Українська асоціація відновлюваної енергетики підтримує рішення депутатів комітету ПЕК про винесення компромісного законопроекту про зміну механізму стимулювання відновлюваної енергетики та вважає, що затягування розгляду питання у сесійній залі може погано вплинути на інвестиційний клімат та зупинити розвиток галузі відновлюваної енергетики. Про це йдеться у повідомленні на сайті Асоціації.
У компромісному законопроекті передбачено запровадження нової тендерної системи підтримки відновлюваної енергетики з 2020 року.
УАВЕ повідомляє, що неодноразово заявляла про важливість запровадження змін з 01/07/2019 року, проте за даних обставин у ці терміни запустити новий механізм неможливо.
«По-перше, через складну ситуацію в країні, запровадження воєнного стану та початку передвиборчої кампанії, важко прогнозувати, коли законопроект буде розглянутий, підтриманий парламентом та підписаний президентом. По-друге, нам важливо забезпечити для інвесторів перехідних період між зміною систем стимулювання. Швидкий перехід на нову систему продемонструє лише інвесторам не прогнозованість правил гри на ринку відновлюваної енергетики, що погіршить інвестиційний клімат та призведе до зупинки розвитку галузі. На розробку лише PrePPA необхідно мінімум 1 місяць. Якщо врахувати, що діючий договір розроблявся більше року, то очікувати на швидкі зміни не варто. По-третє, для розробки всіх інших підзаконних актів необхідно мінімум 3 місяці. Після цього необхідний ще час на створення платформи на Prozorro та провести 2 пілотні аукціони», – йдеться в повідомленні.
З огляду на це, УАВЕ підтримує позицію депутатів комітету ПЕК, що запустити перехід на нову систему швидше 2020 року неможливо.
Відповідно до нової редакції законопроекту участь в аукціонах буде обов’язкова для всіх видів технологій відновлюваної енергетики, які досягли 15% в загальному обсязі виробництва електричної енергії. У поточному часі такого рівня досягли СЕС, ВЕС. При цьому, обов’язковою є участь в аукціонах проектів з такими розмірами: у 2020 році – для СЕС, потужністю > 10 МВт, для ВЕС > 20 МВт; у 2021 та 2022 році – для СЕС, потужністю > 5 МВт, для ВЕС > 20 МВт; починаючи з 1 січня 2023 року – для СЕС, потужністю > 1 МВт, а для ВЕС > 3 МВт (або одна вітротурбіна).
«Зелені тарифи» у 2020 року для нових об’єктів будуть зменшені для СЕС на 25% з подальшим зменшенням на 2,5% кожного року протягом 3 років. Для ВЕС у 2020 році на 10% відповідно до редакції чинного закону з подальшим зниженням на 1,5% кожного року протягом 3 років.
Відповідно до рішення комітету ПЕК законопроект 8449-д найближчим часом повинен бути винесений на розгляд у сесійній залі Верховної Ради України. У випадку блокування процесу чи затримання розгляду, галузь відновлюваної енергетики опиниться перед загрозою повної зупинки. Це, в свою чергу, спричинить погіршення інвестиційного клімату в країні та порушення взятих Україною зобов’язань перед міжнародною спільнотою щодо нарощення потужностей чистої генерації.