З 26 березня 2025 року набула чинності заборона на перевалку російського зрідженого газу (LNG) у портах ЄС.
Санкційні обмеження охоплюють брокерські, технічні, фінансові та інші послуги для проведення торговельних операцій з LNG, який було вироблено або експортовано з росії. Водночас ці послуги залишаються дозволені, коли йдеться про перевезення зрідженого газу на потреби споживачів у країнах Євросоюзу.
Чиновники у Брюселі впевнені, що такий підхід дозволить скоротити доходи рф від експорту LNG, який поширюється за межі Європи. Водночас, як з’ясував Mind, росія може збільшити постачання зрідженого газу до ЄС або використати торгові шпарини для продовження його транзиту в інші країни.
«Ті санкції, які зміг запровадити ЄС проти російського газу, не матимуть суттєвого впливу. Ми зможемо побачити, що Китай, Індія та інші країни з-поза меж ЄС продовжать отримувати російські постачання, використовуючи європейський транзит», – впевнений Олуміде Аджайї, старший аналітик LNG-ринку в London Stock Exchange Group.
Ба більше, на його думку, наслідком нових санкцій може стати навіть зростання імпорту російського LNG до Європи завдяки легальним ринковим інструментам, якими оперують газові трейдери.
«За відсутності повного ембарго на експорт LNG з рф до ЄС, російські компанії можуть спочатку спрямовувати свої вантажі безпосередньо в Європу, а потім обмінювати їх на зріджений газ з інших країн, наприклад з Австралії», – пояснив Олуміде Аджайї.
Джеймс О’Браєн, який очолює напрямок LNG в компанії D.Trading, більш обережний у своїх оцінках наслідків європейських санкцій.
«Нові обмеження означають, що в ЄС залишатиметься більше російських вантажів LNG, які раніше відправлялися через реекспорт в інші країни. Це допоможе знизити європейські ціни на газ до певної міри», – прогнозує трейдер.
Після завершення транзиту російського трубопровідного газу Україною Європа збільшила імпорт LNG, не в останню чергу покладаючись на закупівлі в росії.
Аналітики Bloomberg підрахували: у 2024 році ЄС імпортував рекордні 15,5 млн тонн російського LNG, що стало найвищим показником із 2019 року. Головним джерелом став завод Yamal LNG, розташований неподалік порту Сабетта, який є ключовою ланкою Північного морського шляху через Арктику. Цей проєкт реалізований російською компанією «Новатек» (50,1%) за участі закордонних партнерів: французької корпорації TotalEnergies (20%), Китайської національної нафтогазової корпорації CNPC (20%) і Фонду Шовкового шляху (9,9%) з Китаю.
Як зазначає профільний експерт Михайло Крутіхін, кремль «фактично подарував газ» інвесторам Yamal LNG, запровадивши нульове оподаткування для експорту палива із цього проєкту.
«Тут російський бюджет не отримує, а навпаки – витрачає на утримання порту Сабетта, звідки прямують танкери на зовнішні ринки», – зауважує він.
За підсумками 2024 року, росія наростила експорт LNG до ЄС, досягнувши частки 17,5% в загальному обсязі європейських закупівель зрідженого газу. Роком раніше цей показник становив 11,9% (див. нижче графік Eurostat).
Структура імпорту LNG до ЄС у 2024 році
Франція закріпилася у статусі найбільшого імпортера російського LNG на європейському ринку, її частка торік сягнула 40%. Значні обсяги цього ресурсу після регазифікації потрапляють по трубопроводах споживачам у Німеччині, яка формально повністю припинила газову співпрацю з москвою.
26 березня, тобто того самого дня, коли в ЄС почали діяти обмеження на перевалку зрідженого газу з росії, єврокомісар з енергетики Ден Йоргенсен мав представити «реальний план», який дозволить до 2027 року країнам блоку повністю припинити енергетичну співпрацю з москвою. Але дату цієї презентації в останній момент було відкладено на невизначений термін.
«Європа значно більше залежить від газу, ніж від вугілля чи нафти. І після втрати значних обсягів російського трубопровідного газу, вона змушена покладатися на LNG. Думаю, у перспективі ми можемо побачити певні додаткові обмеження на російський імпорт, але повного ембарго на наявні постачання з росії не буде», – пророкує Олуміде Аджайї.
Схожої думки дотримуються й аналітики консалтингової компанії Energy Outlook Advisors.
«Заборона імпорту російського газу, особливо LNG, спричинить серйозні проблеми для європейських економік. Франція, Іспанія та Бельгія, найбільші імпортери, ймовірно, виступатимуть проти такої заборони через відсутність швидких можливостей перемикнутися на альтернативні джерела. Світові постачання LNG у 2025 році зростуть лише на 4%, цього недостатньо для заміни російського газу в Європі, оскільки попит на LNG в Азії та країнах Близького Сходу зростає», – зазначає Анас Альхаджі, керуючий партнер Energy Outlook Advisors.
Водночас подальші закупівлі російського LNG посилюють небезпеку для всієї Європи. За даними норвезького видання High North News, 15 надпотужних арктичних танкерів із флоту Yamal LNG торік опинилися під всеосяжним і пильним контролем Федеральної служби безпеки росії.