«Укрпошта» у травні цього року розширила кількість українських аеропортів, через які відправляються поштові вантажі. Сьогодні такі вантажі відправляють і отримують у чотирьох аеропортах України: «Бориспіль», «Київ», «Львів» та «Одеса».
Крім того, за 2018 рік «Укрпошта» опрацювала 34,4 млн міжнародних імпортних і експортних відправлень, це майже на 45% більше, ніж у 2017 році.
Про те, як бізнес може використовувати досвід найбільшого національного поштового оператора щодо налагодження власної логістики і розширення можливостей, на прикладі авіаперевезень розповів Mind начальник управління з міжнародних логістичних рішень «Укрпошти» Олександр Ігнатюк.
«19 серпня 2019 року, 7:30 – ранковий звіт у Viber про виліт депеш (поштових партій) з України, скасування рейсів, кількості прийнятих палет з імпортної поштою. Далі по залишкам через WhatsApp підтверджую слоти на виліт 10 авіакомпаніям з чртирьох аеропортів у 160 напрямків. Квоти підтверджені, борта готові, все «Done».
Деякий час назад не все було так позитивно і розмірено, і часто ранок починався приблизно з таких повідомлень, як у вересні 2017 року: «Експорт у залишку – 8 тонн. Авіакомпанія, яка покриває 50% міжнародних поштових маршрутів, оголошує ембарго на пошту з «Борисполя», частина заготовленої на вліт пошти стоїть в Україні, а частина, що ще гірше, зависає в транзитних хабах. Нічого не рухається. Дублюючих напрямків з іншими авіалініями немає...»
За даними Державіаслужби, імпортно-експортні операції «Укрпошти» у 2018 році склали 11,6% всього авіаційного поштово-вантажного трафіку всіх аеропортів України, а з урахуванням транзитних операцій для інших поштових операторів – 13,9%.
«Укрпошта» за минулий рік перевезла 7,72 млн кг відправлень, включаючи 1,25 млн кг транзиту.
Безумовно, привести до ладу цю сферу – завдання нелегке, але можливе. Якщо це вдалося «Укрпошті», то й більш динамічні компанії також впораються.
Для початку необхідно розставити пріоритети та дотримуватися їх. Нижче наводжу перелік тих, на які орієнтуємося ми. Зазначу, що такі ключові моменти можуть бути корисні не тільки в авіаперевезеннях, а й для перевезень на іншому транспорті.
Максимально розширюйте доступні авіалінії
Фактично експорт з України вилітає тільки на пасажирських рейсах. До кінця 2017 року національний поштовий оператор мав договір лише з чотирма авіалініями (МАУ, KLM, AirBaltic, Belavia) для покриття доставки пошти по всьому світу – 208 напрямків, з них тільки 81 напрямок з закритим транзитом (тобто з можливістю мати інструменти контролю транзитного часу).
До сезону 2018–2019 в «Укрпошті» вже були контракти з Turkish Airlines, німецькою Lufthansa, польською LOT, азербайджанською Silk Way Airlines, бельгійською Brussels Airlines, австрійською Austrian Airlines.
Це дозволило збільшити ємності для поштових відправлень практично в усіх напрямках удвічі-втричі та мати у 2019 році з 208 напрямків 160 країн з прямими рейсами або закритим транзитом. Завдання хорошого логіста – на ключові напрямки мати 100%-вий резервний авіакапасітет на запасних маршрутах.
Модернізуйте процеси в ключових локаціях
Безперечно, такою локацією для будь-якого українського авіалогіста є центральний аеропорт «Бориспіль». Для «Укрпошти» він надає можливість щодня забезпечувати виліт від 32 до 47 рейсів з експортними відправленнями. І стільки ж рейсів зустрічати з імпортом.
Аналізуйте слабкі сторони своєї ключової локації
У нас це стали рампи/вікна завантаження і вивантаження пошти. Саме тому цьогоріч, вперше за багато років, на нашому власному складі в Борисполі стартували будівельні роботи з розширення пропускної здатності, а на митному посту Київського місця міжнародного поштового обміну (ММПО) завершуються резонування і розширення площ митної зони.
Розширюйте кількість локацій
Історично «Укрпошта», як і більшість компаній, вилітала тільки з центрального аеропорту країни – «Борисполя». Принципово важливо було включити ще три аеропорти: «Київ», «Одеса», «Львів».
Причини вибору саме цих точок очевидні: а) після «Борисполя» це найактивніші аеропорти країни за пасажиропотоком, б) поряд з ними знаходяться наші митні підрозділи – ММПО, які забезпечують мобільність відвантажень.
Реалізація проекту тривала близько дев’яти місяців (узгодження з митницями, зміна системи сортування пошти по всій країні, тендери авіалініями і підписання договорів з аеропортами – процеси не швидкі). Наприкінці квітня були перші вильоти з Жулян, а в середині травня практично одночасно стартували «Одеса» і «Львів».
До сезону 2019–2020 фактично ми отримуємо можливість додатково вивозити до 18 тонн пошти на тиждень.
Диверсифікуйте ризики
Важливо використовувати будь-яку можливість диверсифікувати канали, знизивши таким чином ризик негативного впливу погоди і технічних обмежень. Шукайте можливості вильоту через аеропорти в Європі.
Спостерігаючи зростання поштових експортних відправлень (понад 20% у 2019 році) разом з ростом карго-відправлень, недолік ємностей у бортах авіакомпаній з України разом з можливими обмеженнями в аеропортах України, почали шукати можливість вивезення пошти в аеропорти Європи.
Авіакомпанії відкрили для «Укрпошти» свої станції в Європі (Польща, Австрія, Німеччина, Голландія, Франція) для вивезення експортної пошти в пік сезону через свої хаби. Минулого року вже була відпрацьована вся технологія, і перші вильоти були організовані з двох польських аеропортів. Це резервний маршрут доставки пошти, який зможе підстрахувати на випадок введення ембарго в аеропортах України або дуже великого попиту на виліт.
Будуйте ІТ-інтеграцію з партнерами
Коли десятки тисяч відправлень прибувають і вилітають з різних точок одночасно, утримати ручний контроль взагалі неможливо. Логістика сьогодні – це в першу чергу ІТ-інтеграція всіх з усіма.
У випадку з «Укрпоштою», яка є членом Всесвітнього поштового союзу (ВПС), звичайно, існує своя специфіка. «Укрпошта» допрацювала операційну систему і впроваджує передачу спеціальних статусів CARDIT-RESDIT як усім 192 поштам – членам ВПС, так і авіалініям. Це дозволить оперативно контролювати процеси передання обробки пошти в транзитних хабах і аеропортах країн призначення, а службі підтримки клієнтів мати більше інформації про перебування посилки в дорозі.
Разом з Lufthansa зараз стартував тест такого інформаційного обміну і до сезону підключимо практично всі авіакомпанії.
Аналізуючи наш досвід, усі успіхи та провали, сміливо можемо стверджувати, що шість перерахованих вище векторів розвитку авіанаправлення дозволять бути успішними не тільки «Укрпошті», а й будь-якій інший компанії, яка пов'язана в нашій країні з транспортним бізнесом імпорту та експорту.