Телевізор vs смартфон: 6 трендів доставки цифрового контенту

Як зміниться телебачення в найближчому майбутньому

Фото: pixabay

Безкоштовний супутниковий сигнал в Україні закодований з січня. Тепер всі, хто має супутникову антену, в пошуках нового способу підключення до телебачення.

Які ж варіанти доступу сьогодні є у телеглядачів, розповів Mind директор з маркетингу групи компаній Infomir Ігор Окландер.

Технології IPTV, Android TV, відеосервіси Amazon і Netflix відкривають доступ до відеопродуктів на будь-який смак. Ринок доставки цифрового контенту швидко реагує на появу нових технологій і феноменально вивчає зміни уподобань користувачів. Можна виділити шість основних трендів, які визначають його розвиток вже сьогодні.

1. Стрімке зростання передплатників OTT-сервісів

Через п'ять років світовий ринок ОТТ-сервісів (Netflix, Amazon, HBO та інших локальних провайдерів) досягне $72,8 млрд. Згідно з глобальним прогнозом ринку розваг та медіа на 2019–2023 роки, який підготували аналітики PwC, щороку він збільшується в середньому на 13,8%.

За підсумками 2018-го OTT-сервіси і стримінгові платформи принесли $38,2 млрд доходів (до оцінки увійшли передплати і разові платежі).

В Україні зараз налічується близько 700 000–800 000 передплатників IPTV/OTT-сервісів. Ринок росте зі швидкістю приблизно 30% на рік. При цьому оператори кабельного ТБ за останній рік втратили близько 500 000 абонентів. Наприкінці 2018-го користувачів проводового телебачення в Україні налічувалося лише 2,2 млн.

Минулого року Нацрада з питань телебачення і радіомовлення вже видала першу в історії країни OTT-ліцензію.

2. Відмова від кабельних операторів на користь OTT- і VOD-сервісів

З трендом на глобальне поширення інтернет-телебачення пов'язана ще одна тенденція, яка отримала назву «корд-каттинг». Це відмова від кабельних операторів на користь онлайн-сервісів доставки цифрового контенту: OTT- і VOD-платформ.

Сервіси на кшталт Hulu, Netflix, Amazon пропонують своїм користувачам якісний сервіс, велику різноманітність контенту, відсутність реклами і можливість дивитися шоу, які йдуть по кабельному ТБ.

Ексклюзивні продукти ОТТ-сервісів за якістю в середньому перевершують ТВ-серіали. При цьому деякі провайдери пропонують можливість недорого передплатити ОТТ-ТВ-пакет з основними ефірними телеканалами.

Наприклад, Netflix. 88% серіалів цього стримінгового сервісу продовжують на другий сезон, тоді як у традиційній телеіндустрії цей показник не перевищує 35%.

Netflix останніми роками витрачає на закупівлю контенту від сторонніх компаній і виробництво власних фільмів і серіалів $7–8 млрд. Це можна порівняти з річними бюджетами студій 21th Century Fox і Warner Brothers, які входять до списку найбільших гравців Голлівуду.

Для них зйомки фільмів – основний бізнес, тоді як Netflix вже став диверсифікованою компанією на стику телекомунікацій та продюсерської діяльності. Починаючи з 2013 року витрати Netflix на виробництво власних шоу зростали на 25–30% на рік. Цей тренд зберігається і зараз.

3. Запит на пристрої для розкодування сигналу

HEVC (High Efficiency Video Coding) – новий відеокодек. Це програма для зменшення розміру файлу або відеопотоку і відновлення стиснених даних. Кодеки необхідні, щоб більш ефективно використовувати пропускну здатність мережі.

HEVC стискає інформацію вдвічі сильніше, ніж його попередник AVC (H.264) (при збереженні такого ж рівня якості). Це важливо для мовлення у форматі 4K / Ultra HD. Особливо швидко формат набирає популярність на телевізійних приставках і SmartTV.

Водночас зміна форматів не відбудеться в один день. Н.264 ще довго залишатиметься активним гравцем на ринку, повільно, але вірно поступаючись місцем наступнику.

4. Підтримка 4К і новий стандарт 8K

Перспективи використання стандарту 8К для домашнього споживання поки не дуже зрозумілі. Повна зміна телевізорів відбувається приблизно за 10–15 років, і у більшості користувачів навіть ще немає ТВ у форматі UHD (4К).

Згідно з галузевими даними аналітичної компанії Futuresource, не більше половини всіх телевізорів, що поставляються по всьому світу, на початку року мали роздільну здатність 4K.

Однак промислове виробництво екранів з роздільною здатністю 8K вже почалося. Щоправда – в дуже обмеженому обсязі.

Контент у форматі 8К у необхідній кількості поки відсутній. Пропускна здатність існуючих мереж недостатня для передання таких обсягів інформації без стиснення відповідними кодеками. А таких, придатних для широкого застосування, поки теж немає.

Аналітики вважають, що повсюдний перехід на стандарт 8К відбудеться не раніше 2030 року. А ось мовлення 8К для демонстрації на величезних ТВ-панелях на масових спортивних та розважальних заходах – найбільш реалістичне застосування стандарту в найближчій перспективі.

Організатори Олімпіади 2020 року в Токіо обіцяють влаштувати цікаве видовище: певний обсяг контенту формуватиметься у 8К.

5. Як вплине на ТБ формат 5G

У деяких країнах мережі п'ятого покоління (5G) почали впроваджувати у 2019 році, інші розпочнуть це у 2020-му. Очікується, що на розгортання технології знадобиться від п'яти до восьми років.

Більшість результатів тестування показують, що середня швидкість технології нового покоління становитиме приблизно 20 Гбіт/с. Швидкість завантаження може бути в 30–50 разів швидше, ніж у 4G. Це, наприклад, дозволить користувачам завантажити повний фільм приблизно за 15 секунд проти 6 хвилин на 4G.

Впровадження 5G, серед іншого, призведе до істотної зміни структури споживання контенту на користь мобільних пристроїв. Це станеться завдяки високій пропускній здатності та швидкості передання даних. Вони дозволять передавати такі масиви даних, що в багатьох випадках потреба в широкосмуговому доступі на основі проводових з'єднань зовсім зникне.

Разом з тим важливо розуміти, що 5G – це не просто перехід на наступне покоління зв'язку (3G, 4G, 5G), а вихід на якісно новий рівень. Впровадження 5G обходиться на порядок дорожче, ніж стандарту 3G/4G. Тому питання про те, наскільки масштабною буде відмова від проводових з'єднань на користь технологій 5G, залишається відкритим.

6. Поява Android TV

Приставки на цій операційній платформі набувають все більшого поширення. За нашими даними, за останні три роки цількість провайдерів, які обрали ОС Android TV, зросла в 17 разів.

Мультиекранна платформа дозволяє передавати сигнал не лише на телевізор, а й на планшети і смартфони, словом, на всі гаджети в будинку. З огляду на таку варіативність, припускаємо, що попит на неї зростатиме.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS