Синевирська громада розвиває бренд «Синевир-Еко» завдяки підтримці U-LEAD
За допомоги «U-LEAD з Європою» гірська громада виграла конкурс локальних субсидій

У 2021 році, в рамках конкурсу локальних субсидій від Програми «U-LEAD з Європою», Синевирська громада подала ідею локального бренду «СиневирЕКО». Вигравши конкурс та отримавши призові 360 тис грн, почали реалізацію: створили Центр розвитку підприємництва, підготували маркетингові матеріали та розробили п’ять рецептур фіточаїв під брендом «Синевир-Еко».
Проте повномасштабне вторгнення призупинило процес, який відновився у серпні 2022 року, об’єднав місцевих підприємців та поставив екологічність на чільне місце.
Заснування
Синевирська громада знаходиться на території національного парку «Синевир», що з самого початку унеможливило будь-яку промислову діяльність. Через це громада вирішила будувати локальний бізнес-бренд на базі концепції екологічності: крафтове виробництво, ремесла та екотуризм.
«Сьогодні маємо етноцентр “Вівчарський хутір” із дегустаціями та крамницею локальних товарів, а бренд «Синевир‑Еко» працює як єдина вивіска для нашої продукції та послуг», – розповідає Мар’яна Місик, проєктна менеджерка Центру підтримки підприємництва Синевирської громади.

Для реалізації задуманого громада потребувала кошти, які було вирішено залучити через конкурс локальних субсидій від Програми «U-LEADз Європою».
«Ця фінансова підтримка мала три основні компоненти: перший – впізнаваність громади; друге – використання сучасних платформ, щоб люди могли показувати й продавати свою продукцію; і третє – “твердий” компонент, тобто конкретна допомога на місці. Ми зібрали активних підприємців і виробників, домовилися з власниками популярного місця – “магніта” для туристів. Це важливо, бо гірським громадам важко наповнювати бюджети. Інвесторам невигідно сюди заходити, адже вони мають сплатити +25% так званих “гірських” до зарплат найманих працівників. Поки такого механізму компенсацій немає, ми шукаємо інші можливості», – згадує Павло Логвінов, керівник Регіонального офісу «U‑LEAD з Європою» у Закарпатській області.
«Вівчарський хутір»: відродження ремесла
Восени 2023 року громада зробила ставку на відродження вівчарства – традиційного для верховинців промислу. За публікаціями місцевих медіа, підприємець Іван Яцько розпочав із великої отари (близько 350 овець), частину яких придбав у місцевих жителів, а частину – завдяки обласній програмі.
У травні 2024-го відкрилася дегустаційна зала «Вівчарський хутір» – тут можна спробувати й придбати будз, копчений будз, вурду та бринзу, а також трав’яні чаї, мед і крафтові вироби. Щодня на полонині на висоті понад 1000–1200 м над рівнем моря вівчарі випасають отару; свіжа продукція спускається до крамниці буквально «з гори».

Під парасолькою «Синевир ЕКО» за останні 2,5 роки вдалося залучити майже 2 млн грн від різних донорів на бізнес‑проєкти та порівнянний обсяг – на соціальні ініціативи: обладнання, промоція, інфраструктура.
Підтримка партнерів
З часом Синевирська громада долучилась до європейської ініціативи RURACTIVE, яку в Україні реалізує ГО «ФОРЗА». Знайомство громади з командою «ФОРЗИ» відбулося за пропозицією Регіонального офісу «U-LEAD з Європою» на Закарпатті.
«Ми колись робили конкурс за підтримки Швейцарії для ініціатив у Карпатському регіоні – перемогли три ідеї, і так сталося, що всі були пов’язані із сирами. “Вівчарський хутір” набрав найбільше балів і ми підтримали їх обладнанням, – розповідає Леся Лойко, голова ГО «ФОРЗА». – Зараз Синевирська громада долучилась до ініціативи RURACTIVE, яку в Україні реалізує ГО «ФОРЗА». Для Синевиру це логічний наступний крок: ідея локального бренду поєднується з інструментами RURACTIVE – спільним плануванням, мультиакторними командами та пілотними рішеннями для туризму, переробки місцевих ресурсів і збереження природи».

Уже проведено «День активного села» в Синевирській Поляні та дискусію зі сталого туризму за участі НПП «Синевир», сусідніх громад і представників області; громада формує «бізнес-борд» і готує дорожню карту змін. Далі – запуск локальних пілотів (туристична пропозиція й промоція, точки збуту, мікроінфраструктура для екомаршрутів, додана вартість продукції дикоросів), а також навчання та фасилітація команд.
За словами Івана Чупа, голови Синевирської громади, ця ініціатива витривала саме завдяки партнерству бізнесу, влади й громади. Ніхто б не зробив цього самотужки – але саме завдяки співпраці проєкт живе і буде жити далі, бо тут є кому працювати, що показати й заради чого берегти гори.

Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].