У медійному просторі України останнім часом дедалі частіше лунає слово «дефолт». У контексті економічних перспектив озвучуються прогнози різного ступеня апокаліптичності. Безумовно, частка правди в цьому є. Становище країни дійсно нестійке, а її економіка піддається впливам безлічі криз. Водночас, на думку економіста Данила Моніна, вже очевидні кілька факторів, які вселяють оптимізм. Які саме, експерт розповів спеціально для Mind.
Що декларується новою владою? Президентською командою озвучені високі цілі – вийти на рівень зростання ВВП у 10 і більше відсотків. Навіть при тому скепсисі, з яким зараз може сприйматися ця планка, є гідні приклади для наслідування. Наприклад, Китай, при його розмірах і внутрішніх протиріччях, зумів забезпечити зростання своєї економіки на 10% щорічно протягом багатьох років. Отже, і Україна має такі можливості. Головне – зняти системні обмеження.
На концептуальному рівні заявлені нульова терпимість до корупції і важливість іноземних інвестицій. А це – хороший фундамент для зміни державної парадигми, в якій головними мають бути не кредити корумпованій державі, а приватні вливання в економіку. Як показує практика останніх років, іноземні інвестиції можуть допомогти у запуску стійкого економічного зростання. Якщо Україна забезпечить зміцнення своєї економіки на 7–10% на рік, то сюди неодмінно прийде іноземний капітал.
Зростання ВВП й іноземні інвестиції 2003–2018. Прогноз 2019–2023
Якою є даність? Економічні показники України за багатьма параметрами настільки низькі, що навіть невпевненість інвесторів у завтрашньому дні все одно змушує економіку рухатися по висхідній. Так, у 2018 році відносний обсяг капітальних інвестицій збільшився з 13,8% ВВП до 16,3% ВВП, забезпечивши тим самим реальне зростання на 20%.
А кредитування капітальних інвестицій, навіть при величезних кредитних ставках, завдяки політиці НБУ минулого року теж пішло вгору.
Які заходи стимулюватимуть зростання економіки? Для якнайшвидшого зміцнення позицій країни можна порекомендувати кілька кроків і дій.
1. В умовах зростаючого відтоку первинного доходу з економіки України, який за даними НБУ у 2018 році досяг вже 6,5% ВВП ($8,5 млрд), необхідно стимулювати роботу капіталу всередині країни. Це одне з найважливіших завдань.
Тому запуск податку на виведений капітал (ПнВК) замість податку на прибуток бачиться відмінним заходом, який не лише простимулює до утримання прибутку в країні, але й поліпшить платіжний баланс. А це, своєю чергою, повинно позитивно позначитися на курсі національної валюти. Тому чекаємо внесення відповідного законопроекту до парламенту.
2. Економічна діяльність уряду поки що вкрай скута в ресурсах. І хоча держава за останні два роки наростила економічні витрати з 2,6 до 4%, але в умовах корумпованості цієї статті та обмежень у сумах витрат за економічними статтями, резерви для зростання тут вже мінімальні.
Тому запуск інструментів державно-приватного партнерства, коли держава допомагає бізнесу і населенню виконувати проекти, які економічно невигідні в поточних умовах і заморожені, дозволить прискорити зростання ВВП. Прикладом такої співпраці могла б стати державна програма на 50 млрд грн щорічно з утеплення будинків, де держава компенсує різницю в ставках кредитування (наприклад, 5% у гривні), а ОСББ та керуючі компанії замовляють послуги у бізнесу, оплачуючи роботи в кредит.
3. В умовах високих кредитних ставок і потужного фіскального навантаження держава не має конкурентної переваги в світовому масштабі та обтяжена великою часткою тіньової економіки. Лібералізація податкової системи здатна вирішити відразу кілька завдань: зробити ведення бізнесу більш прибутковим, стимулюючи тим самим приплив внутрішніх і зовнішніх інвестицій; скоротити частку тіньової економіки, що дає додаткове зростання економіки за рахунок виведення її частини в легальне русло; і запустити інвестиційний сценарій розвитку.
4. Мірилом доходів у глобалізованому світі виступає доларовий ВВП країни і доларові доходи населення. Світовий досвід (як і український – зразка 2000-х років) показує, що якщо доходи громадян у доларах зростають на 15–20%, то інфляція в державі не може бути низькою. Тому утримання інфляції на рівні 8–10% на рік – це нормальний процес, що дозволяє швидше збільшувати доларові доходи населення. Тому пріоритетом НБУ повинна стати політика стимулювання економічного зростання заради зростання доларових доходів населення.
Підбиваючи підсумки, можна з великою впевненістю сказати, що в України зараз є всі можливості для прискореного зростання економіки. І обсяг ВВП у $300 млрд до 2024 року може стати відмінним цільовим орієнтиром нової економічної політики.