Відродження мережі прямих залізничних маршрутів 1960-х років між великими європейськими столицями, відомої як (транс’європейський експрес), є ключем до досягнення вуглецевої нейтральності в ЄС до 2050 року. Про це йдеться у спільному звіті екологічних організацій Німеччини, Польщі, Іспанії та Франції, передає The Guardian.
Раніше через кордони європейських держав проходило 365 залізничних колій, зараз продовжують роботу тільки 149. На частку залізниць наразі припадає лише 8% всіх пасажирських перевезень в країнах-членах ЄС, популярність авіаперельотів на невеликі відстані виросла через падіння цін.
Trans Europe Express функціонував з 1957 року, по залізничній мережі курсували спеціально побудовані поїзди, які пропонували в основному перевезення першого класу. Мережа припинила роботу в 1980-х роках і була частково замінена поїздами EuroCity, а пізніше високошвидкісними поїздами.
У звіті також говориться, що прямі зв'язки між столицями, такими як Париж і Берлін, можуть зробити значний внесок в скорочення викидів вуглецю.
Ще у вересні минулого року міністр транспорту і цифрової інфраструктури Німеччини Андреас Шойер представив міністрам транспорту ЄС пропозиції щодо створення нової мережі транс'європейського залізничного експреса на основі тієї, що працювала раніше.
У звіті екологічних організацій відзначається, що при перельоті з Парижа в Берлін рівень CO 2 як мінімум в шість разів вищий, ніж під час поїздки на поїзді.
Згідно з оцінками, внутрішньоєвропейські польоти на відстань менше 1000 км виробляють 28 метричних тонн CO2 щорічно. Сімнадцять з 20 найбільш часто використовуваних повітряних маршрутів в Європі проходять на відстані менше 700 км.
«Теоретично майже всі ці поїздки можна було б перевести на залізничний транспорт», – йдеться у звіті.
У документі стверджується, що європейська залізниця зараз схожа на «клаптеву ковдру» національних систем. Повідомляється, що більшість маршрутів зупиняються на кордоні або закінчуються прямо на іншій стороні, що змушує мандрівників кілька разів міняти поїзд, щоб дістатися з однієї столиці в іншу.
У звіті пропонується пряме залізничне сполучення Варшава-Вільнюс, Варшава-Прага, Берлін-Копенгаген, Берлін-Брюссель, Берлін-Париж, Париж-Мадрид і Мадрид-Лісабон.
Нагадаємо: минулого місяця Німеччина, Австрія, Швейцарія і Франція звернулися до ЄС з проханням підтримати розвиток мережі нічних поїздів зі спальними вагонами в Європі. Чотири країни запланували запустити сполучення між Віднем і Парижем до кінця 2021 року, а у 2023 році зв'язати Берлін з Парижем і Брюсселем. Також заплановано сполучення між Римом, Барселоною і Цюріхом.