Заробити 420 млн за один день. Чому АРМА поспішає знайти управителя «Моршинської» до початку націоналізації активів

І які ризики такого поспіху

Колаж Mind

Кейс IDS Ukraine став лакмусовим папірцем для прозорості роботи Агентства з розшуку та менеджменту активів (АРМА). Йдеться про активи семи юридичних осіб, у тому числі підприємств-виробників «Моршинської» та «Миргородської», на які припадає до 40% ринку бутельованої води в Україні. Кроки щодо передачі їх в управління супроводжувалися значними порушеннями. При цьому сукупна вартість усіх семи компаній невідома, бо попереднє керівництво АРМА хотіло передавати активи «вроздріб», не зберігаючи цілісності майнового комплексу. Новопризначена т.в.о. голови АРМА Ярослава Максименко анонсувала оголошення конкурсу на управління вартісним активом уже в листопаді. Наскільки прозоро – розбирався Mind.

Конкурс буде – всупереч закону

До АРМА активи потрапили через наявність у структурі власності російських акціонерів із групи «Альфа», щодо яких запроваджені санкції РНБО. На підсанкційних осіб припадає 49% акцій, але арешт наклали на всі 100% корпоративних прав IDS. У контексті цієї справи вони є речовими доказами. Судові ухвали, якими накладено арешт, забороняють акціонерам (і підсанкційним, і непідсанкційним) відчужувати акції, але не позбавляють права володіння та користування ними.

Стаття 18-1 закону про АРМА:

«Національне агентство здійснює управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, у тому числі як захід забезпечення позову, лише щодо позову, пред’явленого в інтересах держави, зі встановленням заборони розпоряджатися та/або користуватися такими активами».

Тобто, хоча активи перебувають під арештом, їхні власники мають усі майнові права щодо них. І, за законом, АРМА фактично не має що передавати в управління. Виправити цю помилку доволі легко – АРМА має звернутися до суду з позовом в інтересах держави про застосування арешту із забороною користування та розпорядження активами. Лише тоді АРМА набуває законних підстав для управління цими активами. Але за три роки агентство з невідомих причин цього не зробило.

Попри це нещодавно т.в.о. голови АРМА Ярослава Максименко на круглому столі, організованому агентством, анонсувала, що вже в листопаді конкурс на управителя таки розпочнуть.

З одного боку, вона запропонувала конструктивні (порівняно з діями попереднього керівництва) зрушення.  За «попередників» із цілісного майнового комплексу, де є і виробничі, і торговельні, і інфраструктурні компанії, хотіли виокремити лише завод-виробник «Моршинської» та операційну дистрибуційну компанію. Хоча передати активи пакетом можна набагато дорожче, а вирвані із загальної мережі господарських зв’язків бізнес-одиниці є недієздатними.

Максименко каже, що АРМА планує передати в управління всі сім компаній групи IDS Ukraine, тобто подрібнювати майновий комплекс уже не будуть. Але із цих семи компаній АРМА провела оцінку лише у двох. Решта активів, за її словами, пройшли лише етап «ринкових консультацій». Повну оцінку агентство обіцяє здійснити вже після вибору управителя – хоча це суперечить ст. 19 закону «Про АРМА», де зазначено: конкурс можна проводити тільки після проведення оцінки активу.

Структура холдингу IDS Ukraine

Назва компанії Роль у бізнесі Вартість активу, згідно з оцінкою АРМА
ПрАТ «Індустріальні та дистрибуційні системи» Головна компанія групи, яка координує дистрибуцію та управління брендами IDS. 3 млрд грн – вартість двох компаній за оцінкою АРМА
ПрАТ «Моршинський завод мінеральних вод «Оскар» Виробничий завод, що здійснює розлив і випуск ТМ «Моршинська».
ПрАТ «Миргородський завод мінеральних вод» Виробничий підрозділ групи, що розливає ТМ «Миргородська» і забезпечує частину виробничих потужностей IDS. Оцінка відсутня
ТОВ «ІДС Аква Сервіс» Центральна дистриб’юторська компанія, відповідає за продаж, маркетинг і просування брендів «Моршинська», «Миргородська» та інших торгових марок холдингу на українському ринку. Оцінка відсутня
ТОВ «Потужність» Забезпечує логістику та транспортування продукції, забезпечуючи постачання води із заводів до дистриб’юторів і торгових мереж. Оцінка відсутня
ПП «ІВА» Відповідає за регіональну дистрибуцію та продаж продукції групи, зокрема мінеральної води «Моршинська» та «Миргородська». Оцінка відсутня
ДП «НОВА.КОМ» Забезпечує логістику, торгівлю та частково дистрибуцію продукції групи. Оцінка відсутня

Розповідаючи про майбутній конкурс без оцінки, Ярослава Максименко сказала, що «головною умовою в конкурсі є запропонувати найвигідніші умови», а «потенційно стартова ціна (лоту. – Mind) прогнозована». Але на основі чого здійснюватиметься такий прогноз – незрозуміло. Адже очікувана вартість активу має спиратися на звіт про його оцінку – це прописано в методичних рекомендаціях АРМА. Без оцінки – незрозуміло, які умови мають бути в конкурсі на управління.

Не знаючи справжньої вартості п'яти із семи активів IDS Ukraine, учасники конкурсу не зможуть підготувати реальний план управління та назвати чесну суму регулярного платежу для держави – свого роду «абонплати» за доступ до активу. За таких умов конкурс проходить наосліп і створює ризик, що управитель візьме на себе менші зобов’язання, ніж потрібно. І матиме карт-бланш на виведення найбільш ліквідних активів відповідних компаній і навмисне створення умов для деградації переданих в управління бізнесів.

Основна загроза – якщо вартість активів IDS Ukraine визначена хибно, держава може втратити гроші, а управитель – уникнути відповідальності за збереження їхньої цінності. Бо договір, укладений без правильної оцінки активу, може бути визнаний недійсним. А така ймовірність дуже висока: на додачу до відсутності оцінки активів АРМА досі не довело, що взагалі має юридичне право розпоряджатися цим активом.

Фантомний актив

За законом, усі активи в АРМА має передати прокуратура. Документально така передача фіксується актом приймання-передачі, який підписують представник агентства. Таку процедуру мали б пройти й арештовані корпоративні права компаній IDS Ukraine, та цього не відбулося.

Ухвали суду щодо активів IDS Ukraine були винесені 9 та 11 листопада 2022 року, але акти приймання-передачі досі не підписані. Неофіційне пояснення – поки такий акт не підписаний, уся відповідальність за актив лежить на прокуратурі.

Відсутністю офіційного акту приймання-передачі АРМА страхує себе від відповідальності навіть усупереч новому закону про перезавантаження АРМА, який набув чинності 30 липня 2025 року. Він зобов'язує підписати акти приймання-передачі з Офісом Генерального прокурора протягом 10 робочих днів після отримання ухвали АРМА, а ці 10 днів у випадку з ІDS уже давно минули.

На запитання, чому цього досі не сталося, озвучене на згаданому круглому столі, в АРМА сказали: «Ставте це запитання Офісу Генерального прокурора. Хоча суд дозволив і зобов’язав передати актив до АРМА, але контроль за виконанням ухвали покладено на прокурора, тобто саме він відповідає за те, щоб передача відбулася належним чином».

«З одного боку, АРМА зобов’язане виконувати судові ухвали – так само, як і закони, прийняті Верховною Радою, – з моменту набрання ними чинності, а не з моменту підписання з кимось якогось акту приймання-передачі, – коментує юрист Андрій Потьомкін. – Ухвала каже «зберігай» – АРМА зобов’язане зберігати. АРМА не може перестрибувати цю вимогу закону і, не виконавши її, йти далі. Бо це буде недотриманням вимог ст. 19 Конституції. І в разі такого підходу, що заважатиме АРМА й на наступних етапах управління активами стрибати через інші вимоги та процедури закону?».

Стаття 19 Конституції України:

«Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством».

Отже, якщо документи передачі не оформлені, то проведення конкурсу може розцінюватися як порушення процедури, бо агентство фактично вчиняє певні дії з активом, який офіційно йому не переданий.

Швидше, а не прозоріше

Повернути довіру до АРМА на тлі численних скандалів вирішили законотворці. Закон про перезавантаження агентства був прийнятий, щоб у процедуру ухвалення рішень менше впливав людський фактор – тобто керівник, який може бути заангажованим і приймати суб'єктивні рішення. 

Співавтор законопроєкту Олексій Жмеренецький пояснює: ідея законодавця була в тому, щоб повернути довіру до АРМА. «Ми прописали нові процедури, нові шаблони документів. І далі повертається довіра до бізнесу більшої кількості учасників, які хочуть брати участь у конкурсах, тому що багато хто навіть не подається, бо вважає, що немає сенсу», – каже він.

Ярослава Максименко ж вважає: хоча нові правила  набудуть чинності за два місяці – у лютому 2026 року, чекати цього моменту не варто. Вона наполягає, що всі активи, які передані до АРМА, зокрема IDS Ukraine, треба передавати в управління за чинними – непрозорими – процедурами.

«Чи доцільно на сьогодні виставляти складні активи в управління, за чинними процедурами, з огляду на той шлейф недовіри й ту проблематику, яка створилася за багато років? Чи варто виставляти на конкурс, фокусуватися зараз, наприклад, на реалізації простіших активів? У мене немає доручень, повноважень не виставляти активи, які є в управлінні АРМА, на процедуру. І немає завдань не шукати управителя для складних активів», – наголосила вона.

Заяви керівництва про неможливість «зупинити процес» і дочекатися нових, відкритіших механізмів мають вигляд свідомого ігнорування волі законодавця. Такий підхід демонструє пріоритет швидкості над прозорістю, що лише поглиблює недовіру бізнесу.

«Міжнародні партнери та вітчизняні експерти знають, що саме фіаско з управлінням групою IDS Ukraine дало поштовх до фундаментальної реформи АРМА, яка стартувала 18 червня 2025 року. Тому логічно сьогодні відмовитися від застосування старих правил непрозорих і неконкурентних відборів управителів таких складних активів, як група IDS Ukraine. Особливо, якщо процес відбору лише на самому початку», – пояснює Андрій Потьомкін.

Чому державі вигідніша націоналізація?

Поки в АРМА тривають баталії щодо законності чи незаконності передачі корпоративних прав IDS Ukraine в управління, у Вищому антикорупційному суді вже понад рік розглядається позов Міністерства юстиції України щодо  стягнення в дохід держави 100% корпоративних прав усіх семи компаній групи.

Мін’юст аргументує, що націоналізація активів IDS Ukraine дозволить зберегти їхню вартість, прибутковість бізнесу та цілісність майнового комплексу. Це, на думку відомства, законний спосіб конфіскації активів підсанкційних осіб на користь держави. Судовий процес триває, ухвалення рішення очікується наступного року.

Підприємства групи IDS Ukraine, як-от виробничі потужності «Моршинської» та «Миргородської», мають мільярдні обороти. Але, поки корпоративні права заарештовані, чистий прибуток може одержати лише власник акцій через дивіденди, а без управителя ці кошти фактично «заморожені».

Якщо дочекатися, поки Фонд держмайна націоналізує 100% корпоративних прав, весь чистий прибуток компаній дістанеться державі, і жодна приватна компанія не зможе отримати дивіденди. І навпаки, якщо зараз АРМА передає активи в управління, управитель приймає рішення про розподіл прибутку за попередні роки (до отримання якого він не мав жодного стосунку) управитель отримує винагороду – до 30% чистого прибутку, а решту передає державі.

І йтися може про сотні мільйонів гривень. Наприклад, чистий прибуток лише двох компаній ПрАТ «МЗМВ «Оскар» (ТМ «Моршинська») та ПрАТ «ІДС» за 2022 – 2024 рік – понад 800 млн грн. Якщо у 2025 році прибутки не знизяться, то наприкінці року можна буде говорити про понад 1,4 млрд. Від 10% до 30% цієї суми забере собі управитель, якого АРМА обере на конкурсі.

Тобто, навіть якщо через кілька місяців суд вирішить націоналізувати корпоративні права IDS Ukraine, управитель встигне заробити до 420 млн грн. У «майже законний» спосіб, враховуючи численні порушення. І щоб це сталося, АРМА має будь-що встигнути провести конкурс і призначити цього управителя. За будь-яку ціну.

Чистий прибуток заводу «Оскар» (ТМ «Моршинська») за 2022 – 2025 рік – понад 700 млн грн. Від 10% до 30% цієї суми забере собі управитель, якого АРМА обере на конкурсі
Дані: Опендатабот

Ситуація з IDS Ukraine демонструє, що АРМА продовжує діяти поспішно та непрозоро, всупереч волі законодавця та вимог закону. При цьому в дописі до свого 10-річчя агентство офіційно заявляє: «Реформа АРМА змінила підхід до управління арештованими активами. Замість бюрократії та ризиків зловживань запроваджено прозорі процедури, цифрові інструменти та конкуренцію».

Дивно, що такий прогресивний підхід агентство вирішило не застосовувати щодо IDS Ukraine. Проведення конкурсу без повної оцінки активів та офіційної передачі від прокурора створює високі ризики для держави й може призвести до втрат бюджетних коштів. Тимчасове управління активами за старими процедурами дозволяє приватному управителю одержати значну частку прибутку, поки суд розв'язує питання націоналізації. А отже, нинішній підхід АРМА підриває довіру бізнесу та державних органів, замість того щоб забезпечити ефективне та прозоре управління ключовими активами.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS