Нещодавно кілька провідних дослідницьких інституцій, підбиваючи підсумки ринку за перше півріччя поточного року, зафіксували високі темпи продажів електромобілів (BEV).
Чим викликаний підвищений попит у цьому сегменті авторинку – у короткому огляді Mind.
За даними київського Інституту досліджень авторинку (ІДАР), сумарний обсяг сегмента електромобілів в Україні за підсумками червня 2025 року становив майже 9000 одиниць. Це на 2,3% менше, ніж у травні поточного року, але на 43,4% більше проти торішніх показників червня.
Аналітики ІДАР підрахували, що основну частку продажів у червні становили вживані імпортовані електромобілі – 53,3%, або 4792 одиниці. Внутрішні перепродажі машин типу BEV (Battery Electric Vehicle) сягнули 30,4%, або 2735 одиниць. На нові електрокари припало 16,2% загальних продажів BEV, або 1458 одиниць. І це стало абсолютним рекордом кількості перших реєстрацій.
За статистикою асоціації автовиробників України «Укравтопром», протягом червня в Україну було завезено з-за кордону майже 20 тис. легкових автомобілів з пробігом, серед яких частка електрокарів становить 23%, гібридних – 5%, з двигунами внутрішнього згорання (ДВЗ) – 72%.
А загалом у першій половині 2025 року українці зареєстрували 31 753 електромобілі, що на 30% більше, ніж за аналогічний період 2024 року.
«Основну частину нових реєстрацій становлять легкові електрокари – 30 763 одиниці, показник зріс на 28%. Комерційних електромобілів було зареєстровано 987, це зростання на 12%, а електробусів – 3, що на 2 більше, ніж торік. Водночас частка нових електромобілів серед усіх реєстрацій становить 18%, що трохи менше торішнього показника у 20%», – зазначають в «Укравтопромі».
Позитивну динаміку в сегменті електрокарів зафіксували й у компанії AUTO-Consulting. За її даними, протягом січня – червня 2025 року загальний обсяг ринку нових авто в Україні досяг 33,7 тис. одиниць – це майже відповідає показнику минулого року (-0,96%). При цьому зросла частка продажів електромобілів. Якщо за перше півріччя поточного року вона становила 18%, то в червні BEV «відвоювали» 24% ринку.
Попри загальне уповільнення темпів продажів на українському авторинку, сегмент електромобілів цього року має всі шанси зберегти тенденцію до зростання. На думку аналітиків ІДАР, вона зумовлена наближенням завершення терміну дії пільгового оподаткування при розмитненні електрокарів наприкінці 2025 року.
«Це неминуче спричинить підвищення їхньої вартості щонайменше на 20–30%, водночас звузиться вибір. Також свого додають ціни на пальне, які стрімко піднялися відразу на кілька гривень за літр, що дає переваги саме електротранспорту», – йдеться в повідомленні інституту.
Тож автовласники спішать зекономити на купівлі BEV саме цього року.
«Позитивну динаміку в попиті на електрокари визначає останній рік імпортних пільг. Нагадаю, що з 1 січня 2026 року вони мають втратити послаблення по сплаті ПДВ та миту. А це – десь 30% загальної вартості. Тому всі, хто бажає придбати електрокар, намагаються це зробити у 2025 році», – підтвердив у коментарі Mind директор інформаційно-аналітичної групи AUTO-Consulting Олег Омельницький.
Він також звернув увагу, що на динаміку українського ринку додатково впливає державна політика Китаю, який «дуже активно» сприяє імпорту електромобілів своїх виробників.
«Це спричинило справжній бум серед охочих почати торгівлю такими авто», – сказав експерт.
Проте такий тренд не призвів до зростання легальної торгівлі в Україні, яка забезпечує податкові надходження в державний бюджет. За підрахунками Олега Омельницього, зараз 25% українського ринку – це неофіційні постачання авто з Китаю, які оминають канали офіційних імпортерів та їхні сервісні мережі.
«Ми здаємо свій ринок китайським електрокарам за різницю в ціні, які взамін навіть не пропонують нам належного сервісу. Також маємо значне падіння лояльності до брендів. А от бажання ставати автомобілістами в Україні, на щастя, залишається і прогресує», – підсумував співрозмовник Mind.
Тому не виключено, що цьогорічний тренд різкого збільшення продажів BEV наступного року може обернутись або стагнацією в цьому сегменті ринку, або навіть зниженням своєї частки на ринку.