Що сталося. Європейський Союз розробляє варіант обходу російської блокади Чорного моря для експорту деяких продуктів харчування суходолом.
Джерело. Про це повідомляє POLITICO Europe.
Деталі. 11 травня Європейська комісія оприлюднить розширений список продовольства, яке Україна може доставляти країнам світу на межі голоду автомобільними шляхами та залізницями ЄС.
Зазначається, що це має побороти проблему, яку президент України Володимир Зеленський підняв цього тижня, наголосивши, що блокади Одеського порту «не було з часів Другої світової війни», і що десятки країн тепер зіткнулися з дефіцитом через російську агресію.
Комісар ЄС із сільського господарства Януш Войцеховський оприлюднив «план дій» на відкритті зустрічі продовольчої агенції ООН у Польщі, заявивши, що блок має протидіяти навмисному знищенню росією сільського господарства України шляхом розширення експортних каналів та відбиваючи спроби Москви зобразити себе як гуманітарного гравця, який годує світ в умовах продовольчої кризи, що посилюється.
«Необхідно організувати альтернативні коридори для експорту, особливо для пшениці, кукурудзи, тому що в Україні багато запасів», – сказав Войцеховський.
Він попередив, що москва може не лише вкрасти частку України на світовому ринку таких товарів, як кукурудза та пшениця, а й спробує представити себе як благодійного постачальника для бідних країн, тоді як вона ж блокує власні постачання України.
«Це російська пропаганда. Вони навмисно знищують український сільськогосподарський потенціал... і наступні кроки будуть у тому, що вони друзі світу і зображають із себе рятівників», – сказав він.
«Основне рішення – це коридори до (польських) портів Балтійського моря», – сказав єврокомісар, згадавши Гданськ і Гдиню.
Він применшив можливість створення гуманітарних коридорів для вивезення продовольства із Чорного моря, назвавши це «можливим, але не основним рішенням».
Бекграунд. Нагадаємо: На Україну та росію припадає 30% світової торгівлі пшеницею. Ціни на зернові негайно відреагували на вторгнення росії в Україну. Котирування на ф'ючерсній біржі Matif у Парижі злетіли до 420 євро за тонну, тоді як до початку війни вони були на рівні 280 євро. А це вже перевищило показники, яких вони досягали під час «арабської весни» та голодних бунтів 2007–2008 років.