Ціни на товари по всьому світу зростають через контейнерну кризу

Для морських перевезень гостро не вистачає контейнерів, які застрягли в США

фото Pixaby

Коронавірусна криза зламала кілька найважливіших ринків, і в результаті зі світового вантажообігу випала значна частина великовантажних контейнерів. Це вже призвело до зростання вартості перевезень і, як наслідок, до підвищення цін на товари першої необхідності в усьому світі, пише Meduza.

Першою (але не єдиною) жертвою контейнерного кризи може стати туалетний папір, який неминуче подорожчає найближчим часом.

Навесні 2020 року в розпал глобальної пандемії в США через карантин фактично зупинилася обробка вантажів, що прибували. Попит на імпортні товари зберігався, а реальної можливості прийняти мільйони контейнерів не було. Китай, навпаки, швидко відновив виробництво і експорт. У підсумку вантажі кілька місяців відправлялися з Азії в Америку, але назад контейнери не поверталися. Уже в серпні в Китаї почався гострий дефіцит морських контейнерів.

В Америці, де тривала епідемія та карантин, контейнери з товаром і без нього просто складували біля найбільших портів. В результаті там скупчилися мільйони ящиків. З кожних 100 контейнерів, що припливли в Америку з Азії, назад поверталися лише 40.

Дефіцит призвів до зростання цін на перевезення товарів з Азії – їх доставка контейнерами з Китаю в США подорожчала більш ніж удвічі і поставила рекорд всіх часів.

Це вже призвело до зростання цін на товари по всьому світу. Перш за все це торкнулося недорогих азіатських товарів, що перевозяться в контейнерах: текстилю та багатьох продуктів харчування.

Китай, щоб впоратися з дефіцитом, спробував збільшити виробництво контейнерів (він є їх головним виробником в світі). Однак це не допомогло: нові контейнери через підвищений попит подорожчали так, що їх оренда стала непідйомною для багатьох замовників.

Тоді Китай став доплачувати шиппінговим компаніям за перевезення порожніх контейнерів з Америки. Це теж поки що не вирішило проблему дефіциту, але вже призвело до поширення кризи по всьому світу. Тепер ніхто не зацікавлений в тому, щоб возити з Америки товари – простіше заробити на доставці порожніх контейнерів у Китай.

У 2021 році криза поширилася по всьому світу. Контейнерів не вистачає ні в Європі, ні в Латинській Америці. Почалися глобальні затримки поставки товарів. Вантажовідправники скаржаться, що з'явилися нові побори від перевізників – вони вимагають сплатити страховки на випадок затримки контейнерів і неповернення їх в Китай.

Минулого тижня бразильська компанія Suzano – найбільший виробник пульпи, целюлозної сировини для туалетного паперу, – повідомила, що очікується глобальний дефіцит цього товару.

Через невигідність поставок майже не відвантажують і інші товари в багатьох регіонах: каву сорту «робуста» у В'єтнамі, рис в Таїланді, цукор в Індії. Закриваються текстильні підприємства в Індокитаї, які працювали з малою нормою прибутку. Скоротилися поставки в США і Європу й інших товарів (спортивний інвентар, вироби зі шкіри, інструменти і т. д.).

Контейнерну кризу не вдасться подолати швидко, вважають експерти. Вільні ящики і товари, які потрібно в них завантажити, не вийде знайти ще багато місяців. Тому ціни на контейнерні морські перевезення будуть рекордно високими принаймні до кінця року.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS