Через засилля інформації з усіх можливих джерел стає дедалі важче привернути увагу суспільства до дійсно важливих ідей чи до кричущих проблем. Завоювати увагу людей, переконати їх в чомусь, а тим більше спонукати до дії можна лише неординарними кроками та засобами.
У рамках Фестивалю ідей в Одесі, який організовує Аспен Інститут Київ та Impact Hub Odesa, партнер і креативний директор Gres Todorchuk PR Олександр Тодорчук розповів про те, як навчитися вигадувати креативні ідеї та втілювати їх у життя.
Mind пропонує основні тези виступу спікера.
Авторам як соціальних, так і бізнесових проєктів я раджу уявити наступне. Ви займаєтеся реформами, наприклад, судовою реформою в Україні, і думаєте: «Як би хотілося, щоб світ дізнався про те, що я роблю». А прямо зараз сюди заходить англійська королева і українською мовою каже: «Розкажи-но мені, будь ласка, а що там у судах українських». І ключовий момент у тому, чи вам є що розказати і як ви це зробите.
Є відома історія про одного з партнерів Дональда Трампа, який домовився, аби йому дали 3 хвилини зустрічі. За 3 хвилини він повністю розповів про свою ідею і на сьогоднішній день є одним із головних бізнес-партнерів Трампа.
Перевірити себе можна за допомогою тесту Elevator Speech, коли потрібно встигнути представити себе за час, поки їде ліфт. Найважливіше – наскільки креативним буде це повідомлення.
Я радив би прочитати книжку «Творча впевненість» – там подається одна з методик вигадування ідей. Головне зрозуміти, що всі люди креативні, але ці навички, як і будь-які інші, потребують практики і саморозвитку. Наприклад, я можу пів року не ходити в тренажерний зал, а потім подумати: «А чому це я не накачаний? Всі накачані, а я ні». Тут та сама ситуація. Якщо ви не тренуєте свій мозок, то ви не можете бути креативним.
За однією з методик щодня потрібно вигадувати 100 ідей. Це може бути будь-що, може стосуватися конкретно вашої справи, а може бути щось типу «100 речей, які би я покращив у світі». Вигадувати їх треба просто на кількість, не оцінюючи, а чим більше, тим краще. Дуже важливо тренуватися. Чим більше ви генеруєте ідей, тим краще вони будуть з’являтися.
У «Дизайні мислення» розповідається про те, що дуже важливим плюсом до дієвості ідеї є інсайти. Мій улюблений кейс, що ілюструє цей пункт, – це шампуні для чоловіків. Інсайт, який полягає в тому, що чоловікам все одно, чим мити голову. Виробники шампунів це зрозуміли і вирішили, що вони хочуть продавати свої шампуні чоловікам. Тут варто згадати рекламу чоловічого шампуню Dove, у рекламі якого будь-яким чином показують, що якщо ти миєш голову жіночим шампунем, ти не чоловік. Ви можете пам’ятати рекламу, де чоловік заходить у бар, а друг йому приносить жіночий коктейль, бо від нього нібито пахне лавандовим жіночим шампунем.
Це робота з інсайтом.
Оригінальні та нестандартні ідеї виникають, коли ви дозволяєте собі вийти за рамки шаблонів та побудувати задум на поєднанні непоєднуваного. Креатив – це завжди поєднання непоєднуваного.
Наприклад, що може бути банальним? Прикрашати ялинку взимку. Якщо ви прикрасите ялинку влітку, це вже буде оригінальніше. Якщо це буде не ялинка, а якась пальма, ще оригінальніше. Або якщо взимку ви не прикрасите ялинку, а спробуєте її якось погіршити і спотворити. Поєднання непоєднуваного – це завжди руйнування стереотипів.
Для підняття соціальних тем, серед іншого, потрібно руйнувати стереотипи. За стереотипом жінка – слабка. Але ми можемо зробити щось, що зверне увагу на сильну дівчину. Ми знаємо про скульптуру сильної дівчини, яка з’явилася в Нью Йорку навпроти бика.
У Стенфорді, де проводяться лекції «Дизайн мислення», коли студенти проходять цей курс, їм дають завдання.
В одній із груп студентам роздали конверти, в яких лежало по $10. Завдання полягало в тому, щоб через тиждень максимально збільшити цю суму. Хтось купив насос для велосипедів і за гроші накачував у студмістечку шини, заробив десь 100 баксів. Хтось зробив собі футболку із написом «Студент Стенфорду миє підлогу в моїй кав’ярні» і його взяли на роботу в кав’ярню біля університету, бо їм справді було по приколу, що підлогу миє студент зі Стенфорду.
Але була група студентів, які зрозуміли, що $10 – це ніщо. Що це обмеження тільки утримує їх від реалізації крутої ідеї і це не їхній ресурс. Вони відклали ці гроші і зрозуміли, що саме є головним ресурсом і їхньою ключовою фішкою. Вони зібрали у величезну аудиторію професуру, студентів, представник цієї групи вийшов і сказав: «Друзі, ми зрозуміли, що основним нашим ресурсом є 10 хвилин аудиторії Стенфорду, тому ми за $5000 продали наступні 8 хвилин рекрутинговій компанії, яка хотіла презентувати своє відео студентам Стенфорду, а їм це забороняють уже 5 років. Тому дивіться».
Перед реалізацією будь-якого проєкту потрібно робити такий SWOT-аналіз: що ви маєте, чого у вас немає. І в цьому плані – чим менше у вас є, тим менше обмежень у реалізації будь-чого.
Все це приклади того, яким чином абсолютно простий креативний крок може привернути увагу величезної кількості людей у всьому світі та донести значуще повідомлення.
У суспільстві інформаційних технологій існує безліч різноманітних інструментів для поширення інформації і залучення людей до розв’язання важливих проблем. Головне застосовувати ці інструменти правильно і не боятися нетипових рішень, адже, як показує світова практика, саме вони діють найбільш ефективно.