2020 рік в Україні буде не надто багатий на великі музичні проекти. Останнім часом, на жаль, академічна музика, джаз, серйозні музичні фестивалі та конкурси в країні не дуже в ціні – їх можна полічити на пальцях. Погіршує ситуацію і взятий урядом курс на економію: нещодавно прем'єр-міністр України Олексій Гончарук доручив міністру фінансів Оксані Маркаровій обмежити низку витрат, зокрема й на реалізацію програм фондів і інститутів, пов'язаних з культурою.
І все ж країна не може жити без музики. При цьому найсвіжіші ідеї народжуються в основному поза державною сферою фінансування.
Серед найрадісніших винятків з цього прикрого правила – столична прем'єра двох великих вітчизняних полотен, яка відбудеться в найближчу неділю, 19 січня, у залі Національної опери. Національний симфонічний оркестр (НЗАСОУ) готує до показу концерт «Різдвяні симфонії». Продиригує Володимир Сіренко.
У першому відділенні прозвучить твір композитора Івана Небесного «Різдвяні симфонізми» для великого симфонічного оркестру на теми українських колядок та щедрівок.
А в другому – ми почуємо «Симфонію колядок» маестро Мирослава Скорика, присвячену нашому сучасникові, чудовому літератору і книговидавцеві Івану Малковичу. Саме він надихнув авторів на написання нових, глибоко народних творів.
Потім весь лютий НЗАСОУ проведе на гастролях у США. Це будуть його треті відвідини Америки. Два роки тому оркестр вже гастролював понад два місяці в Канаді та США. І цього сезону 10 днів листопада-2019 оркестр відіграв у американських залах. У грудні також колектив працював у Китаї. І всюди оркестр, крім зарубіжної класики, виконував кращі твори українських композиторів.
Значущими досягненнями лауреатів цього конкурсу стали подальші перемоги українців Вадима Холоденка в XIV Міжнародному конкурсі Вена Клайберна, США (вперше за всю історію конкурсу українець посів перше місце і отримав золоту медаль), Антонія Баришівського в XIV Міжнародному конкурсі піаністів ім. Артура Рубінштейна, Ізраїль (перша премія, золота медаль), Романа Лопатинського в 60-му Міжнародному конкурсі піаністів ім. Бузоні, Італія (третя премія, бронзова медаль і приз глядацьких симпатій, 2015) і на IX Міжнародному конкурсі піаністів у Хамамацу, Японія (друга премія, срібна медаль, 2015). З останніх – Дмитра Чоні в Міжнародному фортепіанному конкурсі в Лос-Анджелесі, США (перша премія 2017), у ХХVII Міжнародному фортепіанному конкурсі в Римі, Італія (перша премія 2017), в Міжнародному конкурсі піаністів ім. Паломи О'Ши в Сантандері, Іспанія (перша премія). Скільки і звідки приїде учасників на ХІІ конкурс Горовиця – стане відомо 25 лютого.
У травні мають відбутися змагання в скрипковій номінації Міжнародного конкурсу ім. Миколи Лисенка. Його третій тур пройде в Колонному залі Національної філармонії в супроводі Національного симфонічного оркестру України. На жаль, цей музичний форум нерідко не має належної фінансової підтримки держави в особі Міністерства культури, внаслідок чого не раз переносився. Сподіваємося, що цього року заявлений у планах НЗАСОУ тур все ж відбудеться (поки на сайті міністерства про це нічого не повідомляється).
з 3 по 14 червня в Одесі пройде VI Міжнародний музичний фестиваль ODESSA CLASSICS. Склад його учасників сформований наприкінці минулого року, почався продаж квитків. Серед виконавців – вельми гучні прізвища і назви. Головний подарунок фестивалю поціновувачам музики – ювілейні концерти з творів живої легенди світової сучасної класики Арво Пярта. Очікується, що відзначати своє 85-річчя великий композитор приїде в Одесу разом з Національним симфонічним оркестром Естонії (90 учасників) під керуванням видатного диригента Нееме Ярві.
На ODESSA CLASSICS – 2020 також планує побувати велика делегація естонської культурної та політичної еліти. 11 червня оркестр виступить у Одеській філармонії. Кульмінацією заходу стане опен-ейр концерт на Потьомкінських сходах. 12 червня там зіграють Арво Пярта і Сергія Рахманінова для 12 000 глядачів (минулого року тут зібралася саме така аудиторія).
Хедлайнерами фестивалю стануть скрипалі Вадим Рєпін, Даніель Хоуп, Майкл Гуттман і Лінус Рот, віолончелістка Цзин Чжао, піаністи Себастіан Кнауер і Олексій Ботвінов, камерні оркестри ISRAEL SOLOISTS, Brussels Chamber Orchestra і NICO – New Ideas Chamber Orchestra, балет Yen Han Ballet Company Zurich, а також Jerusalem Quartet, що має славу найкращого струнного квартету.
Безумовно, цікавим буде і Другий міжнародний конкурс скрипалів у Одесі. Гру молодих музикантів (від 16 до 28 років) з 23 по 29 червня в стінах Одеської музичної академії та Обласній філармонії оцінить журі, яке очолить харків'янин Валерій Соколов, що концертує в кращих європейських залах у супроводі кращих європейських оркестрів (автор слухала в його виконанні Другий скрипковий концерт Бели Бартока в супроводі оркестру NDR/Elbphilharmonie в новому розкішному концертному комплексі в Гамбурзі).
До складу одеського журі увійдуть незаангажовані, молоді нещодавні лауреати престижних світових скрипкових конкурсів Діана Тищенко та Андрій Бєлов (Німеччина), українці Олексій Семененко, Андрій Мурза, а також Альона Баєва (Люксембург), Даніїл Австрих (Німеччина), Давід Вонг (Китай) та Хобарт Ерл (США).
Значними музичними подіями нинішнього року стане ювілейний, Х фестиваль Leopolis Jazz Fest у Львові, також традиційно намічений на кінець червня. Основний склад його учасників поки не оприлюднений – ще йдуть переговори. Але одним з них буде чудовий американський трубач Кріс Ботті, який побував в Україні зі Стінгом в його перший приїзд на початку літа 2001 року. Потім трубач відвідував наші краї ще декілька разів.
За останні три десятиліття Ботті записувався і виступав з зірками рівня Стінга, Барбри Стрейзанд, Тоні Беннетта, Леді Гаги, Джоша Гробана, Йо-Йо Ма, Майкла Бубле, Пола Саймона, Джоні Мітчелл, Джона Меєра, Андреа Бочеллі, Джошуа Белла, Стівена Тайлера (Aerosmith) і навіть Френка Сінатри.
Зате вже відомі дати та тема третього київського Bouquet Kyiv Stage. Він традиційно пройде на території «Софії Київської» 18–25 серпня 2020 року. Це дуже цікавий, дуже креативний фестиваль переважно сучасної музики за участю в основному українських виконавців. У 2019 році автора цих рядків найбільш захопив концерт тріо в складі чудових музикантів, зокрема, піаніста Антонія Баришівського (соліста Національної філармонії та лауреата безлічі великих і малих міжнародних конкурсів, що епатував публіку не тільки виступом у шортах, а й грою на всьому, що «під руку потрапило»). З ним разом публіку чарували прекрасний молодий скрипаль Ігор Завгородній і виконавиця музики на електронних інструментах, молодий композитор Тетяна Хорошун.
Тема третього «Букета» – «Місто майстрів». Цього разу фестиваль сфокусується на індивідуальностях – майстрах, що творили в минулому і створюють сьогодні образ Києва та інших найкрасивіших міст світу.
Незмінними в «Букеті» залишаться мультидисциплінарність, що об'єднує різні види мистецтва, нові технології і акцент на українському культурному контенті. Він складе понад 70% фестивальної програми. А також фактично вільний доступ (вхід на фестиваль має символічну ціну – 50 грн, потрібно сплатити лише вхід на територію заповідника).
А 18–26 вересня в західній столиці країни відбудеться IV фестиваль LvivMozArt. Явище неординарне, яскраве, помітне. Його натхненником і арт-директором є випускниця Львівської музичної академії, диригент Оксана Линів, добре відома на Заході представниця нечисленної когорти жінок-диригентів, що працює в Граці, де вона очолює місцеву оперу і філармонічний оркестр.
У 2016 році з ініціативи Оксани Линів завдяки допомозі німецьких партнерів був заснований Youth symphony Orchestra of Ukraine. Колектив зібрав підлітків-музикантів з усіх регіонів України та успішно гастролює у Європі під керуванням своєї засновниці. Насиченість і неординарність проектів львівського класичного форуму залишили в пам'яті автора цих рядків найяскравіші спогади: симфонічні концерти, камерні вечори, дитячі музичні ранки, виставки, молодіжні «батли» тощо. І враження від наступного проекту напевно будуть не менш потужними і позитивними.
Також варто відзначити приємне оновлення головних фігур художнього керівництва Київського музичного театру на Подолі. На чолі режисерського цеху КМАТОБа тепер офіційно стоїть талановитий Віталій Пальчиков. А музичну частину очолив маестро Віктор Плоскіна, який має досвід роботи другим диригентом НЗАСОУ й працював у «операх» Мінська, Харкова, Одеси. Нові постановки будуть не менш захоплюючими, ніж «Богема» Джакомо Пуччіні в минулих сезонах (постановка Віталія Пальчикова).
Так що з нетерпінням чекаємо неординарних подій другої половини нинішнього і початку наступного концертного сезону. Хорошої музики багато не буває.