«Київстар», «Vodafone Україна» і lifecell оголосили фінансові й операційні результати за 2023 рік. Mind порівняв ключові показники «великої трійки».
Дохід
Індустрія мобільного зв’язку поступово наздоганяє передвоєнну динаміку виручки. У 2023 році загальний дохід «великої трійки» зріс на 9,8% – до 61,7 млрд грн. Тоді як у перший рік повномасштабної війни галузь зафіксувала найнижчу динаміку росту за всі роки роботи: 5,1% – до 56,2 млрд грн. Як завжди, найбільший обсяг виручки – у «Київстар». А за динамікою зростання вже другий рік поспіль лідирує lifecell.
Дохід «синього» оператора за 2023 рік збільшився на 8% – до 33,588 млрд грн. Динаміку «підкосив» IV квартал: його компанія, напевно, перший раз за всю свою історію закінчила зі спадом виручки на 3,3%. «Це сталося через низку негативних факторів, у тому числі безпрецедентну кібератаку на мережу «Київстар», – пояснюють у компанії.
Виручка «червоного» гравця зросла на 9% – до 21,6 млрд грн. «Основними факторами стали фокус на розвитку фіксованого бізнесу, збільшення обсягів користування дата-послугами та кількості користувачів і відповідно доходів від послуг – як мобільного, так і фіксованого зв’язку», – уточнюють у пресслужбі «Vodafone Україна».
Оборот «жовтого» оператора побив рекорд для воєнного часу: зростання на 24,4% – до 11,712 млрд грн. «Збільшення доходу переважно зумовлене зростанням ARPU та підвищеним споживанням дата-послуг», – пояснюють у lifecell.
Чистий прибуток/збиток
«Київстар» цей показник припинив розголошувати в публічній звітності кілька років тому. Його ж конкуренти прозвітували про стрімке зростання. У «Vodafone Україна» чистий прибуток за 2023 рік «злетів» на 361% – до 5,073 млрд грн. «Зростання у 5 разів порівняно з 2022 роком обумовлене стабілізацією гривні у 2023 році та зменшенням збитків від курсових різниць внаслідок валютної політики НБУ, зменшенням впливу знецінення активів, що залишилися на неконтрольованих територіях, отриманням знижок від партнерів і збільшенням ефективності бізнесу», – кажуть у компанії.
У lifecell також стрімкий зліт: на 164% – до 2,567 млрд грн.
EBITDA/OIBDA
«Київстар» і lifecell оприлюднюють EBITDA, а «Vodafone Україна» – OIBDA. Порівнювати ці показники некоректно. Тож просто наводимо їх.
Всі оператори показали зростання – трохи більший за динаміку виручки. EBITDA «Київстар» збільшилася на 8,1% – до 19,775 млрд грн, lifecell на 25% – до 6,808 млрд грн. OIBDA «Vodafone Україна» зросла на 13% – до 12,7 млрд грн.
Маржа EBITDA/OIBDA
Індустрія мобільного зв’язку залишається високорентабельною галуззю. Маржа EBITDA «Київстар» як у 2022-му, так і у 2023 році була на рівні 58,9%. Хоча в IV кварталі минулого року просіла на 1,4 в. п. Знову ж таки головний чинник – російська хакерська атака. У lifecell маржа зросла на 0,2 в. п. – до 58,1%. Маржа OIBDA «Vodafone Україна» збільшилася на 1,8 в. п. – до 58,7%.
Абонбаза
Це найболючіший показник для мобільних операторів. Через вбивства російськими терористами, вимкнення зв’язку на тимчасово окупованих територіях і міграцію за кордон із початку повномасштабного вторгнення «велика трійка» сукупно втратила 5,6 млн абонентів. Втім із другої половини 2023 року деяким операторам вдається нарощувати кількість клієнтів.
У лідерах за динамікою росту lifecell: активна 3-місячна абонентська база у 2023 році зросла на 16,5% – до 9,9 млн. «Це сталося завдяки розширенню покриття й оптимальним тарифним планам для абонентів», – вважать у компанії.
На другому місті – «Vodafone Україна»: плюс 3,2% – до 15,9 млн. «Системні інвестиції у розвиток і відновлення мережі, забезпечення стабільності надання послуг, а також привабливі тарифні ініціативи позитивно вплинули на розмір абонентської бази. Більш ніж 2 млн клієнтів залишаються за кордоном і продовжують користуватися послугами за українськими тарифами», – пояснюють у «Vodafone Україна».
Ще одним чинником росту, про який дипломатично не згадують lifecell та «Vodafone Україна», став різкий стрибок продажу їхніх SIM-карт – одразу після атаки на «Київстар». Абонбаза цього оператора в IV кварталі знизилася на 3,4% – до 23,9 млн. Втім у «Київстар» кажуть про збільшення абонентів, що користуються 4G: за рік плюс 8,8% – до 14,3 млн користувачів. «Зараз уже близько 60% абонентів «Київстар» отримують послуги в мережі 4G-зв'язку», – уточнюють у компанії.
Середній дохід від абонента
Найбільший ARPU у lifecell: зростання на 21,2% – до 110,9 грн. На другому місці «Vodafone Україна»: зростання на 18% – до 107,2 грн. Найнижчий середній чек у «Київстар»: за рік показник впав на 1,4% – до 102 грн.
Інвестиції
У другий рік повномасштабної війни «велика трійка» суттєво наростила витрати. Ключові напрями – відбудова зруйнованого, резервне живлення мереж під час блекаутів і «велике будівництво» нових базових станцій.
На першому місці за обсягом інвестицій «Київстар»: у 2023 році капекс оператора зріс на 6,8% – до 6,364 млрд грн. «Це є найбільшою сумою капітальних витрат за останні три роки.
Майже 100% телекоммережі компанії на підконтрольній території працює у звичному режимі. У 2023 році команда відновила зв’язок в 190 населених пунктах, де проживає понад 112 000 людей і збудувала 1000 нових базових станцій для мережі 4G. Ще 4000 базових станцій були модернізовані для збільшення швидкості мобільного інтернету. Наразі 4G-мережа охоплює територію, де проживає 95% населення України», – розповідають у «Київстар».
На другому місті «Vodafone Україна». У 2023 році оператор збільшив витрати на 58% – до 5,7 млрд грн. «Отриманий прибуток дозволив нам реінвестувати у розвиток телекомінфраструктури, відновлювати покриття та підтримувати стабільність роботи мережі, що дало можливість вийти на рекордний обсяг інвестицій не лише за час повномасштабної війни, а й перевищити довоєнні інвестиції 2021 року. Загалом протягом двох років повномасштабної війни інвестовано 9,3 млрд грн», – пояснюють в «Vodafone Україна». За ці два роки оператор повернув в ефір 900 міст і сіл, побудував 5500 базових станцій.
Капітальні інвестиції lifecell за 2023 рік зросли на 39,9% – до 4,207 млрд грн. «Торік команда продовжувала робити все, аби наші абоненти були зі зв’язком. Ми швидко відновлювали зруйновані ворогом базові станції, розширювали наявне покриття, закуповували батареї й акумулятори, щоб бути готовими до можливих блекаутів, а також посилили захист нашої мережі від кібератак. За час повномасштабної війни побудували, модернізували та відновили понад 6500 базових станцій, 94% нашої мережі станом на зараз продовжує працювати попри всі складнощі воєнного часу», – розповідає головний виконавчий директор lifecell Ісмет Язиджи.