Український агрохолдинг «Нібулон» і румунська транспортно-логістична група TTS (Transport Trade Services) продовжили на 2024/2025 маркетинговий рік (МР) спільний логістичний проєкт, який забезпечує доправлення та перевалку вантажів української компанії в румунському порту Констанца. Завдяки цьому партнерству українська компанія експортувала 3,5 млн тонн аграрних вантажів після переорієнтації свого експортного вантажопотоку на Дунай. Новий контракт передбачає перевезення та перевалку в Констанці 1,6 млн тонн вантажів. «Нібулон» прагне розвивати співпрацю, покладаючись на комплексне логістичне рішення, яке дозволяє конкурувати з портами Великої Одеси.
Українська компанія повідомила Mind, що партнери підписали новий контракт у червні. «Ухвалення рішення стало логічним продовженням плідної дворічної співпраці двох великих компаній», – зазначив агрохолдинг.
Румунський партнер «Нібулону» – один із найбільших річкових вантажних перевізників на Дунаї, що оперує власним річковим флотом місткістю понад 800 тис. тонн і плавучими кранами. TTS також володіє портовими терміналами в найбільшому румунському порту Констанца та семи дунайських річкових портах. До структури групи входить 16 компаній різної спеціалізації, що дозволяє TTS надавати комплексні логістичні послуги, зокрема, перевезення вантажів різними видами транспорту, перевантаження та портові операції, зберігання, агентування тощо.
Що передбачає співпраця? Спільний проєкт «Нібулону» і TTS передбачає доставку експортних аграрних вантажів українського агрохолдингу баржевими караванами з українських дунайських портів до румунського порту Констанца з подальшою рейдовою перевалкою на морські судна.
Румунський партнер забезпечує вантажоперевезення по Дунаю до якірного терміналу у глибоководній внутрішній гавані порту Констанца, де здійснюється перевалка вантажів із барж безпосередньо на морські судна за допомогою плавкранів. До перевезень залучено буксирно-баржевий флот дочірньої компанії TTS – CNFR Navrom SA та «Нібулону». Перевантажувальні операції на якірній стоянці здійснює інша «дочка» румунської компанії – TTS Operator S.R.L.
Який вантажопотік опрацьовано в нинішньому сезоні? У межах нового контракту партнери вже здійснили відвантаження двох балкерних партій агропродукції української компанії з порту Констанца. При цьому TTS виконала доправлення та одночасне завантаження одразу двох морських суден у румунському порту.
Зокрема, силами CNFR Navrom забезпечено перевезення вантажів продовольчої пшениці з Ізмаїлу до румунського порту, після чого компанія TTS Operator перевалила плавкраном 63 000 тонн вантажу на балкер-панамакс Wadi Tiba дедвейтом 80 500 тонн. Судно прямує до єгипетського порту Александрія.
Також румунський партнер транспортував і здійснив перевалку 30 000 тонн ріпаку на балкер Amalia дедвейтом 35 000 тонн. Кінцевий пункт призначення судна – британський порт Тілбері. «Цього тижня очікується прибуття третього судна, яке завантажить 32 500 тонн фуражної пшениці», – повідомила компанія.
Загалом новий контракт передбачає обробку вантажопотоку українського партнера обсягом 1,6 млн тонн протягом 2024/2025 МР.
З чого все починалось? Партнерство компаній розпочалося у травні 2022 року, коли український бізнес розпочав опрацьовувати альтернативні експортні маршрути після повномасштабного російського вторгнення.
У червні сторони реалізували низку підготовчих заходів до створення логістичного ланцюга. Як повідомляла тоді румунська компанія, український партнер розробляв наземну логістичну ланку постачань від складів до портів Ізмаїл та Рені, а також організацію перевалки вантажів на баржі. Зусилля TTS включали підготовку необхідного флоту, облаштування якірного терміналу в Констанці та технічне забезпечення вантажних операцій.
Що важливо, румунська компанія взяла на себе роль координатора логістичного ланцюга, забезпечуючи оперативну взаємодію всіх залучених учасників, у тому числі адміністрацій портів Констанца, Галац, Тулча. «Оскільки вантажі не досягають суші після виходу з Рені та Ізмаїла до завантаження на морські судна, критичним фактором цього проєкту є координація (…) Складність проєкту полягає в тому, що каравани мають доставляти товар вчасно, що вимагає координації по всьому ланцюгу від складів в Україні до місця завантаження», – зазначала TTS у липні 2022 року.
Підготовчі зусилля завершилися завантаженням першого морського судна в Констанці на початку липня 2022 року – балкера Lausanne дедвейтом 31 000 тонн. Відтоді компанія TTS обробила 3,5 млн тонн експортних вантажів «Нібулону».
«За останні два роки ми побудували ефективне партнерство з компанією TTS. Реалізація комплексного рішення з безперервним стабільним вантажопотоком дозволяє оптимізувати процеси на цьому етапі та зменшити наші витрати на доставку, завдяки чому ми намагаємося конкурувати з портами Великої Одеси», – пояснює переваги спільного проєкту директор з логістики «Нібулону» Сергій Калкутін.
Які результати забезпечила співпраця «Нібулону» та TTS минулого зернового сезону? Після початку повномасштабного вторгнення «Нібулон» розбудував основний експортний ланцюг через Дунай. Нині, попри відкриття Українського морського коридору та відновлення роботи глибоководних портів Великої Одеси, річковим маршрутом через Констанцу проходить більша частина експорту компанії – за підсумками 2023/2024 МР частка цього експорту становила 68%.
Минулого зернового сезону співпраця «Нібулону» та TTS дозволила доправити дунайським маршрутом до Констанци 2,145 млн тонн аграрних вантажів, поінформувала Mind українська компанія.
При цьому власним флотом нібулонівці перевезли 494 480 тонн, або 23% вантажопотоку. Зараз на дунайському маршруті компанія оперує п’ятьма власними баржо-буксирними караванами, які складаються з п’яти буксирів і дев’яти барж.
«Нібулон» сподівається на продовження стратегічного партнерства з TTS. «У цій співпраці ми прагнемо зберегти досягнуті нами обсяги відвантаження. В умовах зменшення вартості фрахту з українських портів Чорного моря логістичний ланцюг відвантаження Дунай – Констанца стає на $10 дорожчим у порівнянні з портами Великої Одеси. Тому важливо знаходити можливості вибудовувати більш стійкий потік перевезень і мінімізувати витрати на всіх етапах нашого логістичного ланцюга до Констанци», – наголосив Сергій Калкутін.