Як почати колекціонувати класичні автомобілі

І чому старі машини можуть стати непоганою інвестицією

Фото pixabay.com

Відразу після покупки нове авто втрачає 11% вартості, через рік – 25%, через три роки – 50%. Через п'ять років продати автомобіль за 30–35% його початкової вартості – велика вдача. Утім, з цього правила є винятки. Чому деякі машини з віком лише дорожчають і як на цьому заробити, пояснює Андрій Іванов, засновник компанії Cars West LLC.

Що спільного у Елвіса Преслі, Річарда Бренсона і султана Брунею? Хобі: всі троє відзначилися любов'ю до автомобілів. Преслі все життя був небайдужий до ефектних машин – свій перший рожевий кадилак він купив у 1955-му, а в 1970-х став першим, хто придбав Stutz Blackhawk. А в колекції Бренсона є одна з найбільш раритетних машин у світі – британська Morris Mini Minor. У колекції султана Брунею Хассанала Болкіаха – понад 7000 авто.

Для того щоб захоплення машинами перетворилося на колекціонування, важливо зробити правильні кроки на самому початку. Отже...

Пориньте в середовище

Как начать коллекционировать классические автомобили
Фото: Pixabay

Зробити перші кроки допоможуть профільні журнали на кшталт Classic Cars або Oldtimers. Наступний етап – відвідування великих виставок. З європейських варто внести в календар Techno Classica в Ессені, Retro Classics в Штутгарті або AutoClassica в Мілані. Найбільші виставки класичних авто в США – Concours d'Elegance в Пеббл-Біч, Каліфорнія, The Woodward Dream Cruise в Детройті, Charlotte Autofair в Шарлотті, Північна Кароліна.

Пориньте в деталі історії автопрому. Якщо ви будете не тільки в курсі, що 1950-ті – це золотий вік американської автомобільної промисловості, а й вивчите подробиці модельних рядів ключових виробників тієї епохи, а найголовніше – кількість екземплярів, що були випущені (чим менший тираж, тим раритетніше авто), то у вас буде перевага. Такі перлини, як, наприклад, Jaguar E-Type, Austin-Healey 3000, Triumph TR3 або MG А, ви зможете в потрібний момент впізнати з першого погляду.

Вивчіть ринок

Температуру ринку можна зрозуміти,  якщо відстежувати продажі на таких автомобільних аукціонах, як Barrett-Jackson, RM Auctions, The Quail, Motorsports Gathering, Bonhams, Hemmings і Mecum. До речі, останній з них, що є одним з найбільших аукціонів для колекціонерів автомобілів, перетворив торги на телевізійне шоу, крім того, їх можна спостерігати в прямому ефірі на YouTube-каналі аукціонного будинку.

За підсумками торгів та з їхньої динаміки завжди зрозуміло, що в моді та які бренди в даний момент дорожчають. Невелика підказка: завжди в ціні будуть Ferrari, Porsche 911 і Corvette С3. Останній вважається іконою так званих muscle cars – «м'язистих» авто, цей клас машин виробляли в США в 1960-х – на початку 1970-х.

Друга підказка: в ціні ті автомобілі, в яких оригінальна «начинка» – та, що залишилась після зняття з конвеєра. Крім того, мають значення вік і пробіг: чим вище перший і нижче другий, тим машина цінніше. Шукати такі авто треба в гаражах великих колекціонерів: якщо машина не була улюбленицею власника, то за її кермо він, швидше за все, сідав не надто часто. Зате вона знаходилась в гарних умовах. До речі, правильні умови зберігання колекційних авто – запорука їхнього збереження, економити на цьому не варто.

На великих аукціонах машини продаються вже у відмінному стані. Якщо ж знайти подібну модель з невеликими ушкодженнями – ціна буде значно нижчою, а саме авто цілком зможе стати інвестицією. Якщо ж вкладатися в реставрацію немає бажання, то, з'ясувавши, які моделі – найзатребуваніші, можна піти двома шляхами. Перший – шукати моделі того ж бренду, але трохи «молодші». Або менш потужні – вони поки що коштують дешевше, але на хвилі уваги до «старших» братів цілком можуть піднятися. Другий: шукати майбутніх лідерів. Наприклад, відстежувати, на яких машинах їздять 30–35-річні топ-менеджери великих компаній і спадкоємці багатомільйонних імперій – швидше за все, саме ці машини стануть хітами через декілька років. Або вивчати виробників не з очевидних США чи Європи, а з Японії: майбутню моду на авто з цієї країни експерти пророкують вже зараз.

Оберіть фаворитів

Як почати колекціонувати класичні автомобілі
Фото: Pixabay.com

У гаражі кутюр'є Ральфа Лорена – понад 60 автомобілів, у тому числі Ferrari, Alfa Romeo roadster's, Bugatti, Mercedes, Bentley, Jaguar, McLaren F1, майже всі – червоного кольору. Шейх Хамад бін Хамдан аль Найан з Абу Дабі надає перевагу іншім кольорам: його колекція, серед іншого, знаменита добіркою з семи Mercedes S-класу, за кількістю кольорів у веселці. Найбагатша людина Індії Мукеш Дхурабхай Амбані полюбляє європейські авто, таких в його гаражі в Мумбаї – близько 170.

Як і в будь-якому іншому захопленні, в колекціонуванні авто важлива пристрасть. Машини, навіть найбільш раритетні, служать для того, щоб їх водити – і якщо ви не будете отримувати задоволення від цього процесу, то пошук рідкісних моделей і полювання на них втрачають дві третини сенсу. «Я раджу не купувати машини тільки для того, щоб на них заробляти», – говорить Крейг Джексон, CEO автомобільного аукціону Barrett-Jackson. Його рекомендація: шукайте ті машини, якими захоплюєтеся.

Залучайте експертів

Купівля класичного авто – зазвичай гарна інвестиція. Особливо якщо при середній ціні в $30 000–60 000 вийде знайти рідкісний Ford Galaxie TurboJET 1968 року за $10 000. Такі чудеса дійсно трапляються, проте не так вже й часто. Найчастіше є ризик підступу.

Наприклад, можна купити Corvette за $120 000, що для цього авто – вельми пристойно, але далеко не верхня межа. Але якщо після покупки з'ясується, що запчастини – не оригінальні, то машина відразу втрачає 50% вартості. Уникнути втрати допоможуть спеціальні сервіси з огляду класичних автомобілів. У середньому їхні послуги обходяться в $500 за огляд. І це той випадок, коли краще заплатити трохи дорожче, зате уникнути ризику втратити значно більше.

Навчіться відпускати

Як почати колекціонувати класичні автомобілі
Фото: Pixabay.com

Якщо з якоїсь причини ви не засвоїли урок з попереднього пункту, швидше за все рано чи пізно потрапите в незручну ситуацію: купите машину, ремонт якої обійдеться вам в кілька разів дорожче, ніж вона сама. Через це проходять практично всі колекціонери. І єдина порада, яку вони дають: потрібно навчитися розуміти, коли прийшов час відпустити машину – розібрати на запчастини і продати їх. Щоб на виручені гроші приступити до пошуку нового авто в колекцію.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS