Відтепер митні формальності на повітряному транспорті підпорядковані виключно органам доходів і зборів Державної фіскальної служби (ДФС).
Відповідний новий Порядок виконання зазначених формальностей, затверджений наказом Міністерства фінансів України № 671 від 3 серпня 2018 року набрав чинності 4 листопада 2018 року.
«Після початку дії нового Порядку митний контроль повітряних суден і товарів здійснюватиметься виключно органом доходів і зборів у формах та обсязі, визначених за результатами застосування системи управління ризиками, в тому числі із використанням інформаційних технологій, і завершується митним оформленням відповідно до вимог законодавства», – пояснив у коментарі Mind юрист Inpraxi Law Олексій Усачук.
Крім того, у разі необхідності, органи доходів і зборів будуть взаємодіяти з державними органами, що здійснюють санітарно-епідеміологічний, ветеринарно-санітарний, фітосанітарний, екологічний, радіологічний контроль, контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин, координуватимуть їх роботу в зонах митного контролю у порядку, встановленому Митним кодексом України та іншими законами України.
Також новий Порядок вносить зміни до програмних модулів Автоматизованої системи митного оформлення «Інспектор», що сприятиме ефективнішому транзиту, збільшенню товарообігу і пасажиропотоку через митний кордон України.
Як пояснив юрист, за результатами застосування системи управління ризиками, в тому числі із використанням інформаційних технологій та урахуванням попередньої інформації, посадова особа органу доходів і зборів приймає рішення щодо необхідності проведення огляду повітряного судна, про що повідомляє представника міжнародного аеропорту або перевізника.
«Додатково варто відмітити, що автоматизація багатьох процесів щодо оформлення і здійснення митного контролю знижує вплив людського фактору на прийняття рішень, що в свою чергу призведе до мінімізації корупційних ризиків у даних правовідносинах», – наголосив юрист.
Так, за його словами, повне та систематичне заповнення відповідних модулів системи «Інспектор» дасть змогу посадовим особам органам доходів і зборів завчасно оцінити можливі ризики та прийняти рішення щодо необхідності проведення огляду повітряних суден та/або огляд багажу осіб, що матиме позитивні наслідки безпосередньо як для осіб, які подорожують повітряним транспортом так і для компаній, які користуються авіа транспортом для переміщення вантажу.
Як пояснив Усачук, на сьогодні у пунктах пропуску для повітряного сполучення відсутня єдина інформаційна система результатів митного контролю повітряних суден, яка охоплює всі сфери нагляду, а для контролю та обліку переміщення повітряних суден локально ведуться журнали у паперовому (електронному) вигляді, які ще тимчасово будуть застосовуватися до повного впровадження інформаційних технологій при організації здійснення митного контролю та митного оформлення повітряних суден і товарів.