Перемога Дональда Трампа під час виборів президента США підняла хвилю нової цифрової міграції. Цього разу
Після перемоги на президентських виборах Дональда Трампа мільйони користувачів X (Твіттера) переселяються до соцмережі Bluesky, яка дуже схожа на Твіттер до його покупки та реформування Ілоном Маском, пише ВВС.
Це не випадково: розробник Bluesky – Джек Дорсі, колишній керівник Twitter. Але в травні 2024 року він залишив раду директорів Bluesky, а у вересні вилучив свій обліковий запис. Наразі Bluesky керує 33-річна Джей Грабер.
Bluesky стартувала на початку 2023 року. Ще у вересні 2024 року вона мала приблизно 9 млн користувачів, а вже 20 листопада, через два тижні після перемоги Трампа на виборах, їх кількість перевалила за 20 млн, додаючи приблизно по мільйону на день.
Наплив нових користувачів у ЗМІ називають «лівими біженцями з твіттера», маючи на увазі їхні політичні погляди.
В американському App Store застосунок Bluesky став №1, а наступного дня він вийшов на перше місце і в Британії.
Bluesky описує себе так: «соціальна мережа, якою вона має бути». Візуально і функціонально ця платформа нагадує Twitter до його покупки Маском у жовтні 2022 року та перейменування на Х.
Тут є весь звичний користувачеві набір функцій: пости (довжиною до 300 знаків), репости, коментарі, лайки, є можливості пошуку та створення стрічки.
Головна особливість Bluesky – це децентралізована мережа. Власники облікових записів можуть самі створювати для них правила користувача і зберігати свої дані на серверах, що не належать Bluesky.
Bluesky – мережа без реклами та з безкоштовним додатком, на відміну від Х, який заробляє на рекламі. Спочатку проект фінансувався інвесторами та венчурними фондами.
Як стверджують самі користувачі Bluesky, головна причина міграції з Твіттера – це все більша токсичність його власника – Ілона Маска.
Бізнесмен відкрито підтримував Трампа і пожертвував на його виборчу кампанію близько $200 млн.
А ніч після виборів Маск провів разом із Трампом у його маєтку Мар-а-Лаго у Флориді, куди надходили дані підрахунку голосів.
Наступного дня не менше 115 тисяч користувачів Х деактивували свої акаунти в соцмережі, що належить Маску – це, нагадує Forbes, стало найбільш масштабним одномоментним виходом користувачів з моменту купівлі платформи Маском.
Акаунт Bluesky у Х відреагував на зближення Маска з обраним президентом таким постом: «Гарантуємо, що жоден член команди Bluesky ніколи не сидітиме в ніч виборів поруч із кандидатом у президенти, надаючи йому прямий доступ до контролю за тим, що ви бачите онлайн».
Але претензії до Х у користувачів з'явилися задовго до того, як Маск став прихильником і членом команди Трампа – одразу після того, як Маск перейменував мережу на Х і почав наводити свої порядки.
Він сильно скоротив штат, особливо відділ, який боровся з дезінформацією – при тому, що саме зростання фейків, маніпуляцій та дезінформації у Х стало головною її проблемою. Багато світових ЗМІ рекомендували своїм читачам не довіряти інформації з Твіттера.
Згідно з результатами розслідування Єврокомісії, проведеного у 2023 році, частка фейкових новин там була більшою, ніж у будь-якій іншій соціальній мережі.
Нещодавно X оголосила, що готова надати весь контент платформи для навчання штучного інтелекту – і це призвело до відтоку мистецтва, особливо художників.
В результаті Х стали називати токсичним середовищем. Як, наприклад, газета The Guardian, що пішла з Х з моральних міркувань.
Ось що пише журналістка Ліза Герреро: «Це було важко. Я витратила роки на створення свого акаунта Twitter, щоб мати велику кількість підписників. Але Ілон знищив усе, і я не хотіла мати нічого спільного з частиною його імперії. Я ненавиджу починати все спочатку, але ще більше я ненавиджу бути частиною чогось настільки токсичного».
Письменник Стівен Кінг також, як повідомлялося, назвав Х «похмурим місцем» і видалив свій акаунт.
Оскільки у соцмережі немає галочки верифікації, не можна стверджувати зі стовідсотковою ймовірністю, що аккаунт справжній, але, ймовірно, у Bluesky вже є Арнольд Шварценеггер, Барбра Стрейзанд, Ліллі Вачовскі, Гільєрмо дель Торро, Стівен Кінг та багато інших.
Більшість користувачів все ще мають паралельні акаунти і в першій, і в другій соцмережах.
Незважаючи на стрімке зростання в останні два тижні, Bluesky ще далеко до того, щоб стати серйозним конкурентом X. Ілон Маск заявляв, що X щодня відвідують 250 млн користувачів.