Державна аудиторська служба України за підсумками перевірки використання коштів «Спеціального фонду по боротьбі з коронавірусом» у 2020 році виявила фінансові порушення на суму 406,8 млн грн, які призвели до втрат фінансових і матеріальних ресурсів на суму 114,4 млн грн. Про це повідомляє видання LB.ua з посиланням на Держаудитслужбу.
Згідно з повідомленням, під час аудиту перевірили використання 44 млрд 494,2 млн грн – 66,9% від загальної суми використаних коштів (66 млрд 525,3 млн грн). Служба виявила проблемні питання та недоліки при використанні коштів фонду, які вплинули на ефективність і результативність використання 25 млрд 624,8 млн грн.
Зазначається, що 830 процедур закупівель проведено з порушеннями, у 182 випадках вони вплинули на результати закупівель на загальну суму 31 млрд 846,4 млн грн. А саме: замовники не відхилили учасників торгів, пропозиції яких не відповідали вимогам тендерної документації, як наслідок, неправомірно вибрали таких учасників переможцями торгів.
Також було виявлено випадки не дотримання принципів максимальної економічності та ефективності використання коштів, через що неефективно використані 273,5 млн грн. Крім цього, деякі замовники не врахували, що операції з придбання окремих товарів, робіт і послуг за рахунок коштів фонду звільняються від сплати ПДВ, через що переплата склала 1,2 млн грн.
Встановлено випадки неякісного виконання підрядниками умов укладених договорів. Зокрема, була завищена вартість виконаних ремонтно-будівельних робіт, що призвело до втрат 78,9 млн грн. Крім цього, документально не підтверджено дотримання виконавцем робіт (постачальником товарів/послуг) термінів виконання 26 договорів і не дотримані гарантії переможцями за 5 договорами.
Крім цього, зафіксовані порушення при плануванні закупівель, визначенні їх потреби в закупівлі та складанні тендерних документацій:
«Як наслідок, це призводить до неефективного використання коштів з Фонду COVID-19. За результатами дослідження питань планування закупівель виявлено, що замовники уклали 130 договорів (6% перевірених) на загальну суму 137,3 млн грн при відсутності документів щодо обґрунтування визначення потреби закупівлі»
Також, в окремих випадках не було проведено належне порівняння цін на ринку при виборі контрагентів. В результаті цього були неефективно використані кошти на придбання товарів, робіт і послуг на суму 273,5 млн грн. Було встановлено, що замовники за 24 договорами (1,2% від перевірених), укладеними на загальну суму 87,6 млн грн, документально не підтвердили якість поставлених товарів і виконаних робіт відповідно до цих умов договорів. За результатами проведених перевірок були ініційовані заходи щодо притягнення до адміністративної відповідальності 95 посадових осіб, які допустили порушення.