Цифрова юриспруденція: як нові технології змінюють сферу права

І яким чином це впливає на юридичний бізнес в Україні

Фото: pixabay

Чи можна зараз уявити сферу бізнесу, де не йшлося б про автоматизацію, діджиталізацію та інновації? Відповідь, швидше за все, негативна. Чат-боти активно впроваджені в b2c-галузі, «розумні» застосунки присутні майже на кожному смартфоні й можуть заміняти собою складне обладнання (наприклад, діагностика стану організму людини), АІ та машинне навчання постійно масштабуються.

Глобальні тренди диктують умови навіть для таких консервативних галузей, як юриспруденція. Більшість з нас є свідками (меншість – учасниками) переходу від традиційної моделі бізнесу (traditional law) до нової моделі (new law). Але рано чи пізно ця трансформація торкнеться кожного представника юридичного ринку, який продовжує перебудовуватися під ціновим тиском від клієнтів і впровадженням legal tech. Технологічні рішення можуть допомогти юридичним компаніям досягти успіху в нову еру, за умови розуміння нового технологічного ландшафту і переосмислення ключових елементів їх бізнес-моделі. Як саме це відбувається, спеціально для Mind пояснює Григорій Трипульський – юрист, доцент Одеської національної юридичної академії, засновник і директор юридично-консалтингової компанії «Де-юре».

У чому основні новації? Можливо, однією з головних відмінностей нової моделі від традиційної є гнучкість в організації роботи. New law – компанії надають своїм юристам варіативність щоденного графіка, що протиставляється традиційній моделі «2000 годин на рік». Переваги для юриста очевидні – свобода і значно кращий баланс між роботою та особистим життям.

Іншим ключовим елементом в компаніях New law є використання альтернативної тарифікації юридичних послуг. Багато інноваційних компаній широко застосовують так звані альтернативні схеми оплати (alternative fee arrangements). Як правило, вони визначаються як різні види фіксованої оплати. З точки зору вигоди для клієнта (незмінність оплати) і адміністративної простоти, альтернативні схеми перевершують погодинну оплату.

Ще однією значною відмінністю між двома бізнес-моделями є активне використання legal tech, що дозволяє оптимізувати всі аспекти робочого процесу і забезпечити користувачів цінною юридичною послугою. У той час як legal tech почався з автоматизації стандартних юридичних завдань, він рухається в напрямку підтримки більш спеціалізованих видів діяльності юристів. Це також капіталізація в можливість аналізувати великий обсяг даних, допомагаючи юристам формувати правову позицію.

Що передбачають нові технології? Як правило, ландшафт legal tech включає в себе три категорії рішень:

Так, деякі українські проекти  legal tech дозволяють стежити за змінами в реєстраційних даних компаній, моніторити судові справи, подавати звітність, швидко отримувати допомогу адвоката під час проведення слідчих дій. Активно розвивається b2b-сектор, зокрема, e-commerce.

Якими є «національні особливості» українського legal tech? Існує думка, що в Україні немає інноваційних юридичних компаній, хоча деякі юридичні фірми так себе називають і навіть виносять слово «інновації» у свій слоган. Аргументують це тим, що інновації не просто створюють нову бізнес-модель, а повністю знищують стару. Але оскільки потреба в юридичних послугах нікуди не зникає, а надають їх у вже звичному порядку, то на серйозні зміни мало хто готовий, змінюючи лише деякий інструментарій.

Як би там не було, legal tech трансформує юридичний ландшафт. І щоб захистити свою частку ринку і прибутковість, компаніям слід переосмислити власну бізнес-модель: ціннісну пропозицію клієнтам, модель доходу та операційну діяльність. При цьому єдиного правильного рішення не буде. Те, що є ефективною трансформацією кожного елемента для «big law», може абсолютно не влаштувати «small law», і навпаки.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS