За п'ять місяців цього року, державний бюджет виконано з профіцитом 8,6 млрд грн при затвердженому річному показнику дефіциту в сумі 90,0 млрд грн. Про це повідомляє прес-служба Міністерства фінансів.
Доходи державного бюджету за п’ять місяців 2019 року зросли на 15,4% рік до року – до 426,7 млрд грн. Вони становили 98,6% від розпису.
Доходи загального фонду державного бюджету були виконані на 97,4% від розпису із врахуванням надходження прибутку Національного банку України в сумі 17,3 млрд грн у травні. Серед факторів недовиконання доходів Мінфін назвав – сальдо доходів від ПДВ із вироблених в Україні товарів було виконано на 78,2% від розпису через збільшення відшкодування ПДВ (зокрема, у травні на 15,5% р/р, а загалом за п’ять місяців відшкодування ПДВ зросло на 28,0% р/р); міцніший за врахований в бюджеті курс гривні, нижчі за прогнозовані обсяги імпорту (зокрема, газу) та запроваджені пільги зі сплати ПДВ із ввезення сонячних батарей негативно позначилися на виконанні розпису надходжень від ПДВ із ввезених в Україну товарів, які становили 88,9% від розпису; зниження виробництва тютюну та тютюнових виробів у січні–квітні, а також наповнення оптовими компаніями внутрішнього ринку цих товарів за рахунок значних запасів готової продукції на складах, акциз із яких сплачено в попередніх роках, надходження від акцизу становили лише 73,1% від розписку; нижчі надходження від державних підприємств у формі трансферту частини чистого прибутку (на 14,4% р/р) пов’язано зі запровадженням диференційованого підходу до визначення відповідно частки залежно від профілю підприємства.
Разом із тим доходи загального фонду державного бюджету за цей період зросли на 11,6% рік до року – до 376,7 млрд грн завдяки кільком обставинам. По-перше, за п’ять місяців НБУ перерахував до державного бюджету 64,9 млрд грн (що на 17,3 млрд більше, ніж передбачено в законі про Державний бюджет на 2019 рік). По-друге, доходи від ПФДО зросли на 21,9% р/р внаслідок підвищення середньої заробітної плати. Також були вищими за минулорічні доходи від рентних платежів за користування надрами (на 46,0% р/р) через ефект статистичної бази, а збільшення імпорту сприяло вищим надходженням від ПДВ із ввезених в Україну товарів (на 5,4% р/р).
Водночас доходи від податку на прибуток підприємств залишилися близькими до минулорічного рівня, проте це обумовлено одноразовим нарахуванням та сплатою податку у 2018 році за рішенням Стокгольмського суду, а також зниженням прибутків окремих металургійних підприємств в першому кварталі, зокрема через зниження світових цін на базові метали (без врахування залізної руди) на 9,4% р/р.
Надходження від приватизації становили за цей період лише 216,8 млн грн (1,3% від планового річного показника).
Державні запозичення за січень–травень 2019 року склали 182,2 млрд грн. Всього від розміщення ОВДП на фінансування Державного бюджету залучено 155,5 млрд грн, зокрема в гривні – 103,2 млрд грн. При цьому платежі з погашення державного боргу склали близько 176,2 млрд грн. Видатки з обслуговування державного боргу за цей період склали близько 55,0 млрд грн.
Станом на 3 червня сума коштів на Єдиному казначейському рахунку становила 29,5 млрд грн, а також додатково на валютних рахунках ДКСУ в гривневому еквіваленті 49,7 млрд грн, чого цілком достатньо для обслуговування та виплат державного боргу.
За результатами моніторингу виконання бюджету Міністерство фінансів вживає заходи щодо підвищення ефективності адміністрування податків у 2019 році. Аналіз виконання бюджетних показників, зокрема чутливості доходів до відмінного обмінного курсу, ніж закладено в бюджетних припущеннях, дозволив надати пропозиції до макроекономічного прогнозу Уряду. Так, потенційні наслідки обмінного курсу від закладеного в бюджетних припущеннях було враховано в розрахунку доходів у Бюджетній декларації на 2020–2022 роки, поданій Міністерством фінансів до Кабінету міністрів у травні.
Нагадаємо: Міністерство фінансів та Національний банк, Національна комісія цінних паперів та фондового ринку, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, Фонд гарантування вкладів фізичних осіб домовилися про підготовку та впровадження Стратегії розвитку фінансового сектору України до 2025 року.