Сьогодні керівництво Євросоюзу представило всеосяжний екологічний план EU Green Deal, що передбачає зниження викидів на 55% до 2030 року (порівняно з 1990-м). План буде обговорюватися і змінюватися, але в тому, що він докорінно змінить всі галузі економіки від авіаперевезень до будівництва, немає ніяких сумнівів, пише The Bellз посиланням на Bloomberg.
EU Green Deal – найважливіший крок на шляху досягнення нетто-нейтральності в ЄС за викидами парникових газів до 2050 року. План включає:
Офіційна презентація плану означає запуск процесу погоджень в 27 країнах ЄС. Легким він не буде, а торг в ЄС цілком може розтягнутися на роки. Окремі пункти плану критикують з різних напрямків, однак єврочиновники впевнені, що загалом альтернативи йому немає.
«Зелені» вказують на численні лазівки і потенціал маскування викидів вуглецю – «грінвошінг». Їх, наприклад, не влаштовує, що в список відновлюваних джерел енергії потрапила деревна біомаса – це плід зусиль Швеції і Фінляндії, і переконати їх відмовитися від нього буде складно. Greenpeace прямо заявила, що оголошених заходів недостатньо: «вітати їх все одно що дати медаль стрибуна у висоту, пробігши під планкою».
Значна загроза – carbon leakage, це загроза винесення «брудних» виробництв за межі ЄС і ввезення «чистої» готової продукції. Промовці на презентації чиновники ЄС заявили, що цю проблему вже вирішує детально розроблений прикордонний вуглецевий податок, який набирає чинності вже в 2023 році.
Соціалістам не подобається, що за вуглецевий слід опалення будинків і особистих автомобілів все більше будуть платити їх жителі та користувачі, тоді як близько 34 млн європейців вже зараз не мають такої можливості. Тут передбачається задіяти механізм Social Climate Fund, наповнювати який передбачається в тому числі зі зборів від вуглецевого податку. Кошти фонду підуть на приведення житла до нових енергостандартів, і субсидії на купівлю електромобілів малозабезпеченим.
Найбільший опір очікується з боку авіакомпаній та транспортної галузі. У 2020 році з 216 галузевих асоціацій тільки 36% підтримували 55%-ве скорочення викидів до 2030 року.