та Старі Петрівці.
З початком повномасштабного вторгнення проєкт було призупинено, але вже у кінці 2022 року року, врахувавши наполегливі прохання громад, Nestlé та Veolia відновили функціонування проекту в повну силу. На жаль, не всі контейнери було збережено. Після ретельного обстеження на предмет наявності вибухонебезпечних предметів підрозділи ДСНС спільно з працівниками Veolia провели експертизу вмісту контейнерів та організували їх подальшу безпечну експлуатацію. Цього року проєкт «Маяк» зібрав 118 тонн сухої фракції відходів (це різні види пластику, папір, картон та метал) та 113 тонн скла, що становить 2/3 відходів, зібраних до повномасштабного вторгнення за той самий період. 48% відсортованих відходів – це чиста вторинна сировина, придатна для переробки – і це майже така ж цифра, яка була до війни. А це означає, що українські громади не відмовлялися від сортування відходів, продовжуючи демонструвати стійкі звички поводження з відходами у своєму повсякденному житті.
Відновлення проєкту роздільного збору відходів є не лише одним із кроків поступового відновлення Петрівської й Макарівської об’єднаних територіальних громад та країни в цілому, але і прикладом для впровадження системи управління відходами в інших регіонах України.
Компанія Nestlé взяла на себе чітке зобов’язання на глобальному рівні вдвічі скоротити викиди парникових газів до 2030 року і досягти нульового викиду до 2050 року. Одним з кроків досягнення цієї мети є перехід на використання зеленої електроенергії на виробничих майданчиках компанії по всьому світу.
«З цією метою ще з 2021 року ми почали встановлювати сонячні панелі для поступового переведення своїх потужностей в Україні на «зелену» електроенергію. Використання зеленої енергії не лише позитивно впливає на зменшення вуглецевого сліду, а й вигідне з економічної точки зору, адже власна зелена електроенергія, дозволяє зменшити витрати. Враховуючи всі ризики під час війни та досвід минулої зими, генерація власної зеленої електроенергії – це також одне з рішень для підтримки виробничої діяльності у випадку перебоїв з електропостачанням. Перші сонячні електростанції були встановлені на нашій Волинській фабриці з виготовлення соусів у Торчині та в дистрибуційному центрі в Смолигові наприкінці 2021 року. У цей проєкт загалом було інвестовано 320 тисяч швейцарських франків, що в еквіваленті становить близько 14 млн грн», – пояснили у пресслужбі компанії.
Наприкінці 2022 року Nestlé завершила встановлення сонячних панелей у дистрибуційному центрі у Малехові на Львівщині, а в грудні 2023 року там було встановлено додаткові панелі. Це дало змогу збільшити загальну потужність та забезпечити 20% потреби електроенергії дистрибуційного центру.
4,4 млн грн сумарно було інвестовано у проєкт за два роки. Завдяки цим рішенням компанія зменшила викиди парникових газів за 11 місяців 2023 року на 192 тонни, і таку ж кількість – за 2022 рік.
Зараз вироблена сонячними станціями електроенергія покриває в середньому 18% потреб дистрибуційних центрів, та 11% потреб фабрики.
Середній термін окупності сонячних електростанцій становить 4-5 років. Попри те, що виробництво електроенергії за допомогою сонячних електростанцій залежить від погоди, компанія має намір і надалі інвестувати в цей напрямок, та дотримуватися своєї стратегії зі зменшення викидів парникових газів. Крім цього, зменшення викидів є частиною євроінтеграційних процесів України, які в компанії всебічно підтримують.
«У середньому ми щорічно інвестуємо близько $20 млн в інновації на наших виробництвах та їхній сталий розвиток. Ми встановили сонячні батареї на нашій Волинській фабриці з виробництва соусів в Торчині – відновлювані джерела енергії забезпечуватимуть до 20% потреб фабрики. Наш план – зробити це також і на інших наших підприємствах в Україні», – говорить Алессандро Дзанеллі, CEO Nestlé в Україні та Південно-Східній Європі.
Історія швейцарської транснаціональної компанії розпочалась ще у позаминулому сторіччі й нині її добре знають у всьому світі. В Україну компанія зайшла у 1994 році, відкривши представництво, і цього року відзначатиме 30-ту річницю роботи в Україні. Згодом Nestlé придбала контрольний пакет акцій ЗАТ Львівська кондитерська фабрика «Світоч», а також підприємства «Волиньхолдинг», яке виготовляло холодні соуси під ТМ «Торчин», ТОВ «Техноком» (виробництво вермішелі швидкого приготування ТМ «Мівіна»), та відкрила сучасний бізнес-сервіс центр Nestlé Business Services Lviv (NBSLviv), який надає послуги світового рівня у сферах фінансів, бухгалтерії, управління персоналом та інших галузях підприємствам Nestlé у більше ніж 40 країнах.
Станом на сьогодні компанія Nestlé надала допомоги на суму 20 мільйонів швейцарських франків (900 млн грн) у вигляді продуктів харчування і грошових внесків місцевим гуманітарним організаціям в Україні, а також допомоги українцям, що через війну перебувають в сусідніх країнах. Nestlé підтримує проєкти з реабілітації військових і цивільних українців, зокрема реабілітаційний центр «Unbroken» та центр реабілітації постраждалих від війни для дорослих та дітей Superhumans. Станом на сьогодні для потреб обох центрів було надано вже 16 млн грн. допомоги.
Минулого року, попри війну компанія подала чіткий сигнал міжнародним інвесторам, інвестувавши 40 млн швейцарських франків у нове виробництво у Смолигові, Волинської області.
Таким чином, Nestlé стала першою мультинаціональною компанією, що робить нові інвестиції та здійснює практичні кроки вже зараз, попри війну, щоб забезпечити майбутній розвиток України та реалізацію бізнес-потенціалу агропродовольчої галузі країни.