Уряд розпочав реформу державних закупівель.У Кабміні запевняють, що незабаром закупівлі робитимуть менша кількість людей, але більш професійних. Крім того, запровадять періодичне тестування на поліграфі людей, які приймають рішення щодо закупівель.
Проте, в очікуванні змін компанії, що беруть участь у держзакупівлях, іноді стикаються із необхідністю оскарження їх результатів.
Як домогтися успішного оскарження та про суттєві норми та правила цієї процедури розповів Mind старший юрист юридичної фірми «Антіка» Олександр Третьяков.
З кожним роком кількість скарг щодо результатів державних закупівель зростає. Чинне законодавство встановлює досить простий і прозорий шлях для оскаржень рішень, дій або бездіяльності замовника тендеру. Щоб збільшити шанс на позитивний результат розгляду вашої скарги, варто знати та дотримуватися певних норм та правил.
Уповноваженим органом, який приймає скарги на дії замовників державних закупівель, є Антимонопольний комітет України у складі постійно діючої колегії із трьох державних уповноважених. За даними АМКУ, в період з 2014 до 2018 років кількість скарг зросла більш ніж увосьмеро. Так, у 2018 році до колегії надійшло 7786 скарг, 58% з них задовольнили повністю.
Процедура оскарження результатів держзакупівель майже в повному обсязі здійснюється через систему ProZorro. Саме через неї слід подавати скарги. Приклади (шаблони) найпоширеніших скарг та опис процедури оскарження також можна знайти на сайті.
Найпоширеніші скарги:
Щоб не «пролетіти» зі скаргою, потрібно подати її у строки, визначені законом. Вони ж залежать від стадії процедури держзакупівлі.
Постійно діюча колегія АМКУ розглядає скарги протягом трьох робочих днів з дати подання. Після чого виносить вердикт – брати до розгляду чи відхилити. Якщо скаргу взяли до розгляду, тоді процедура закупівель призупиняється до винесення рішення АМКУ.
Саму ж скаргу комітет має розглянути протягом 15 робочих днів. У більшості випадків розгляд скарги призначається через 5–10 днів з дати її подання та проходить в одне засідання колегії, що знаходиться за адресою головного офісу АМКУ: Київ, вул. Василя Липківського, 45.
Один із проблемних моментів роботи системи – замовникам та учасникам з регіонів часто незручно або дорого направляти до Києва представника, який братиме участь у засіданні АМКУ, особливо якщо сума закупівлі порівняно невелика.
Рішення АМКУ набирають чинності з дня їх прийняття та є обов’язковими для виконання замовниками, особами, яких вони стосуються.
Законом «Про публічні закупівлі» також передбачена й друга ланка оскарження. Якщо учасник закупівель не погоджується з рішенням АМКУ, протягом 30 днів він може подати скаргу до суду. Щоправда, є одне «але» – це довга та дорога процедура порівняно із оскарженням через АМКУ. Тому цей інструмент мало хто використовує.
Чимало учасників та замовників тендерів нарікають, що при розгляді скарг Комітет бере до уваги переважно формальні ознаки. Тож слід це враховувати та більш ретельніше готувати пропозиції.
Щоб підготувати якісну та ефективну скаргу на рішення, дії або бездіяльність замовників тендеру, а також підвищити шанси на її успішний розгляд, слід виконувати наступні правила:
Дотримання таких простих і водночас важливих рекомендацій хоча й стовідсотково не гарантує позитивного результату, але суттєво підвищує ваші шанси на успіх.