Марк Цукерберг не раз публічно заявляв, що Facebook – це соцмережа, де кожен може вільно висловлювати свої погляди, від політиків до пересічних громадян. Водночас так само для всіх існують рівні правила і стандарти поведінки в соцмережі.
Однак, як зясувала газета The Wall Street Journal, деякі користувачі все ж «рівніші за інших»: у приватному порядку компанія створила «білі списки» із привілейованих користувачів , випливає з документів компанії, які потрапили в розпорядження видання.
Facebook створила систему XCheck, яка звільнила VIP-користувачів від дотримання правил соцмережі. Одні користувачі прямо занесені в «білий список» і повністю звільнені від санкцій Facebook (наприклад, від потрапляння в бан), а іншим дозволено публікувати матеріали, які порушують правила, на умовах подальшого схвалення співробітниками Facebook. У останніх, втім, до цього рідко доходять руки, зазначає газета.
Документи показують, що в 2020 році в XCheck було не менше 5,8 млн акаунтів. У внутрішніх документах вказані критерії, кого включати в білий список – зокрема, «гідне висвітлення в пресі», а також «впливовість або популярність». Програма охоплює практично всіх, хто регулярно з'являється в ЗМІ або у кого є значна кількість підписників, включаючи кінозірок, ведучих ток-шоу, вчених і блогерів з великою кількістю фоловерів.
WSJ пояснює, як за допомогою «винятків» Facebook відбувалися інтернет-скандали за участю відомих особистостей. Так, в 2019 році футболіст Неймар виклав оголені фотографії жінки, яка звинуватила його в згвалтуванні. Пост переглянули десятки мільйонів користувачів, перш ніж він був видалений Facebook.
Інші акаунти з білого списку не раз викладали провокативні заяви про «смертельну шкоду» вакцин проти COVID-19 і «педофільську змову» за участю Хілларі Клінтон.
Навіщо «білі списки» взагалі потрібні Facebook? WSJ на це відповідає: соцмережа більше піклується про те, щоб уникнути негативного PR, ніж про реальну рівність користувачів. Так, огляд від 2019 року показав, що з 18 розслідуваних гучних інцидентів з блокуваннями контенту в 16 алгоритми компанії допустили помилки. Тобто, Facebook безпричинно блокував деякі пости. Постраждав навіть сам Цукерберг – один з його прямих ефірів був заблокований після того, як алгоритм класифікував виступ як «дезінформацію».
Нагадаємо, минулого року Facebook насмішив користувачів тим, що видалив пост з фотографіями цибулі, пояснивши: «містить відверті сцени». Після цього продажі цибулі в компанії зросли в сотні разів.