Національний банк анонсував оновлені правила запровадження тимчасових адміністрацій у небанківських фінансових установах, а також уточнив критерії, на підставі яких діяльність учасників фінринку визнаватиметься ризиковою. Це необхідно для того, щоб Нацбанк міг на ранніх етапах виявляти ненадійні установи та вирішувати, що з ними робити далі. Відповідні зміни прописані в постанові Нацбанку №34, яка набула чинності 21 березня. Mind розібрався в основних нормах та положеннях цього документа.
Алгоритм запровадження тимчасової адміністрації. Відбір кандидатів на посаду тимчасового адміністратора небанківських фінансових установ стане більш ретельним.
НБУ уточнив причини, на підставі яких можуть бути достроково припинені повноваження тимчасового адміністратора. Це подання адміністратором заяви за власним бажанням, наявність конфлікту інтересів, неналежне виконання адміністратором своїх функцій тощо.
Відтепер менеджмент фінустанов, які переходять під контроль тимчасового адміністратора, дізнаватиметься про це вже постфактум. Річ у тім, що НБУ більше не запрошуватиме керівників кредитних спілок і страховиків на засідання правління Нацбанку, під час якого ухвалюється рішення про введення тимчасової адміністрації.
Крім того, з'явилася норма, згідно з якою керівник страхової компанії або кредитної спілки має протягом трьох днів передати тимчасовому адміністратору документацію, ключі, печатки та матеріальні цінності. Якщо керівництво фінустанови перешкоджає роботі тимчасового адміністратора, той звертається за допомогою до державної виконавчої служби.
Ознаки ризикової діяльності учасників небанківського ринку. Критерії, на підставі яких НБУ визнає діяльність небанківських фінансових установ ризиковою, прописані в постанові №183 від 25 грудня 2023 року. Зокрема, їм присвячено главу 4 розділу II.
Нацбанк вирішив додати до цієї глави нові критерії, які також свідчать про ризикову діяльність.
Для всіх небанківських надавачів фінансових послуг це:
Окремо для кредитних спілок це:
Окремо для страховиків це:
Окремо для фінансових компаній це:
На додачу до розширення переліку ознак ризикової діяльності Нацбанк закріпив за собою право застосовувати заходи впливу до небанківських установ протягом шести місяців із моменту виявлення таких ознак. Варто наголосити, що одним із заходів впливу є відкликання ліцензії.
Виведення фінустанов з ринку. НБУ ввів новий пункт, згідно з яким у разі анулювання ліцензії у страховика, який допустив порушення та не усунув їх, вів ризикову діяльність, відмовився допустити інспекторів для перевірки або має непрозору структуру власності, Нацбанк звертається до господарського суду з позовом про ліквідацію такої компанії.
Якщо ж страховика визнано неплатоспроможним, то НБУ звертається до господарського суду з позовом про відкриття справи про банкрутство.
Аналогічні дії Нацбанк вчиняє і щодо кредитних спілок. Якщо спілка має порушення та не усуває їх, відмовляється від перевірки, то НБУ анулює ліцензію та звертається до госпсуду з позовом про ліквідацію. Коли кредитну спілку визнано неплатоспроможною, то НБУ протягом місяця з моменту відкликання ліцензії надсилає позов до суду про відкриття провадження у справі про банкрутство.
Нововведенням є і те, що НБУ тепер зобов'язаний підкріплювати рішення про анулювання ліцензії страхової компанії / кредитної спілки зверненням до господарського суду з позовом про ліквідацію / відкриття провадження у справі про банкрутство.
Як усе це вплине на учасників ринку та їхніх клієнтів? Фактично НБУ продовжує погоджувати свою нормативно-правову базу з вимогами нових законів, які набули чинності 2024 року. Це закони «Про страхування», «Про кредитні спілки» і «Про фінансові послуги та фінансові компанії».
Також НБУ дотримується обіцяної стратегії щодо відновлення довоєнного регулювання фінринку та впровадження пруденційного, ризик-орієнтованого нагляду.
Інакше кажучи, Нацбанк хоче діяти на випередження й ідентифікувати неблагонадійних страховиків чи кредитні спілки ще до того, як їхній бізнес почне хитатися та руйнуватись. Саме для цього потрібне вдосконалення процедури запровадження тимчасових адміністрацій та уточнення критеріїв ризикової діяльності.
Для учасників ринку все це спричинить посилення нагляду та швидшу реакцію НБУ на дії, які можуть поставити стабільність фінустанови під загрозу. Спочатку Нацбанк намагатиметься вирівняти ситуацію за допомогою тимчасової адміністрації. Але, якщо це не допоможе, все може закінчитися анулюванням ліцензії.
Клієнтам подібні зміни мають надати більше впевненості в тій страховій компанії, у якій вони застрахували своє авто, або у кредитній спілці, якій вони довірили гроші. Принаймні ймовірність того, що фінустанова раптово зникне десь за обрієм разом із грошима страхувальників чи вкладників, буде мінімізована.