Що сталося. Влада Казахстану знайшла новий маршрут для постачання своєї нафти на світовий ринок після того, як росія в червні призупинила її відвантаження через термінал у Новоросійську, звідки на експорт щороку вирушали десятки мільйонів тонн сировини.
Джерело. Про це повідомляє Reuters із посиланням на джерела, знайомі із ситуацією.
Деталі. Починаючи з вересня державна компанія Казахстану «Казмунайгаз» розпочне експортні поставки через Азербайджан.
За їхніми словами, домовленостей із торговою «дочкою» державної азербайджанської корпорації SOCAR практично досягнуто, а контракт буде підписано до кінця серпня. Його початковий обсяг складе 1,5 млн тонн на рік, або 30 000 барелів на день, й буде збільшено до 5 млн тонн з 2023 року.
Казахстанська нафта, найбільшими покупцями якої є європейські країни, потече на світовий ринок через трубопровід, що веде до турецького порту Джайхан, кажуть джерела Reuters.
Із січня до цих поставок додасться експорт через порт Супса до Грузії. В обхід росії Казахстан має намір експортувати трохи більше 100 000 барелів на добу, або 8% свого нафтового експорту.
І хоча це поки що мало порівняно з 1,3–1,4 млн барелів на день, які вивозяться через термінал у Новоросійську, влада Казахстану зупинятися не планує. Транскаспійський маршрут, який оминає росію, стає пріоритетним напрямком для нафтового експорту, заявив у липні президент Касим-Жомарт Токаєв.
Він доручив опрацювати диверсифікацію каналів експорту нафти «у тому числі з можливістю залучення інвесторів Тенгізського проекту».
Тенгіз – найбільше родовище нафти в Казахстані, яке на 75% належить американським корпораціям Chevron (50%) та ExxonMobil (25%). Зараз на Тенгізі запущено проект розширення видобутку вартістю $45,2 млрд, завершити який планувалося в 2023 році.
Бекграунд. Казахстан посідає 11-е місце у світі за обсягом видобутку нафти – 1,7 млн барелів на день. На експорт іде 89% цього обсягу, причому більша частина – трубою, що веде до Новоросійська.
Однак цей маршрут у липні був закритий на тиждень після того, як російський регулятор нібито знайшов екологічні порушення у роботі Каспійського трубопровідного консорціуму (КТК) та призупинив роботу його терміналів на місяць. Наступного дня на тенгізському родовищі пролунав вибух, внаслідок якого загинули двоє робітників.
Закриття маршруту сталося після того, як Токаєв, приїхавши до Санкт-Петербурга на ПМЕФ-2022, відмовився визнати «днр/лнр» і запропонував Європі допомогу у стабілізації енергетичних ринків.
Згодом російський суд скасував заборону на транзит нафти з Казахстану в Євросоюз через свою територію, замінивши її штрафом у 200 000 рублів.