Проєкт закону щодо змін до Податкового кодексу, які стосуються податкової амністії, внесено на розгляд до Верховної Ради (ВР) 2 вересня цього року. Про це йдеться на сайті ВР
Згідно з пояснювальною запискою, метою законопроєкту є встановлення ефективного механізму для зменшення рівня тіньових доходів громадян та відтоку капіталу за кордон, внаслідок чого держава недоотримує дохід у вигляді податкових надходжень з податку на доходи фізичних осіб та військового збору.
У результаті запровадження податкової амністії очікується швидке та значне збільшення дохідної частини бюджету без необхідності залучення додаткових ресурсів для самостійного виявлення контролюючими органами прихованого доходу та подальшого оскарження нарахованих грошових зобов’язань та пені в адміністративному та судовому порядку.
Окрім того, самостійне декларування громадянами свого прихованого доходу створить необхідні передумови для подальшої імплементації Плану дій BEPS, який був розроблений Організацією економічного співробітництва і розвитку (ОЕСР) для боротьби з розмиванням бази оподаткування і переміщенням прибутків за кордон.
Водночас запропоновані законопроєктом зміни до Податкового кодексу України не дозволять легалізувати платникам кошти, отримані від злочинної (кримінальної) діяльності, оскільки такий дохід не підпадатиме під дію податкової амністії.
Законопроєктом встановлюється нормативне визначення поняття «спеціальне декларування», під яким розуміється фактично режим звільнення платників податків – фізичних осіб від юридичної відповідальності за порушення податкового законодавства України, що мали місце впродовж за будь-якого і одного або декількох податкових періодів до 1 січня 2020 року включно, за умови подальшої сплати податкових зобов’язань, в порядку, строки і розмірах, передбачених цим законопроектом.
Водночас спеціальне декларування не застосовуватиметься до податкових агентів, доходів, отриманих злочинним шляхом, корупційних, або пов’язаних з ними, правопорушень та до доходів, які були виявлені за результатами податкової перевірки контролюючими органами до 1 січня 2020 року.
Для того, щоб скористатися правом на спеціальне декларування платники податків будуть зобов’язані подати Спеціальну декларацію з 1 січня по 31 березня 2020 року та сплатити податкові зобов’язання з прихованих доходів у розмірі:
Окрім того, перед поданням Спеціальної декларації щодо грошових коштів, банківських металів та інших валютних цінностей, платник податків (Декларант) повинен буде розмістити такі активи на рахунках у фінансових установах України, які мають зберігатися на таких рахунках не менше 365 календарних днів, що слідують за 31 березням 2020 року.
Водночас це правило не поширюється на випадки використання з метою інвестування таких валютних цінностей у будь-який інший актив, розташований (зареєстрований) на території України та/або з метою придбання декларантом за їх рахунок облігацій внутрішньої державної позики, випущених Національним банком України та номінованих в іноземній валюті у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Протягом 90 днів після 31 березня 2020 року контролюючі органи можуть провести експертну оцінку активів, заявлених в Спеціалізованій декларації, визначивши суму податкового зобов’язання на підставі такої оцінки та шляхом складання відповідного податкового повідомлення-рішення, яке може бути оскаржене у загальному порядку, передбаченому статтею 56 Податкового кодексу.
Нагадаємо: на думку аналітиків МВФ у 2017, ризик введення податкової амністії полягає в тому, що вона може виявитися просто «пшиком».
Він зазначив, що у багатьох країнах проводили таку амністію, однак практика показала, що вона не була ефективною.