Уряди й установи можуть зменшити викиди вуглецю за допомогою всього кількох продуманих політичних заходів, йдеться в новій доповіді, опублікованій в журналі Climate Policy і взятій на порядок денний Всесвітнього економічного форуму в Давосі. В статті розглядається досвід трансформації енергетичної галузі в деяких країнах.
При правильному виборі і застосуванні на міжнародному рівні такі «переломні моменти» можуть спровокувати ряд інших змін, які сніжним комом перетворяться в рух достатньо сильний, аби сповільнити глобальне потепління і зменшити стихійні лиха.
У звіті стверджується, що дії, початі в кожній галузі, викликали каскад подальших розробок, які допомогли зменшити викиди вуглецю, вказують автори статті, професор Тім Лентон, директор Інституту глобальних систем в Університеті Ексетера, і Саймон Шарп, член Кабінету міністрів Великобританії.
Очікується, що такі переломні моменти допоможуть світу досягти цілей Паризької угоди 2015 року, в якій глави 196 держав погодилися втримати глобальне потепління на рівні 1,5-2 градуса Цельсія. Згідно з угодою, викиди вуглецю повинні бути зведені до нуля до середини цього століття.
У звіті Climate Policy пояснюється, як поєднання факторів призвело до переломного моменту, який змусив Великобританію декарбонізувати свою енергетику (відмовитися від вугілля).
Ефективними заходами виявилися:
«Енергетичний сектор повинен відмовитися від вугілля в чотири рази швидше, ніж це відбувається зараз, а темпи переходу на електромобілі повинні подвоїтися», – зазначає Лентон.
«Багато людей сумніваються, що цього можна досягти. Але надія полягає в тому, що переломні моменти можуть викликати швидкі зміни в складних системах», – стверджує він.
У 2020 році на вітер і сонце припадала третина всієї виробленої у Великобританії електроенергії.
Також автори навели в якості прикладу Норвегію, яка вжила заходів щодо скорочення викидів парникових газів, що викидаються автотранспортом.
Завдяки державним стимулам ціни на нові електромобілі в Норвегії аналогічні цінами на бензинові й дизельні автомобілі. Це збільшило продажі електромобілів до більш ніж 50% покупок нових автомобілів порівняно з 2-3% в усьому світі.
На Китай, Євросоюз і Каліфорнію припадає половина світових продажів автомобілів. Професор Лентон передбачає, що якби вони здійснили схожі зусилля і перенаправили інвестиції зі звичайних автомобілів на електромобілі, вони могли б знизити витрати, збільшити виробництво і створити той самий переломний момент, який прискорить відхід від викопного палива.
Лентон стверджує, що, якщо уряд знизить вартість енергії з відновлювальних джерел до рівня, нижчого за вартість отриманої з вугілля, то галузі, пов'язані з транспортом, опаленням і електроенергією, можуть швидко декарбонізуватися.
Це хороші новини, тому що 2020 рік уже став найспекотнішим роком за всю історію спостережень, за даними Європейської служби з питань зміни клімату Copernicus.
У дослідженні, опублікованому в Climate Dynamics, йдеться, що планета може подолати поріг глобального потепління (перевищення порогу в 2 градуси Цельсія) в період між 2027 і 2042 роками, на десять років раніше, ніж передбачалося раніше.