Економний експорт: як вийти на зовнішні ринки з мінімальним бюджетом

Як і кому можна продавати за кордоном свої товари онлайн

Фото Shutterstock

Згідно з висновками дослідження International Post Corporation (IPC), у якому в 2017 році взяли участь 24 000 респондентів з 26 країн світу, до 2020 року до 30% всіх покупок по всьому світові відбуватимуться онлайн (на даний момент кожна четверта посилка вже транскордонна), а 45% онлайн-покупців регулярно купуватимуть товари за кордоном. Такі перспективи відкривають великі можливості для українського малого та середнього бізнесу. Юлія Павленко, в.о. директора департаменту міжнародних операцій ПАТ «Укрпошта», засновник E-export school при «Укрпошті», розповіла, як малому бізнесу почати самостійно продавати за кордоном свої товари і не розоритися на організації процесу.

Як шукати клієнта? Найпростіший та дешевий варіант – через продажі на різних маркетплейсах і інтернет-магазини. За даними IPC, до 65% всіх покупок відбувається на Amazon, Alibaba і e-Bay.

У разі продажу з маркетплейсів продавцеві потрібно лише зареєструватися там – залученням покупців на торговельний майданчик займається сам маркетплейс. Завдання продавця – тримати високий рейтинг на цьому майданчику.

Які витрати? Реєстрація звичайного аккаунта (з обмеженнями на кількість продажів. – Mind) на Amazon – проста та не передбачає якогось депозиту. Але потрібно внести місячну абонплату $39,99 на місяць, і при продажу товару – комісію, визначену в залежності від категорії товару від 3,5% до 25%. На Etsy – 3,5% комісії від суми продажу товару і $0,2 за публікацію товару кожні чотири місяці. На Asos – 20% від замовлення плюс 20 фунтів на місяць.

Організація продажів через власний інтернет-магазин – трохи складніша і дорожча. Потрібно витратити гроші на створення сайту для інтернет-магазину і на маркетингове просування магазину в тій країні, де хочете налагодити продаж. Однак у цій бізнес-моделі ні з ким прибуток ділити не треба.

Як відправити товар? Існує три формату: поштовий, експрес і карго. Поштовий надає національна пошта «Укрпошта», експрес – приватні оператори доставки. Це, наприклад, DHL, FedEx, UPS, Aramex, Nova Poshta International тощо. Вибір карго-сервісів в Україні дуже широкий: від представництв великих глобальних компаній Kuehne + Nagel, DB Schenker, DHL Freight до невеликих локальних транспортно-експедиційних компаній, контакти і ціни яких можна легко знайти в Google.

Який спосіб вибрати? Для негабаритного товару, що відправляється поштучно або у невеликій кількості, поштовий або експрес формат – це найбільш дешевий і простий спосіб доставки, до того ж такі посилки проходять за спрощеним митним оформленням. Більшість відправлень йде через поштову та експрес-доставку, які мають ряд переваг для ecommerce export.

По-перше, у більшості країн світу на товар, який пересилається в форматі поштових та експрес-відправлень, діє правило безмитного ліміту. Наприклад, у США можна ввозити безкоштовно товар на суму до $800, в Австралію – до $780, до Ізраїлю – до $75. В Євросоюз – до 22 євро, якщо відправник юрособа, і 45 євро, якщо відправник фізособа. У Казахстан до 1000 євро на місяць (31 кг за місяць), а до Великобританії – до 15 фунтів без ПДВ і мит, від 15 до 135 фунтів оплачується тільки ПДВ. Це означає, що покупець до суми ліміту не платить ніяких митних платежів і податків. Коли ліміт перевищено, одержувач платить податок на різницю між вартістю посилки і встановленим лімітом. Це робить такий варіант шопінгу досить привабливим.

По-друге, поштовими відправленнями можна безпроблемно пересилати більшість споживчих товарів (одяг, косметику, декор, товари для будинку, навіть продукти харчування до 10 кг в упаковці виробника і дорогоцінні ювелірні прикраси) без необхідності отримувати додаткову сертифікацію на товар. Це значно економить час, зусилля та фінанси експортерів.

Однак, щоб переконатися, чи немає якихось додаткових обмежень на пересилку конкретного товару в конкретну країну, рекомендується перед відправленням вивчити список предметів, заборонених до пересилання. Такий перелік є на сайтах поштових операторів.

Якщо ж компанія – вже стабільний ecommerce експортер і повністю може планувати свої продажі з більшим відсотком точності, тоді можна пробувати роботу з використанням фулфілмент-центрів. Такі склади є у великих логістичних компаній і маркетплейсів. Або ж це можуть бути не спеціалізовані приміщення, які здаються під такі цілі – так звані «гаражні» фулфілменти. Ціна на послуги фулфілмента визначається, виходячи з габаритів кожного конкретного товару, специфіки його зберігання, асортименту операцій, які необхідні експортеру.

Як отримати гроші за товар? Більшість маркетплейсів працюють із платіжною системою PayPal. Проте у нашій країні можна тільки витрачати гроші зі свого аккаунта в PayPal, але не отримувати, тобто продавець з України на зможе отримати у цій системі гроші за свій товар.

Є кілька способів вирішити проблему. Найпростіший: звернутися до фінансових сервісів, заточених на виконання такого завдання. Найбільш активні в цьому сегменті компанії Seller-Online, WesternBid, Payoneer. Також можна відкрити представництво за кордоном або рахунок в іноземному банку, скористатися форматом e-резидентства, наприклад, в Естонії або інших країнах.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS