Двигун авіаперевезень: як розширити можливості компанії
Про бізнес-кейс «Укрпошти» і зростання авіаперевезень

«Укрпошта» у травні цього року розширила кількість українських аеропортів, через які відправляються поштові вантажі. Сьогодні такі вантажі відправляють і отримують у чотирьох аеропортах України: «Бориспіль», «Київ», «Львів» та «Одеса».
Крім того, за 2018 рік «Укрпошта» опрацювала 34,4 млн міжнародних імпортних і експортних відправлень, це майже на 45% більше, ніж у 2017 році.
Про те, як бізнес може використовувати досвід найбільшого національного поштового оператора щодо налагодження власної логістики і розширення можливостей, на прикладі авіаперевезень розповів Mind начальник управління з міжнародних логістичних рішень «Укрпошти» Олександр Ігнатюк.
Як виглядає ранок поштового логіста
«19 серпня 2019 року, 7:30 – ранковий звіт у Viber про виліт депеш (поштових партій) з України, скасування рейсів, кількості прийнятих палет з імпортної поштою. Далі по залишкам через WhatsApp підтверджую слоти на виліт 10 авіакомпаніям з чртирьох аеропортів у 160 напрямків. Квоти підтверджені, борта готові, все «Done».
Деякий час назад не все було так позитивно і розмірено, і часто ранок починався приблизно з таких повідомлень, як у вересні 2017 року: «Експорт у залишку – 8 тонн. Авіакомпанія, яка покриває 50% міжнародних поштових маршрутів, оголошує ембарго на пошту з «Борисполя», частина заготовленої на вліт пошти стоїть в Україні, а частина, що ще гірше, зависає в транзитних хабах. Нічого не рухається. Дублюючих напрямків з іншими авіалініями немає...»
За даними Державіаслужби, імпортно-експортні операції «Укрпошти» у 2018 році склали 11,6% всього авіаційного поштово-вантажного трафіку всіх аеропортів України, а з урахуванням транзитних операцій для інших поштових операторів – 13,9%.
«Укрпошта» за минулий рік перевезла 7,72 млн кг відправлень, включаючи 1,25 млн кг транзиту.
Безумовно, привести до ладу цю сферу – завдання нелегке, але можливе. Якщо це вдалося «Укрпошті», то й більш динамічні компанії також впораються.
Як наводити лад у хаосі перевезень
Для початку необхідно розставити пріоритети та дотримуватися їх. Нижче наводжу перелік тих, на які орієнтуємося ми. Зазначу, що такі ключові моменти можуть бути корисні не тільки в авіаперевезеннях, а й для перевезень на іншому транспорті.
Максимально розширюйте доступні авіалінії
Фактично експорт з України вилітає тільки на пасажирських рейсах. До кінця 2017 року національний поштовий оператор мав договір лише з чотирма авіалініями (МАУ, KLM, AirBaltic, Belavia) для покриття доставки пошти по всьому світу – 208 напрямків, з них тільки 81 напрямок з закритим транзитом (тобто з можливістю мати інструменти контролю транзитного часу).
До сезону 2018–2019 в «Укрпошті» вже були контракти з Turkish Airlines, німецькою Lufthansa, польською LOT, азербайджанською Silk Way Airlines, бельгійською Brussels Airlines, австрійською Austrian Airlines.
Це дозволило збільшити ємності для поштових відправлень практично в усіх напрямках удвічі-втричі та мати у 2019 році з 208 напрямків 160 країн з прямими рейсами або закритим транзитом. Завдання хорошого логіста – на ключові напрямки мати 100%-вий резервний авіакапасітет на запасних маршрутах.
Модернізуйте процеси в ключових локаціях
Безперечно, такою локацією для будь-якого українського авіалогіста є центральний аеропорт «Бориспіль». Для «Укрпошти» він надає можливість щодня забезпечувати виліт від 32 до 47 рейсів з експортними відправленнями. І стільки ж рейсів зустрічати з імпортом.
Аналізуйте слабкі сторони своєї ключової локації
У нас це стали рампи/вікна завантаження і вивантаження пошти. Саме тому цьогоріч, вперше за багато років, на нашому власному складі в Борисполі стартували будівельні роботи з розширення пропускної здатності, а на митному посту Київського місця міжнародного поштового обміну (ММПО) завершуються резонування і розширення площ митної зони.
Розширюйте кількість локацій
Історично «Укрпошта», як і більшість компаній, вилітала тільки з центрального аеропорту країни – «Борисполя». Принципово важливо було включити ще три аеропорти: «Київ», «Одеса», «Львів».
Причини вибору саме цих точок очевидні: а) після «Борисполя» це найактивніші аеропорти країни за пасажиропотоком, б) поряд з ними знаходяться наші митні підрозділи – ММПО, які забезпечують мобільність відвантажень.
Реалізація проекту тривала близько дев’яти місяців (узгодження з митницями, зміна системи сортування пошти по всій країні, тендери авіалініями і підписання договорів з аеропортами – процеси не швидкі). Наприкінці квітня були перші вильоти з Жулян, а в середині травня практично одночасно стартували «Одеса» і «Львів».
До сезону 2019–2020 фактично ми отримуємо можливість додатково вивозити до 18 тонн пошти на тиждень.
Диверсифікуйте ризики
Важливо використовувати будь-яку можливість диверсифікувати канали, знизивши таким чином ризик негативного впливу погоди і технічних обмежень. Шукайте можливості вильоту через аеропорти в Європі.
Спостерігаючи зростання поштових експортних відправлень (понад 20% у 2019 році) разом з ростом карго-відправлень, недолік ємностей у бортах авіакомпаній з України разом з можливими обмеженнями в аеропортах України, почали шукати можливість вивезення пошти в аеропорти Європи.
Авіакомпанії відкрили для «Укрпошти» свої станції в Європі (Польща, Австрія, Німеччина, Голландія, Франція) для вивезення експортної пошти в пік сезону через свої хаби. Минулого року вже була відпрацьована вся технологія, і перші вильоти були організовані з двох польських аеропортів. Це резервний маршрут доставки пошти, який зможе підстрахувати на випадок введення ембарго в аеропортах України або дуже великого попиту на виліт.
Будуйте ІТ-інтеграцію з партнерами
Коли десятки тисяч відправлень прибувають і вилітають з різних точок одночасно, утримати ручний контроль взагалі неможливо. Логістика сьогодні – це в першу чергу ІТ-інтеграція всіх з усіма.
У випадку з «Укрпоштою», яка є членом Всесвітнього поштового союзу (ВПС), звичайно, існує своя специфіка. «Укрпошта» допрацювала операційну систему і впроваджує передачу спеціальних статусів CARDIT-RESDIT як усім 192 поштам – членам ВПС, так і авіалініям. Це дозволить оперативно контролювати процеси передання обробки пошти в транзитних хабах і аеропортах країн призначення, а службі підтримки клієнтів мати більше інформації про перебування посилки в дорозі.
Разом з Lufthansa зараз стартував тест такого інформаційного обміну і до сезону підключимо практично всі авіакомпанії.
Аналізуючи наш досвід, усі успіхи та провали, сміливо можемо стверджувати, що шість перерахованих вище векторів розвитку авіанаправлення дозволять бути успішними не тільки «Укрпошті», а й будь-якій інший компанії, яка пов'язана в нашій країні з транспортним бізнесом імпорту та експорту.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.