Сьогодні, 23 грудня, за інформацією ЗМІ, у профільному комітеті Верховної Ради планується розглянути проєкт закону «Про медіа».
Як повідомлялось раніше, зазначеним законопроектом передбачається прирівняти блогерів до медіа та змусити їх платити податки.
Як нововведення може вплинути на зазначену галузь і чому під прицілом опинились блогери, розповів Mind юрист юридичної компанії ESQUIRES Віктор Зальотін.
Раніше керівник комітету ВР з питань гуманітарної та інформаційної політики Олександр Ткаченко (екс-керівник «1+1» Ігоря Коломойського) анонсував, що попередньо обмірковувався варіант оподатковувати таку нову професію, як «блогер», однак у концепції законопроекту, розміщеному на сайті комітету, будь-які прямі згадки про це відсутні.
Водночас проєкт затверджує критерії визначення медіа, під які підпадають й блогери. Критерії в подальшому можуть бути використані саме для оподаткування останніх: місцезнаходження користувачів інформації, їх аудиторія, місце оплати чи розміщення реклама, мова поширення інформації, призначення та зміст тощо.
Крім того, проєктом пропонується запровадити реєстрацію блогерів як онлайн-медіа, проте на добровільних засадах. Таких користувачів пропонують зобов’язати вказувати лише назву та контактні дані. Проте невідомо, як контролюватиметься актуальність цієї інформації. При цьому ліцензування для цієї категорії користувачів не передбачене.
Пропозиція авторів документа щодо ведення блогів українською мовою є дещо утопічною, адже у документі не передбачено систему контролю цього питання.
Загалом законодавець цим проєктом лише визнає існування онлайн-медіа, а будь-яка взаємодія з контролюючими органами документом не передбачена. Тому навряд чи норми цього законопроєкту набудуть практичного застосування в разі його прийняття.
Водночас обсяги діяльності блогерів можна проаналізувати, зокрема, на прикладі мережі Instagram. За приблизними оцінками у ньому зареєстровано до 11 млн українців. Можна сміливо виокремити хоча б 100 000 осіб, що отримують прибуток завдяки веденню власного акаунта в цій мережі. Причому десятки тисяч користувачів можуть отримувати значний прибуток.
Відповідно до законодавства України, надання рекламних послуг має відбуватися на договірних засадах та оподатковуватися, серед іншого, прибутки від підприємницької діяльності – також оподатковуються.
Базова ставка податку на прибуток – 18%, податку на додану вартість – 20%. Популярні в Instagram українські блогери за один рекламний пост отримують від 4000 до 10 000 грн і більше, за день таких постів може бути не один десяток.
Таким чином, за приблизними підрахунками, до державного бюджету не надходять сотні мільйонів гривень податків лише від діяльності блогерів в Instagram. А все через відсутність нормативної бази та належного контролю.
Сьогодні за сплатою податків в Україні слідкує нещодавно реформована Державна податкова служба (ДПС).
Однак практичний нагляд за сплатою податків блогерами викликає питання. Так, останні не зобов’язані реєструвати свою діяльність, зокрема, у формі фізичних осіб-підприємців (ФОП). У такій ситуації податківці не можуть відслідкувати, з чого блогерам сплачувати податки, адже їх прибуток також не реєструється.
Органи фінансового моніторингу (наприклад, банки) теж не уповноважені дізнаватись джерела походження коштів, адже зазвичай суми надходжень на рахунки блогерів можуть не перевищувати суму, яка передбачає проведення такого моніторингу.
Залишається лише передивлятися терабайти контенту, щоб шукати у ньому рекламу та вимагати підтверджень сплати податків. Втім, якщо блогер не йде на контакт і не вказує достатньо даних у профілі, неможливо дізнатися, з кого вимагати оплату. Запити до офісів великих соціальних мереж з обґрунтуванням «підозри щодо несплати податків» навряд чи стануть причиною розкриття персональних даних.
Контроль за діяльністю блогерів, зокрема, було запроваджено у Росії. Так, з 2014 року в країні існував реєстр блогерів, на яких підписано понад 3000 користувачів. Мета цього контролю полягала у перевірці контенту, а не оподаткування. Дискусії щодо запровадження останнього досі не вщухають.
У США сплату податків блогерами контролюють за допомогою щорічних податкових декларацій. Цей документ має подавати до контролюючих органів держави кожен працюючий громадянин, який має зазначати у ньому навіть найменші прибутки, зокрема від блогу. Професійні блогери оподатковуються як підприємці – сплачують податки за рекламу, подарунки від спонсорів тощо. Аналогічна система діє у Норвегії.
У Великобританії не сплачуються податки, якщо блогом зароблено до 1000 фунтів за рік.
З огляду на зазначене вище, без запровадження загального обов’язку подавати податкові декларації змусити блогерів сплачувати податки неможливо. Тому реформування законодавства має передбачати створення механізму такого оподаткування.
Для цього достатньо здійснити наступні кроки.
Збільшення доходів державного бюджету завдяки новій статті оподаткування блогерів дозволить направити кошти на різноманітні державні програми, і не тільки.
Головне не перетворити оподаткування на засіб тиску та обмеження свободи слова в Україні.