Нещодавно президент Володимир Зеленський зареєстрував у Верховній Раді кілька десятків законопроектів, зокрема щодо реформування судової системи, а також низку законопроектів, направлених на боротьбу із корупцією. Крім того, не забув глава держави і про необхідність внесення змін до кримінально-процесуального законодавства.
Ростислав Кравець, адвокат, голова профспілки «Українська незалежна фундація правників», голова Адвокатського об'єднання «Кравець і партнери» пояснив Mind, яких змін варто очікувати щодо останньої сфери.
У перші дні роботи нової Верховної Ради вся країна побачила досить велику кількість законопроектів, запропонованих як безпосередньо президентом України Володимиром Зеленським, так і депутатами, що входять у провладну партію «Слуга народу».
Дуже багато законопроектів пов'язано зі спробою відновити порушений за останні п'ять років баланс у судовій системі, максимально швидко відновити її роботу, зруйновану експериментаторами, і надати всі можливі механізми для ефективної роботи антикорупційних органів.
Окремо варто відзначити і пропозицію про скасування адвокатської монополії, досить позитивно сприйняту як в цілому, так і в середовищі адвокатів. Але в цьому випадку будемо вже очікувати вердикт Конституційного Суду України, якому було передане це питання. Фактично є шанс виправити допущені помилки, що призвели до значного подорожчання професійної правової допомоги і знищення незалежності всього інституту адвокатури, який перетворили на покірливих і безправних «заробітчан».
У той же час вкрай важливим є і вдосконалення кримінального процесуального законодавства, запропоноване Зеленським у проекті закону №1009 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення окремих положень кримінального процесуального законодавства».
Запропоновані зміни вимагають доопрацювання.
Виключено положення про отримання згоди Верховної Ради на обшук, затримання народного депутата чи огляд особистих речей і багажу, транспорту, жилого чи службового приміщення народного депутата, а також порушення таємниці листування, телефонних розмов, телеграфної та іншої кореспонденції та застосування інших заходів, які відповідно до закону обмежують права і свободи народного депутата.
Це є логічним у світлі скасування депутатської недоторканності. Особливих проблем не повинно виникнути з будь-яким обмеженням прав народних депутатів, такі дії відбуваються в будь-якому випадку тільки після отримання ухвали слідчого судді. Думаю, судді прекрасно розуміють відповідальність і не роздаватимуть такі дозволи направо і наліво. А депутатів це змусить уважніше ставиться до дотримання норм чинного законодавства.
Виключена монополія державних експертів у кримінальному процесі, а також участь слідчого судді для призначення експертизи.
Це значно покращить ситуацію з експертизою і виключить зловживання правоохоронців. Будь-яка монополія, як і адвокатська, показала себе виключно з негативного боку в Україні. Крім того, це розвантажить суди від абсолютно непотрібних клопотань, пов'язаних з природною смертю.
Тепер і сторона захисту зможе сама залучати експертів і проводити відповідні експертизи без окремого клопотання і визначення слідчого судді. Це значно покращить право на захист.
Хоча це теоретично і правильно, але НАБУ вже продемонструвало своє вміння «торгувати» справами і працювати в інтересах іноземних розвідслужб. Тому НАБУ поки потрібно виключити. Крім безглуздих фабрикацій злочинів вони ніде більше себе і не проявили.
З органів досудового слідства виключили органи Державної кримінально-виконавчої служби України.
Не зовсім зрозуміла мета, але тепер на один орган досудового слідства стане менше.
Незважаючи на те, що це можна було визнати доказом за згодою сторін раніше, виключення цієї норми позитивно вплине на захист прав у кримінальному процесі.
Під час прийняття рішення про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою надається право не визначати розмір застави при тяжкому чи особливо тяжкому корупційному злочині.
Нещодавно КСУ вже дав відповідь на це питання. Так, подібна норма порушуватиме Конституцію, а в світлі того, що детективи НАБУ, крім як залякувати і підсилати провокаторів, нічого не вміють, розраховувати на об'єктивне слідство не варто, і дана норма розглядатиметься тільки як примус до самообмови і вибивання потрібних свідчень.
Терміни досудового розслідування повернули фактично в попередню, «портновську» редакцію кодексу, і тепер вони обчислюються не з моменту внесення даних у ЕРДР, а з моменту вручення підозри.
Проблема цієї норми була в тому, що підозрюваний фактично позбавлений можливості на захист. Без статусу підозрюваного захист нічого не може вимагати від слідства, а слідство, пред'явивши підозру, відразу передає справу до суду і вимагає надання доказів про невинуватість, які особа не могла фізично зібрати. Ці зміни позбавили осіб, звинувачених у злочинах, на належний захист.
Але з іншого боку, це не дасть можливість корупціонерам старої влади піти від відповідальності. Тому норма вимагає поліпшень і доробок, щоб злочини не залишилися безкарними, і водночас не було порушено право на захист.
Наприклад, встановити термін для надання доказів стороною захисту не менший, ніж термін, що минув з моменту початку досудового розслідування, і він не зараховуватиметься в термін, який стане підставою для закриття кримінальної справи за строками. При цьому сторона захисту може сама просити зменшити цей термін. Так, можливо, буде витриманий паритет.
Також прибрали норми щодо термінів подання клопотань про подовження термінів проведення досудового слідства, що негативно вплине на захист. Однак прибрали і нескінченне подовження цих термінів. Щоправда, при цьому виключили норму, яка забороняє відновлювати терміни досудового розслідування.
Тому подібні поліпшення виглядають досить непереконливими.
Обшук дали можливість призначати суддям Антикорупційного суду.
Радує, що така можливість з'явилася, адже попередня Рада і Філатов, який цим опікувався, просто забули, що крім тимчасового доступу є ще й обшук. Випадково це було зроблено, через незнання, або спеціально, думаю, з часом стане відомо.
Це знову поверне нескінченні розслідування кримінальних справ і тримання осіб під вартою без реальних доказів, а тільки на підставі тиску ЗМІ та політичної доцільності. Тому питання, пов'язане з оскарженням підозри про злочин, необхідно доопрацювати.
Додано можливість заперечування визначення слідчого судді про застосування запобіжного заходу у вигляді застави або відмову в його застосуванні.
Це дає можливість і підозрюваному на належний захист. Але водночас і прокурорам оскаржувати такі визначення, що може спричинити за собою зловживання.
У цьому випадку необхідно встановити чіткі вимоги до короткого викладу прокурором обвинувального акта, щоб засідання не перетворювалися на фарс, а оприлюднення звинувачення – у формальність, що не дотримується, що знову ж таки може призвести до зловживань.
Вручення підозри адвокату, депутату місцевої ради, депутатам Верховної Ради Автономної Республіки Крим, сільському, селищному, міському головам.
Тепер це може робити формально хто завгодно. Це не зовсім правильно і значно погіршує як мінімум гарантії адвокатської діяльності.
Проведення психіатричної експертизи вже можливо без визначення слідчого судді.
Таке нововведення спростить процедуру, але в наших умовах можливі зловживання з боку прокурорів і слідчих. Тому вимоги до подібних експертиз і необхідність їхнього проведення мають бути чітко регламентовані, і бажано законом.
Термін дій дозволів на процесуальні дії, що надаються в рамках міжнародних договорів, не обмежується за часом.
Схоже, наші американські і європейські партнери зовсім берега втратили. Термін будь-якої дії повинен бути обмежений. Інакше філія іноземних спецслужб в Україні – НАБУ – буде нескінченно збирати секретну інформацію і передавати її їм.
До працівників Національного бюро належатимуть особи, які є гласними і негласними штатними працівниками з числа осіб начальницького складу, державних службовців та інших працівників, що працюють за трудовими договорами в Національному бюро.
Це вже явний перебір з агентами. Платити пенсії та зарплати з бюджету стукачам і провокаторам – це є неприйнятним у демократичному суспільстві. Крім того, їх легко буде відстежити і за деклараціями.
У цілому прийняття законопроекту Верховною Радою необхідно. Однак слід врахувати всі ризики, пов'язані з гарантіями на захист і справедливий суд, і максимально усунути ризики, закладені в законопроекті, для ефективної роботи і зменшення до мінімуму подальших компенсацій потерпілим за рішеннями міжнародних судів.