Світові практики. Як британський чат-бот допоміг не соромитися ментальних проблем

І дозволив вчасно отримати допомогу від лікарів тим, хто раніше не наважувався це зробити

Фото: DR

Коли йдеться про ментальне здоров’я, опрацювання проблем і консультування, почасти доводиться чути тези про недостатню кількість сертифікованих (чи принаймні верифікованих) спеціалістів. Їх замало зараз, і ця нестача лише збільшуватиметься. Дисбаланс попиту та пропозиції – одна з ключових проблем, з якими українська галузь охорони ментального здоров’я стикнеться незабаром.

Саме тому редакція Mind у рамках рубрики «Ментальне здоров’я» збиратиме кращі світові практики, які можуть стати у пригоді спеціалістам у нашій країні.

Нове дослідження Британської медичної асоціації показало, що чат-бот на базі штучного інтелекту зміг одночасно допомогти і пацієнтам, і Національній службі здоров’я. Особливо гарні результати він показав серед пацієнтів із недопредставлених груп, через що вони нечасто звертаються по допомогу.

Чому виникла потреба в ШІ «на службі» ментальної медицини?

Останніми роками у Великій Британії стрімко зростає попит на послуги в царині ментального здоров’я. Так, 2022-го кількість звернень сягнула 2,2 млн – найвищий показник за час спостережень – і кількість людей, які шукають ці послуги, стабільно збільшується. Складність у тому, свідчать дані Британської медичної асоціації, що задовольнити цей попит наразі не вдається ані збільшенням фінансування, ані залученням більшої кількості спеціалістів.

Творці чат-боту з компанії Limbic вирішили перевірити гіпотезу, чи здатна технологія штучного інтелекту прибрати перешкоди в доступі до профільного лікування, допомагаючи пацієнтам одержувати необхідну підтримку швидше й ефективніше.

Якими стали результати та чим саме вони здивували?

Дослідження, результати якого оприлюднені у виданні Nature Medicine, мало на меті оцінити вплив чат-боту Limbic Access на цільову аудиторію проєкту «Розмовна терапія проти тривожності та депресії» – низки терапевтичних програм для дорослих, які страждають на тривожні розлади, депресію або обидві ці недуги.

Для аналізу були використані дані 129 400 осіб, що відвідали сайт проєкту й отримали направлення до однієї з 28 програм по всій Англії. Половина з них скористалися чат-ботом на сайті, друга половина – іншими формами звернень на кшталт вебформ. Серед користувачів, які отримували направлення через чат-бот, за три місяці кількість фактичних отримувачів консультацій (хто дістався до лікаря, поспілкувався з ним та отримав фактичну допомогу) зросла на 15%, у групі «традиційних методів комунікації» – лише на 6%.

Окремою знахідкою стала кількість звернень від меншин, зокрема етнічних і сексуальних: завдяки чат-боту кількість звернень від осіб із небінарним гендером зросла на 179%, пацієнтів азійського походження – на 39%, темношкірих пацієнтів – на 40%.

Завдяки чому виникла така інклюзивність?

Важливо зазначити, що загальне зростання кількості звернень не збільшило час очікування консультації і не зменшило кількість прийомів: чат-бот збирав достатній обсяг інформації, щоб спеціаліст із ментального здоров’я міг приділити час консультуванню, а не діагностуванню чи заповненню бланків.

Пацієнти, які скористалися чат-ботом і повідомили про позитивний досвід, вказали на простоту та зручність. Також вони зазначили, що отримання направлення дозволило їм сподіватися на поліпшення стану та відчути, що вони не самотні. Небінарні пацієнти в опитуваннях частіше звертали увагу на штучне походження «консультанта», ніж чоловіки та жінки, що дозволяє припустити, що спілкування з чат-ботом для цієї категорії дозволяє нівелювати острах осуду, стигматизації або занепокоєння, як при спілкуванні з людьми.

«Спостереження за зростанням рівня залученості представників гендерних, сексуальних та етнічних меншин, до яких зазвичай важко звернутися, стало дивовижним відкриттям. Воно свідчить про те, що ШІ в правильних руках може стати інструментом інклюзії та рівності», – прокоментував висновки співавтор дослідження та генеральний директор компанії Limbic Росс Харпер.

Як працює цей чат-бот?

Відвідувачі сайту, яким пропонувалася взаємодія з чат-ботом, отримували пояснення, що Limbic Access є роботизованим помічником, який має допомогти їм здобути ментальну підтримку. В рамках процесу первинного діагностування чат-бот ставив декілька запитань, цікавлячись, зокрема, чи має пацієнт якісь довгострокові медичні протипоказання чи попередні діагнози від спеціалістів із ментального здоров’я. Після цього він ставив низку запитань для дослідження симптоматики проблем із ментальним здоров’ям і тривогою, формуючи запитання на базі найбільш розповсюджених відомих йому характеристик проблем пацієнтів.

Чат-бот використовує зібрані дані для створення детального направлення, яке він спрямовує до електронної системи, якою користується та чи інша клініка. Людина-лікар отримує це направлення, з нього має детальну інформацію та зв’язується з пацієнтом, щоб обговорити дату та час зустрічі чи призначити лікування.

Limbic Access є комбінованим чат-ботом із використанням різних ШІ-моделей. Першою застосовується обробка природної мови пацієнта задля підбору емпатичних і правильних відповідей. Імовірнісні моделі отримують дані від пацієнта й зв’язують їх із найбільш схожими за симптомами ментальними проблемами. Ці моделі здатні класифікувати вісім найбільш розповсюджених проблем ментального здоров’я з 93%-ю вірогідністю.

«У нас недостатньо професіоналів галузі ментального здоров’я, тож ми використаємо ШІ для підсилення наявних ресурсів. Співпраця людей-спеціалістів і ШІ – ось як ми вирівняємо баланс попиту та пропозицій у царині ментального здоров’я», – зазначають творці чат-боту.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS