Можливість долати броди майже метрової глибини і мити салон із шланга уживаються в новому «дефі» з діджиталізацією всього і вся, преміумною шкірою, пластиковими бамперами і гламурним стилем а-ля Range Rover.
У чому сталися основні зміни? Словосполучення «новий Defender» – такий самий оксюморон, як «кінець вічності», «новаторські традиції» та «живий труп». Перший LR з'явився ще в 1948-му і відтоді принципово не змінювався.
З одного боку, лише британці можуть 70 років випускати один і той самий автомобіль і при цьому жартувати над його консервативністю в рекламних макетах. З іншого – унікальний сплав прохідності та витривалості зробили модель непідвладною старінню: попит на неї залишався стабільним. Тим більш прикро, що вирок «дефу» підписали не первісна конструкція чи жахлива ергономіка, а неможливість запхати в салон порцію подушок безпеки.
Проте від первістка у неофіта залишилося лише ім'я. Справа в тому, що і в рік свого народження Defender не відзначався інноваціями, а через п'ять років вже геть виглядав анахронізмом. Тоді як «наш» Defender – такою мірою продукт цифрової ери, що ще трішечки, і його можна буде скачати і роздрукувати на 3D-принтері. На сьогоднішній день це не просто найпросунутіша модель у лінійці Land Rover, але і у всьому JLR.
Перед головним дизайнером екстер'єру Массімо Фрашеллою стояло настільки ж складне, наскільки й утопічне завдання «переосмислити культовий автомобіль». Адже старих Land Rover, як відомо, не буває – є нові й класичні.
Судячи зі зламаних у ЗМІ списів, сподобалося не все і не всім. Утім, відсутність іменного «сайту ненависті», як було свого часу з Крісом Бенглом, так само говорить саме за себе. Замість спроб зіграти на ретромотивах італієць вибрав концепцію прямих цитат: характерні пропорції і силует, віконця AlpineLight, запаска на розпашних задніх дверях. Звичайно, «дефознавці» розчаровані, але скільки їх залишилося? Трохи, адже справжній потенціал позашляховика розкривався лише далеко від цивілізації. Не там, де закінчуються дорожні знаки, а там, де перестає орієнтуватися на місцевості навіть навігатор.
Зате «рейнджроверівська» стилістика чистих поверхонь напевно допоможе неофітові знайти нових покупців. Замовлень, як завжди, більше, ніж може в штатному режимі відпустити новий завод у словацькій Нітрі.
Разом зі спартанською зовнішністю канули в Лету і такі ознаки античності, як рама сходового типу і нерозрізні мости. Неофіт базується на платформі нинішнього Discovery, а значить – отримав алюмінієвий монокок, передню дво- і задню мультиважільну підвіски. Саме тому його збиратимуть саме там, де і Disco. Але при цьому підрамники, кульові опори, сайлент-блоки та інші компоненти «дефендера» посилені в плані міцності.
На що тепер спроможна новинка? Тепер позашляховик має витримати в екстремальних умовах до 6,5 тонн ривкового навантаження, прикладеного до буксирних крюків, і 7 тонн – до посилених елементів підвіски. До речі, аналогічним шляхом свого часу йшли і творці оновлених версій «дефа», які прагнуть до трикратного запасу міцності, характерного хіба що для авіабудування.
Навіщо таке перестрахування для преміумного авто? Задля того, що навіть ставши згодом преміумним позашляховиком з АКП, шкіряним салоном і на литих дисках, флагманський LR залишався фантастично прохідним і тяговитим. І, всупереч прислів'ю, саме за ним посилають застрягли трактористи.
«Новий Defender здатний підкорити будь-які дорожні умови, що доведено численними випробуваннями, – презентував позашляховик бренд-директор Jaguar Land Rover в Україні Андрій Ханін. – Він пройшов більше ніж 62 000 інженерних випробувань, понад 1,2 млн км у найсуворіших умовах нашої планети – від +50 °С пустельної спеки до -40 °С арктичного морозу».
Жорсткість кузова на кручення підвищена втричі (!) – 29 000 Нм/град. Позашляховик може буксирувати причіп масою до 3,5 т плюс перевозити 168 кг вантажу на релінгу. Причому статичне навантаження на дах – 300 кг, тобто нагорі можна спокійно розбити намет. Автор цих рядків під час презентації з побоюванням поліз по розкладний драбинці вгору і, стоячи на скляному даху, розгойдав кузов. Підсумок – жодного зайвого скрипу, тільки зомлілі менеджери.
Ще одне ДНК моделі – незрівнянні геометрична прохідність і бічна стійкість. І півметрова артикуляція підвіски. Так, «стодесятка» здатна долати 45-градусні бічні ухили і підйоми, а кути в'їзду/рампи/з'їзду становлять 38/31/40 градусів відповідно. Завдяки перекомпонуванню вузлів і агрегатів на зразок акумулятора і контурів охолодження максимальна глибина подоланого броду зросла з 500 до 900 мм.
Підвіска зі сталевими пружинами і пасивними амортизаторами буде доступна лише для стартової комплектації 90-ї версії. Для всіх інших – адаптивні стійки з можливістю регулювання величини дорожнього просвіту. З ними кліренс для їзди дорогами з важкою долею можна підняти з базових 218 мм до 291 мм. А в найвідчайдушніших моментах, коли здається, що вже надійно «сидиш на череві» у вантажній колії і час благати на допомогу, електроніка вибирає весь хід підвіски, вичавлюючи додаткові 70 мм. У попереднього «дефендера» дорожній просвіт був 250 мм.
У свою чергу для більш зручної посадки-висадки та завантаження-розвантаження електроніка послужливо опустить кузов з 216 до 166 мм.
Як «оцифрували» класику? Зрозуміло, весь цей тюнінг не мав би сенсу без джентельменського набору: «постійної» трансмісії 4х4, роздавальної коробки і набору блокувань диференціалів. Але головні інновації позашляхового арсеналу – чисто електронні. Мова про два нові передналаштування новітнього покоління позашляхової системи Terrain Response II до вже наявних «Пісок», «Камені», «Трава/Гравій/Сніг», «Бруд і колії». Режим тонкого налаштування параметрів Configurate дозволяє водієві через сенсорний екран зберегти квартет індивідуальних профілів чуйності дросельної заслінки, рульового управління, антипробуксовочної системи і коробки передач плюс блокувань міжосьового і заднього диференціалів.
Пресет подолання бродів Wade призначений для максимально безпечного форсування водних перешкод. Він блокує диференціали, максимально задирає кліренс, включає режим рециркуляції кліматичної установки і виводить на центральний монітор інформацію про поточну глибину броду. А після його подолання – запускає програму очищення і просушування гальм. Але, як показує досвід, найчастіше водії не заморочуються і вже через місяць-другий активують режим автоматичного розпізнавання дорожніх умов.
Серед інших «позашляхових» новинок – низькошвидкісний круїз-контроль, цифрове салонне дзеркало-дисплей, що працює рука в руку з камерами кругового огляду, і захисна плівка, яка захищає лакофарбове покриття від подряпин і дрібних сколів.
Окреме спасибі від усіх джиперів за функцію «прозорий капот». Остання виводить на монітор зображення з фронтальної камери, «накладаючи» на картинку положення передніх коліс. Тобто можна ювелірно маневрувати навіть під водою, об'їжджаючи камені та корчі. Або спокійно розташуватися на мілководді, розкласти снасті й спостерігати, як клює допитлива риба.
Модель |
Обсяг (куб. см) |
Потужність (к. с.) |
Крутний момент (Нм) |
Швидкість (км/год) |
Розгін, с (0–100 км/год) |
Ціна (млн грн) |
D200 | 1999 | 200 | 430 | 175 | 10.3 | 1,414995 |
D240 | 1999 | 240 | 430 | 188 | 9.1 | 1,5283 |
P300 | 1997 | 300 | 400 | 191 | 8.1 | 1,525665 |
M400 PHEV | 2996 | 400 | 550 | 191 | 6.1 | 1,757545 |
Що під капотом? Ані в повнопривідної трансмісії, ані у двоступеневої «роздатки», ані у 8-ступеневої АКП альтернативи немає. А ось у плані моторів – повний плюралізм. На нашому ринку «дефи» доступні з 2-літровими дизельною або бензиновою «четвірками» плюс синергетичним MHEV. Останній включає в себе 3-літрову «шістку» з електронаддувом і 48-вольтовий стартер-генератор.
І незважаючи на «м'яку» гібридність, MHEV розганяє позашляховик з обтічністю скрині (0,38) до першої сотні за 6,4 с. Наступного року дебютує вже підзаряджуваний PHEV (404 к. с., 640 Нм) і аж до виходу зарядженої версії SVO це буде найдинамічніший з «дефів». Британська преса дізналася про прототип, створений підрозділом Special Vehicle Operations з мотором від BMW X5 M, який завдяки подвійному турбонаддуву видуває з 4,4-літрового V8 625 к. с. Щоправда, з'явиться заряджена версія лише у 2024-му. Тоді як звичайний Def вже доступний до замовлення. І хоча збирають його в сусідній Словаччині, перші екземпляри долетять до середини Дніпра лише в березні.