Відразу після покупки нове авто втрачає 11% вартості, через рік – 25%, через три роки – 50%. Через п'ять років продати автомобіль за 30–35% його початкової вартості – велика вдача. Утім, з цього правила є винятки. Чому деякі машини з віком лише дорожчають і як на цьому заробити, пояснює Андрій Іванов, засновник компанії Cars West LLC.
Що спільного у Елвіса Преслі, Річарда Бренсона і султана Брунею? Хобі: всі троє відзначилися любов'ю до автомобілів. Преслі все життя був небайдужий до ефектних машин – свій перший рожевий кадилак він купив у 1955-му, а в 1970-х став першим, хто придбав Stutz Blackhawk. А в колекції Бренсона є одна з найбільш раритетних машин у світі – британська Morris Mini Minor. У колекції султана Брунею Хассанала Болкіаха – понад 7000 авто.
Для того щоб захоплення машинами перетворилося на колекціонування, важливо зробити правильні кроки на самому початку. Отже...
Зробити перші кроки допоможуть профільні журнали на кшталт Classic Cars або Oldtimers. Наступний етап – відвідування великих виставок. З європейських варто внести в календар Techno Classica в Ессені, Retro Classics в Штутгарті або AutoClassica в Мілані. Найбільші виставки класичних авто в США – Concours d'Elegance в Пеббл-Біч, Каліфорнія, The Woodward Dream Cruise в Детройті, Charlotte Autofair в Шарлотті, Північна Кароліна.
Пориньте в деталі історії автопрому. Якщо ви будете не тільки в курсі, що 1950-ті – це золотий вік американської автомобільної промисловості, а й вивчите подробиці модельних рядів ключових виробників тієї епохи, а найголовніше – кількість екземплярів, що були випущені (чим менший тираж, тим раритетніше авто), то у вас буде перевага. Такі перлини, як, наприклад, Jaguar E-Type, Austin-Healey 3000, Triumph TR3 або MG А, ви зможете в потрібний момент впізнати з першого погляду.
Температуру ринку можна зрозуміти, якщо відстежувати продажі на таких автомобільних аукціонах, як Barrett-Jackson, RM Auctions, The Quail, Motorsports Gathering, Bonhams, Hemmings і Mecum. До речі, останній з них, що є одним з найбільших аукціонів для колекціонерів автомобілів, перетворив торги на телевізійне шоу, крім того, їх можна спостерігати в прямому ефірі на YouTube-каналі аукціонного будинку.
За підсумками торгів та з їхньої динаміки завжди зрозуміло, що в моді та які бренди в даний момент дорожчають. Невелика підказка: завжди в ціні будуть Ferrari, Porsche 911 і Corvette С3. Останній вважається іконою так званих muscle cars – «м'язистих» авто, цей клас машин виробляли в США в 1960-х – на початку 1970-х.
Друга підказка: в ціні ті автомобілі, в яких оригінальна «начинка» – та, що залишилась після зняття з конвеєра. Крім того, мають значення вік і пробіг: чим вище перший і нижче другий, тим машина цінніше. Шукати такі авто треба в гаражах великих колекціонерів: якщо машина не була улюбленицею власника, то за її кермо він, швидше за все, сідав не надто часто. Зате вона знаходилась в гарних умовах. До речі, правильні умови зберігання колекційних авто – запорука їхнього збереження, економити на цьому не варто.
На великих аукціонах машини продаються вже у відмінному стані. Якщо ж знайти подібну модель з невеликими ушкодженнями – ціна буде значно нижчою, а саме авто цілком зможе стати інвестицією. Якщо ж вкладатися в реставрацію немає бажання, то, з'ясувавши, які моделі – найзатребуваніші, можна піти двома шляхами. Перший – шукати моделі того ж бренду, але трохи «молодші». Або менш потужні – вони поки що коштують дешевше, але на хвилі уваги до «старших» братів цілком можуть піднятися. Другий: шукати майбутніх лідерів. Наприклад, відстежувати, на яких машинах їздять 30–35-річні топ-менеджери великих компаній і спадкоємці багатомільйонних імперій – швидше за все, саме ці машини стануть хітами через декілька років. Або вивчати виробників не з очевидних США чи Європи, а з Японії: майбутню моду на авто з цієї країни експерти пророкують вже зараз.
У гаражі кутюр'є Ральфа Лорена – понад 60 автомобілів, у тому числі Ferrari, Alfa Romeo roadster's, Bugatti, Mercedes, Bentley, Jaguar, McLaren F1, майже всі – червоного кольору. Шейх Хамад бін Хамдан аль Найан з Абу Дабі надає перевагу іншім кольорам: його колекція, серед іншого, знаменита добіркою з семи Mercedes S-класу, за кількістю кольорів у веселці. Найбагатша людина Індії Мукеш Дхурабхай Амбані полюбляє європейські авто, таких в його гаражі в Мумбаї – близько 170.
Як і в будь-якому іншому захопленні, в колекціонуванні авто важлива пристрасть. Машини, навіть найбільш раритетні, служать для того, щоб їх водити – і якщо ви не будете отримувати задоволення від цього процесу, то пошук рідкісних моделей і полювання на них втрачають дві третини сенсу. «Я раджу не купувати машини тільки для того, щоб на них заробляти», – говорить Крейг Джексон, CEO автомобільного аукціону Barrett-Jackson. Його рекомендація: шукайте ті машини, якими захоплюєтеся.
Купівля класичного авто – зазвичай гарна інвестиція. Особливо якщо при середній ціні в $30 000–60 000 вийде знайти рідкісний Ford Galaxie TurboJET 1968 року за $10 000. Такі чудеса дійсно трапляються, проте не так вже й часто. Найчастіше є ризик підступу.
Наприклад, можна купити Corvette за $120 000, що для цього авто – вельми пристойно, але далеко не верхня межа. Але якщо після покупки з'ясується, що запчастини – не оригінальні, то машина відразу втрачає 50% вартості. Уникнути втрати допоможуть спеціальні сервіси з огляду класичних автомобілів. У середньому їхні послуги обходяться в $500 за огляд. І це той випадок, коли краще заплатити трохи дорожче, зате уникнути ризику втратити значно більше.
Якщо з якоїсь причини ви не засвоїли урок з попереднього пункту, швидше за все рано чи пізно потрапите в незручну ситуацію: купите машину, ремонт якої обійдеться вам в кілька разів дорожче, ніж вона сама. Через це проходять практично всі колекціонери. І єдина порада, яку вони дають: потрібно навчитися розуміти, коли прийшов час відпустити машину – розібрати на запчастини і продати їх. Щоб на виручені гроші приступити до пошуку нового авто в колекцію.