«Мобільні оператори мають до кінця 2026 року покрити всі міжнародні та національні дороги якісним 4G-зв'язком – зараз багато де на дорогах зв'язку немає», – нещодавно заявив перший віцепрем'єр – міністр із цифрової трансформації Михайло Федоров.
Втім «велика трійка» вже давно мала це зробити за умовами ліцензій, отриманих 2020 року. Чому терміни «трохи» перенесли? Які нові дедлайни виставили? У яких регіонах зараз найкращій і найгірший рівень 4G-покриття доріг? З якими проблемами стикаються оператори?
На ці та інші запитання Mind попросив відповісти гравців і телеком-регулятора (Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв'язку, НКЕК).
«Велика трійця» («Київстар», «Vodafone Україна» та lifecell) отримала 4G-ліцензії для роботи в діапазоні 900 МГц ще 2020 року. Саме на цих частотах гравці почали запускати 4G на дорогах.
За умовами ліцензій, мобільні оператори мали покрити міжнародні траси до 1 січня 2023 року, національні – до 1 липня 2024 року.
Але повномасштабне вторгнення внесло корективи. «У законі «Про електронні комунікації» передбачено, що під час дії воєнного стану та протягом шести місяців із дня його скасування виконання умов ліцензій відтерміновується», – пояснюють у lifecell.
«Відновлення дії умов настане після спливу шести місяців по завершенню воєнного стану в Україні. До цього часу оператори звільнені від обов'язку дотримуватися їх виконання», – уточнюють у НКЕК.
«Водночас у нових ліцензіях, отриманих операторами в січні 2025 року на користування спектром у діапазонах 1935–1950/2125–2140 МГц, 2355–2395 МГц та 2575–2610 МГц, визначено нові строки: покриття міжнародних доріг – протягом 16 місяців, національних – протягом 24 місяців від моменту видачі ліцензії. Тобто чинні терміни становлять: квітень 2026 року для міжнародних доріг і грудень 2026-го – для національних», – пояснюють у «Vodafone Україна».
У «Київстар» додають, що ці терміни не розповсюджуються на території:
Оператори розповідають Mind, що наразі перетнули планку в 95% покриття.
У «Київстар» стверджують, що в середньому по країні покрито близько 96% доріг міжнародного та національного значення, це понад 14 тис. км автомагістралей.
«Розбудова мережі вздовж автошляхів триває. Для покриття доріг ми збудували майже 900 базових станцій і плануємо ще близько 300», – пояснюють у «Київстар».
Та уточнюють: найвищий рівень покриття доріг забезпечено в центральних і західних областях, зокрема в Івано-Франківській, Волинській, Житомирській, Вінницькій та Полтавській. «У прифронтових регіонах, де ведуться активні бойові дії, покриття доріг менше. З міркувань безпеки не можемо поділитися картою», – зазначає оператор.
У «Vodafone Україна» повідомили, що 4G-покриття є приблизно на 95% протяжності міжнародних і 94% національних доріг у 20 областях України. Це дані станом на перше півріччя 2025 року.
«Найскладніша ситуація залишається у прифронтових регіонах і на ділянках, що межують із Білоруссю та росією, де ведення робіт унеможливлюють обстріли та інші фактори безпеки», – уточнюють у пресслужбі «Vodafone Україна».
У lifecell запевняють, що на більшості міжнародних доріг наближаються до 95% покриття.
«Є траси, де вимоги повністю виконані, зокрема на М-01 та М-06. На національних дорогах відсоток трохи нижчий, оскільки пріоритет – у міжнародних трас. Але й на національних автошляхах поступово наближаємося до виконання умов ліцензії», – розповідають у lifecell.
У компанії уточнюють, що найвищі показники покриття в центрі, на півдні й заході країни. Гірша ситуація в областях, де проходять військові дії. Відповідно розбудова мережі ускладнена, обмежений доступ до інфраструктури, відсутні спеціалісти підрядних організацій. Також оператор має нижчі показники в гірській місцевості, вона включена у план на 2026 рік.
НКЕК періодично перевіряє якість зв’язку, зокрема й на автобанах.
У І та ІІ кварталах 2025 року регулятор моніторив якість 4G на 26 міжнародних дорогах (за винятком ділянок, прилеглих до районів ведення бойових дій або рух якими обмежено) у 19 областях: Вінницькій, Волинській, Дніпропетровській, Житомирській, Закарпатській, Івано-Франківській, Київській, Кіровоградській, Львівській, Миколаївській, Одеській, Полтавській, Рівненській, Сумській, Тернопільській, Хмельницькій, Черкаській, Чернівецькій і Чернігівській.
Загальна протяжність маршруту перевірки становила майже 12,5 тис. км (з урахуванням проїзду в обидва боки). У результаті виявлено такі середні значення швидкості (за результатами 18,2 тис. тестових вимірювань на мережах кожного оператора): на міжнародних дорогах download – 35,3 Мбіт/с, upload – 20,8 Мбіт/с.
Цікаво, що окремий моніторинг у 1132 населених пунктах у тих же областях показав схожі швидкості: download – 38,9 Мбіт/с, upload – 19,3 Мбіт/с (проведено понад 180 тис. тестових вимірювань на мережах кожного оператора).
Якість 4G на національних дорогах регулятор перевіряв торік. Було проінспектовано 22 траси. Результат трохи гірший: download – 26,8 Мбіт/с, upload – 17,8 Мбіт/с.
Втім НКЕК моніторить не лише швидкість, а й інші показники якості. Деякі з них – «час встановлення з’єднань», «якість передачі мови» тощо – на окремих ділянках доріг є невідповідними в загальній картині, каже регулятор.
«Якість послуг із передавання даних залишається на недостатньому рівні. Особливо це відчувають споживачі у приміщеннях і перебуваючи в автомобільному або залізничному транспорті», – підсумовують у НКЕК.
У комісії вважають, що чинні вимоги до рівня якості (download – не менше ніж 2 Мбіт/с, upload – від 0,5 Мбіт/с) застарілі.
«Значний рівень проникнення в життя громадян пристроїв доступу до мобільного інтернету вимагає нових норм для захисту якості сервісів передавання даних», – зазначає регулятор.
НКЕК нагадує, що розгляду ВР у другому читанні очікує законопроєкт №12094 «Про внесення змін до деяких Законів України з метою удосконалення окремих положень сфери електронних комунікацій». Якщо його приймуть, Мінцифри з НКЕК переглянуть та збільшать чинні рівні показників якості, зокрема, і середньої швидкості.
Раніше Михайло Федоров розповідав, що «у певних ситуаціях є затримки з орендою землі». Міністр пообіцяв «законодавчо прибирати бюрократію, щоб пришвидшувати погодження».
Оператори у свою чергу кажуть, що зараз ця проблема лише частково розв’язана.
«У деяких регіонах справді залишаються певні труднощі з виділенням земельних ділянок під будівництво веж зв’язку, особливо в межах лісових господарств. Водночас цього року прийнято суттєві законодавчі зміни – як на рівні законів, так і постанов уряду. Вони спрямовані на оптимізацію та прискорення процедури землевідведення з огляду на критичну важливість зв’язку під час воєнного стану. Крім того, Мінцифри, НКЕК та обласні військові адміністрації надають підтримку операторам в окремих складних ситуаціях, пов’язаних із виділенням майданчиків під будівництво нових веж зв’язку», – розказують у «Київстар».
Але є нюанси, додають у lifecell. Та розповідають про опір місцевих громад і органів місцевої влади щодо виділення земельних ділянок для будівництва веж або безпосередньо перешкоджання будівництву (у деяких випадках доходить до вандалізму).
«Є приклади, коли місцева влада відмовляється надати земельну ділянку, яка перебуває у комунальній власності, за ту орендну плату, розмір якої відповідно до норм чинного законодавства повинен бути значно нижчим, ніж орендна плата за землю, яка у приватній власності. Мінцифри докладає зусиль, щоб надати допомогу операторам у таких випадках. Проте відсутні дієві механізми / засоби / процедури, які б гарантували виділення земельних ділянок органами місцевого самоврядування. А органи центральної влади не мають повноважень впливати на органи місцевої влади», – пояснюють пробіли законодавства в lifecell.
Оператори також пригадують й інші проблеми. «Окрім безпекової ситуації, на процес впливають адміністративні та соціальні бар’єри. Серед них: відмови в доступі до інфраструктури, відсутність рішень місцевих органів влади, зволікання у розгляді звернень, а також спротив громади, пов’язаний із так званою радіофобією», – перераховують у «Vodafone Україна».
У lifecell додають, що основними проблемами залишаються брак кваліфікованих спеціалістів (бригад) для будівництва, затримки у виробництві матеріалів та ускладнена логістика. Більшість цих факторів пов’язані з війною.
Оператори дружно кажуть, що мають встигнути виконати умови нових ліцензій. Інакше можуть залишитися без них.
«Першочерговий фокус − міжнародні траси, які забезпечують сполучення найбільших міст України, оскільки вони є ключовими транспортними коридорами», – уточнюють у «Київстар».
У lifecell розповідають, що після закінчення активної фази проєкту з поліпшення сталості мережі роботи на дорогах уже розпочалися. У 2026 році оператор планує спочатку покрити всі міжнародні дороги, а потім закінчити покриття національних трас.