Сьогодні про наслідки поширення коронавірусу як для здоров'я, так і для економіки та бізнесу говорять багато. Однак не всі кажуть про те, як продовжувати жити і працювати, враховуючи ці знання. Крім того, пандемія – це ще не всі виклики, які готує нам майбутнє. Ще півроку тому експерти передрікали глобальну економічну кризу, наслідки якої також можуть вплинути на подальшу діяльність.
Комерційний директор бізнес-напрямку організації закупівель HD-group Олексій Автомонов розповів Mind, чому бізнесу варто вже сьогодні задуматися над подальшою стратегією, а також над тим, як перебудуватися і налаштуватися на нові виклики і продовжувати жити далі.
Начитавшись імпортної преси (думок, аналізів, прогнозів), дозволю собі теж трохи помізкувати на тему COVID-19 (якщо вже всі зараз цим займаються :)).
Отже, якщо інформація про вірус, яку ми маємо, вірна (а причин сумніватися поки немає), то можна підсумувати:
Головна проблема – немає імунітету. Не закінчиться доти, поки у істотного відсотка населення його не буде. Вакцини немає і незрозуміло, коли вона з'явиться.
Обмежувальні заходи і, відповідно, економічна криза триватимуть у кращому випадку місяці, у гіршому – рік, до кінця наступного сезону ГРВІ.
Обмеження не скасують епідемію. Їхня мета – пом'якшити, запобігти пікам, знизити навантаження на систему охорони здоров'я, щоб зменшити смертність. Але так чи інакше перехворіють якщо не все, то дуже багато.
Нова мета бізнесу: вижити і в прямому, і в комерційному сенсі. І це проблема власників – оскільки держава навряд чи може нам якось допомогти.
З чого почати? Ваш бізнес повинен бути готовий до:
При цьому закупівлі залишаються найважливішою складовою діяльності будь-якої компанії. Своєчасне забезпечення підприємства якісною сировиною і матеріалами, закупленими за оптимальними цінами, – основа його здорової бізнес-моделі.
У економіки, що стабільно працює, компетентний персонал, автоматизація процесів і системний контроль дозволяють досягти високої ефективності в роботі закупівель.
Але як поводитися власнику бізнесу в умовах турбулентності та постійних змін, з якими світ зіткнувся на початку цього року?
Розглянемо три можливі моделі поведінки.
«Подивимося, як воно буде», «потрібно перечекати» та інші подібні внутрішні посили практично напевно приведуть до проблем, а можливо, і до катастрофи в бізнесі. У сфері організації закупівель щогодинні курсові коливання, порушення логістичних ланцюгів, зміни у фінансовому становищі постачальників створюють ризики зриву поставок і зупинки виробництва через відсутність сировини, комплектуючих, запчастин.
Перегляд прийнятих раніше правил, політик і дій всередині компанії, підвищення гнучкості, адаптивності, швидкості прийняття рішень. У закупівлях – активізація переговорів з додатковими потенційними постачальниками, зміна принципів формування запасів і умов оплати товарів і послуг. Ці методи дозволяють оперативно реагувати на можливості та загрози, що виникають у період «шторму», з яким на сьогоднішній день ми стикаємося щодня, але обмежують можливості реакції власними компетенціями.
Створення системи, що дозволяє стрімко реагувати на ринок, – максимальне переведення постійних витрат у змінні, гнучке управління товарними запасами і залишками на складах, балансування кредиторської та дебіторської заборгованості та наявність вільних грошових коштів.
Як це зробити? Звичайно, я не Уоррен Баффетт... Але якщо не поставити ці питання зараз, ми не знайдемо на них відповідь завтра. Не виживемо в цьому світі в найближчий рік і не станемо ще успішнішими в новому циклі зростання.
Хай щастить у переосмисленні та боротьбі з вірусами.