Синевирська громада розвиває бренд «Синевир-Еко» завдяки підтримці U-LEAD

За допомоги «U-LEAD з Європою» гірська громада виграла конкурс локальних субсидій

У 2021 році, в рамках конкурсу локальних субсидій від Програми «U-LEAD з Європою», Синевирська громада подала ідею локального бренду «СиневирЕКО». Вигравши конкурс та отримавши призові 360 тис грн, почали реалізацію: створили Центр розвитку підприємництва, підготували маркетингові матеріали та розробили п’ять рецептур фіточаїв під брендом «Синевир-Еко».

Проте повномасштабне вторгнення призупинило процес, який відновився у серпні 2022 року, об’єднав місцевих підприємців та поставив екологічність на чільне місце.

Заснування

Синевирська громада знаходиться на території національного парку «Синевир», що з самого початку унеможливило будь-яку промислову діяльність. Через це громада вирішила будувати локальний бізнес-бренд на базі концепції екологічності: крафтове виробництво, ремесла та екотуризм.

«Сьогодні маємо етноцентр “Вівчарський хутір” із дегустаціями та крамницею локальних товарів, а бренд «СиневирЕко» працює як єдина вивіска для нашої продукції та послуг», – розповідає Мар’яна Місик, проєктна менеджерка Центру підтримки підприємництва Синевирської громади.

Синевирська громада розвиває бренд «Синевир-Еко» завдяки підтримці U-LEAD

Для реалізації задуманого громада потребувала кошти, які було вирішено залучити через конкурс локальних субсидій від Програми «U-LEADз Європою».

«Ця фінансова підтримка мала три основні компоненти: перший – впізнаваність громади; друге – використання сучасних платформ, щоб люди могли показувати й продавати свою продукцію; і третє – “твердий” компонент, тобто конкретна допомога на місці. Ми зібрали активних підприємців і виробників, домовилися з власниками популярного місця – “магніта” для туристів. Це важливо, бо гірським громадам важко наповнювати бюджети. Інвесторам невигідно сюди заходити, адже вони мають сплатити +25% так званих “гірських” до зарплат найманих працівників. Поки такого механізму компенсацій немає, ми шукаємо інші можливості», – згадує Павло Логвінов, керівник Регіонального офісу «U‑LEAD з Європою» у Закарпатській області.

«Вівчарський хутір»: відродження ремесла

Восени 2023 року громада зробила ставку на відродження вівчарства – традиційного для верховинців промислу. За публікаціями місцевих медіа, підприємець Іван Яцько розпочав із великої отари (близько 350 овець), частину яких придбав у місцевих жителів, а частину – завдяки обласній програмі.

У травні 2024-го відкрилася дегустаційна зала «Вівчарський хутір» – тут можна спробувати й придбати будз, копчений будз, вурду та бринзу, а також трав’яні чаї, мед і крафтові вироби. Щодня на полонині на висоті понад 1000–1200 м над рівнем моря вівчарі випасають отару; свіжа продукція спускається до крамниці буквально «з гори».

Синевирська громада розвиває бренд «Синевир-Еко» завдяки підтримці U-LEAD

Під парасолькою «Синевир ЕКО» за останні 2,5 роки вдалося залучити майже 2 млн грн від різних донорів на бізнес‑проєкти та порівнянний обсяг – на соціальні ініціативи: обладнання, промоція, інфраструктура.

Підтримка партнерів

З часом Синевирська громада долучилась до європейської ініціативи RURACTIVE, яку в Україні реалізує ГО «ФОРЗА». Знайомство громади з командою «ФОРЗИ» відбулося за пропозицією Регіонального офісу «U-LEAD з Європою» на Закарпатті.

«Ми колись робили конкурс за підтримки Швейцарії для ініціатив у Карпатському регіоні – перемогли три ідеї, і так сталося, що всі були пов’язані із сирами. “Вівчарський хутір” набрав найбільше балів і ми підтримали їх обладнанням, – розповідає Леся Лойко, голова ГО  «ФОРЗА».  – Зараз Синевирська громада долучилась до ініціативи RURACTIVE, яку в Україні реалізує ГО «ФОРЗА». Для Синевиру це логічний наступний крок: ідея локального бренду поєднується з інструментами RURACTIVE – спільним плануванням, мультиакторними командами та пілотними рішеннями для туризму, переробки місцевих ресурсів і збереження природи».

Синевирська громада розвиває бренд «Синевир-Еко» завдяки підтримці U-LEAD

Уже проведено «День активного села» в Синевирській Поляні та дискусію зі сталого туризму за участі НПП «Синевир», сусідніх громад і представників області; громада формує «бізнес-борд» і готує дорожню карту змін. Далі – запуск локальних пілотів (туристична пропозиція й промоція, точки збуту, мікроінфраструктура для екомаршрутів, додана вартість продукції дикоросів), а також навчання та фасилітація команд.

За словами Івана Чупа, голови Синевирської громади, ця ініціатива витривала саме завдяки партнерству бізнесу, влади й громади. Ніхто б не зробив цього самотужки – але саме завдяки співпраці проєкт живе і буде жити далі, бо тут є кому працювати, що показати й заради чого берегти гори.

Синевирська громада розвиває бренд «Синевир-Еко» завдяки підтримці U-LEAD
Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS