В українському бізнес-середовищі дедалі більшу популярність набирають різного роду корпоративні івенти. Багато хто вважає, що запорукою успіху подібних заходів є перш за все вдалий підбір спікерів, адже шансів привернути відвідувачів «на круту людину», більше, ніж «на цікаву тему». Але є деякі галузі, де таке в принципі не сприймається. І тут постає чергове питання: а чому, власне, люди стають спікерами? Навіщо виходять на сцену, що хочуть донести аудиторії і який профіт від цього бажають отримати? Знайшовши відповіді на ці питання, буде простіше зорієнтуватися і в організаційних нюансах публічних лекцій та відкритих бізнес-зустрічей. Юрій Самборський, project manager компанії Terry Soot MG та засновник івент-агентства TSTM, пропонує вивчити «залаштункову івент-кухню», взявши за приклад окрему категорію івентів – ІТ-мітапи, де доповідачами є «технарі».
Скільки потрібно часу, щоб організувати івент? Перед тим, як почати влаштовувати техтолки, у автора цих рядків був досвід організації івентів для бізнесу та студентів. Процес підготовки до однієї такої події займав 6-8 годин. І от, здавалось б, що і тут усе має бути аналогічно, але склалося не так, як гадалося. Щоб знайти перших спікерів, знадобилося більше двох тижнів. А іноді процес пошуку може розтягнутися до двох місяців, що не дозволяє створити сталий потік івентів.
Наведу власну статистику з пошуку спікерів. Зроблено:
40 спроб зв’язатися у Facebook з потенційними спікерами.
З них 14 не відповіли або не прочитали повідомлення.
Решта – принаймні відповідали, що або не мають часу, або не мають можливості.
Зрозумівши, що так далі справи не підуть, довелося змінити стратегію.
Але у кожному середовищі є людина, яка володіє інсайдерською інформацією. У великих компаніях це, зазвичай, спеціалісти по роботі з персоналом. Оскільки нас як організаторів цікавили імена потенційних спікерів, ми звернулися до HR-ів різних бізнесів з проханням поділитися контактами людей, які хочуть виступати, і розповісти про цю можливість співробітникам їхніх компаній.
Тут статистика була теж невтішною: половина з адресатів відповіли на звернення, але порадити когось конкретного змоги лише троє. Друга половина – прочитали і не відписали або взагалі не прочитали листа. Біда в тому, що в багатьох просто не було бажання виступити.
Чому складається така ситуація? Дуже рідко завадою є страх паблік-спічу. У 90% випадків причина – це відсутність мотивації.
Тоді звідки її беруться ті, хто наважились, чому вони це роблять?
1. Спікер отримує впізнаваність та славу. Де її застосовувати? Та хоча б у своїй компанії: людина, яка «засвітилася» на декількох публічних подіях, стає «обличчям фірми» і є ним доти, доки працює там, а отже може розраховувати на преференції від керівництва.
2. Безкоштовний піар. Політики і нечесні на руку спікери платять гроші за те, щоб їхнє обличчя час від часу спливало у «Фейсбуці». А вдалого спікера без зайвих витрат регулярно бачитимуть люди з його ж середовища. Тоді не складе питання знайти собі справді цікавий проект чи познайомитися з новою командою таких самих ентузіастів своєї справи, працюючи разом з якими, можна зростати професійно.
3. Знання і вміння стають ґрунтовнішими. Коли людина готується до виступу, то мало просто використовувати ту чи іншу технологію. Треба знати її достатньо глибоко, щоб вміти доступно пояснити і відповісти на можливі питання залу. Саме це дає можливість для зростання.
4. Нетворкінг. Коли людина потрапляє у коло однодумців, які з ентузіазмом ставляться до своєї роботи, мають схожі інтереси та пріоритети, з’являється додаткова змога порадитися та обмінятись досвідом.
5. Нові кар’єрні горизонти. Публічно озвучивши власну компетенцію, можна дуже скоро перейти до життя за формулою «не ти шукаєш роботу, а робота шукає тебе». Хочете змін – просто заходите у свій LinkedIn. Вибір можливостей буде, як кількість страв на бенкеті.
6. Зміна обстановки. Це не просто славнозвісний вихід із зони комфорту, а й додаткове тренування софт-скілів і дуже дієва «протиотрута» від рутини. А рутина, як відомо, дуже кепсько позначається на творчих можливостях.
7. Ефект підкорення вершини. Багато від кого доводилося чути, що під час виступу спікеру вдається зловити кайф, якого іншим чином ніяк не отримати.
Тепер ми зрозуміли у чому вигода бути спікером, але хто ще на цьому виграє?
Як заохочувати новачків? Завжди важко починати працювати зі спікером, якщо він ніколи раніше не виступав. Через відсутність досвіду він не переживав пункти 1-7 і в першу чергу запитує про гроші: чи оплачується його виступ. У нашому випадку – ні. Чому?
По-перше, важко повірити, що $100 може мотивувати до виходу на сцену людину із заробітком понад $2500.
По-друге, одним із найпотужніших каталізаторів успішного виступу є бажання навчати людей. Сучасне IT не ідеальне, тому честь і слава тим, хто працює над його поліпшенням та не боїться ділитися своїм досвідом.
По-третє, насправді івенти часто нерентабельні, і без спонсорської допомоги дуже важко розвинути івент-агенство, але це тема вже для наступної статті.
Як відбувається підготовка до спічу? Для того, щоб початківцю гарно підготувати свій виступ і прорепетирувати його, може знадобитися 10-20 годин в залежності від теми та форми івенту, тому в такому випадку обов’язково потрібні попередні зустрічі з івент-менеджером. Зазвичай ці годин розподіляються на чотиритижневий період, щоб не виснажити людину. Також обов’язковою є критика презентації спікера.
Чи отримують спікери гроші? Що стосується платних виступів, то це може бути присутнім тільки, якщо основною роботою спікера є власне давати спічі. Зазвичай серед «технарів» такі не зустрічаються. Це варіант більше для тих, хто спеціалізується на софт-скілах і виступає на великих конференціях (понад 300 учасників), або люди, які проводять спеціалізовані тренінги на замовлення. Якщо хтось інший питає про матеріальну винагороду, геть не завжди є сенс погоджуватися. Зазвичай такі виступи повні води.
Кого запрошувати спікером? Івент – це про людські стосунки. Якщо у вас є бажання піти в бар і випити з цією людиною, то значить є бажання її вислухати. Якщо така людина ще й погодилась виступити, то наші вам вітання – івент буде класний. Адже інші люди теж скоріш за все захочуть розділити гальбу пива з ним після спічу.