Надії кремля на допомогу Китаю у подоланні фінансової та торгової блокади з боку країн Заходу, схоже, розбиваються на порох.
Китайські компанії різко скоротили обсяги поставок товарів у росію після початку війни та введення санкцій, випливає з даних митниці КНР, які наводить Bloomberg.
У березні експорт з Китаю в рф склав $3,8 млрд, що більш ніж удвічі менше за показники січня-лютого (близько $8 млрд на місяць). Щодо середнього значення останніх місяців 2021 року спад становив близько третини, випливає з офіційної статистики.
У річному вираженні китайський експорт скоротився скромніше (на 7,7%), але цього виявилося достатньо, щоб підсумковий обсяг виявився на мінімумі з травня 2020 року, коли світова торгівля страждала від локдаунів, закритих кордонів та розриву логістичних ланцюжків.
Головна причина – це проблеми з платежами, пояснює керуючий директор ДПБ Private Banking Єгор Сусін: китайські банки не хочуть нехтувати американськими та європейськими санкціями, побоюючись потрапити під вторинні заходи. Наприкінці лютого, у перші дні після початку вторгнення, вони навіть призупиняли видачу акредитивів під купівлю російської сировини.
«Китайські фінансові інститути серйозно ставляться до комплаєнсу санкцій», – каже Бен Костерзєв, консультант Hogan Lovells в Гонконгу. – Вони не хочуть втратити доступу до доларових транзакцій».
Минулого року товарообіг рф-КНР виріс на 36%, до $143 млрд завдяки зростанню цін на нафту та збільшенню потужності проекту «Сила Сибіру», завдяки якому Китай отримує найдешевший у світі трубопровідний газ. У лютому 2022 року президент рф путін відвідав відкриття Олімпійських ігор у Пекіні, де знову заявив про «стратегічний» характер відносин і підтвердив мету довести взаємну торгівлю до $250 млрд на рік.
Через кілька тижнів, за даними джерел Financial Times, Кремль звернувся до Китаю з проханням надати економічну підтримку росії, яка опинилася під небаченими раніше санкціями.
Влада розраховує на те, що китайські постачальники замінять західні компанії, що йдуть з ринку, але митна статистика поки не фіксує такої допомоги.
Торгівля з ЄС тим часом практично паралізована: п'ятий пакет санкцій заборонив в'їзд вантажівок та вхід до європейських портів суднам під російськими прапорами.
У Північно-Західному морському басейні – ключовому для поставок з європейських країн – спад контейнерних перевезень становить 90-95%, розповів Дмитро Паньков, гендиректор УК «Дело», одного з найбільших у країні логістичних операторів.
«З близько 20 основних міжнародних ліній, які були присутні в рф, пішло 14. І ці 14 ліній, що пішли, контролювали близько 70-80% вантажообігу», – повідомив він.
У Північно-Західному басейні, за словами Панькова, працюють лише два оператори: COSCO та Unifeeder, причому останній теж вирішив залишити російські порти.
«На квітень суднозаходи продовжуються, але загалом відбувається вивезення тих ящиків, які накопичилися в рф. Maersk, MSC вивозять контейнери, що скупчилися, і привозять той вантаж, який накопичився в європейських портах», – розповів топ-менеджер.
За оцінкою FourKites, за три тижні війни (на 15 березня) сукупне ввезення товарів до росії з-за кордону на всіх видах транспорту впало на 59%.
Тим часом користувачі Twitter викривають крайні проросійські настрої Китаю, Пекін намагається це приховати.