Бізнес проти коронавірусу: як розпочати новий проєкт у кризу

Практичний кейс про запуск бізнесу в складні часи

Фото: pixabay

Будь-яка криза – це не тільки проблеми й розгубленість, це ще й нові можливості. Коронакриза не виняток, і цей час можна використати для старту або трансформації моделей бізнесу, що вже працюють.

Більш докладно Mind писав про це в матеріалі «Створено на карантині: 5 проєктів проти хвороби і паніки».

Однак, перебуваючи в ситуації, не завжди вдається побачити можливості, що відкриваються. Тоді варто вивчити досвід тих, хто використовував кризу на благо бізнесу.

Засновник компанії з виробництва аксесуарів для музичних інструментів KGUbrass, переможець номінації «Прорив року» в щорічному конкурсі «Підприємець року» міжнародної платіжної платформи Payoneer Максим Гопанчук розповів Mind про свій досвід запуску проєкту в кризу.

Історії успіху українського бізнесу завжди надихають інших. А якщо цей бізнес отримує міжнародні нагороди – ще й мотивує. Зараз, коли одні, втративши роботу, нарікають на гірку долю, інші бачать можливості для розвитку. І це не пусті слова мотиваційних тренерів, а конкретний приклад, який може бути корисний українцям зараз.

Де шукати ідеї

Я відкрив свою компанію в кризу 2008 року, став підприємцем і вийшов на світовий ринок із прибутковим бізнесом.

Історія почалася 2004 року. Як професійний музикант, я працював у джазових і академічних колективах.

Одного разу вирішив придбати собі новий інструмент на ebay. Але, отримавши доставку, розчарувався. Інструмент не був поганим – просто не підійшов саме мені. Досить швидко я зміг продати цей товар колегам. Тоді ж мені вперше спало на думку привозити в Україну інструменти з-за кордону і продавати їх тут.

Бізнес проти коронавірусу: як розпочати новий проект у кризу
Максим Гопанчук (ліворуч) та Михайло Кузнєцов

Разом із партнером Михайлом Кузнєцовим ми вирішили запустити магазин з продажу якісних духових інструментів із США. Останні були більш дорогою, але затребуваною альтернативою китайським. Певний час такий бізнес відмінно виходило поєднувати із заняттями музикою, грою в колективах і роботою репетитором.

Крім того, вже тоді стали з'являтися думки налагодити власне виробництво комплектуючих, щоб доповнити асортимент аксесуарами, зробленими в Україні.

З початком кризи у 2008 році я змушений був залишити музичну кар'єру: моя робота тоді сильно знецінилася, а зарплата становила $200. Це змусило повністю зануритися у власну справу та повернутися до ідеї запуску виробництва аксесуарів.

Криза не тільки девальвувала гривню, а й залишила без роботи безліч фахівців, яких можна було залучити на виробництво. Свого першого майстра я знайшов на OLX. Згодом команда розширилася, і зараз у нас працюють 10 людей. Ми зосередилися на виробництві аксесуарів, у якомусь сенсі «тюнінгу» для інструментів.

Як будувалася робота з продажу за кордоном

Тоді ж стало зрозуміло, що під час кризи потрібно заробляти долари. Тому ми вирішили стартувати з продажами на еbаy. На цій платформі перебувають основні платоспроможні покупці – громадяни США, Європи і великої частини Азії (Китай, Японія, Філіппіни). Ми розділили обов'язки: Михайло зайнявся маркетингом, просуванням і веденням сайту, а я зосередився на виробництві, створенні нових продуктів і логістики.

Пізніше підключили ще й Amazon. Але через відмінності в роботі майданчиків, продажи на Amazon йшли погано. Тоді довелося активно вивчити алгоритм роботи обох майданчиків, наприклад, пройти курси з Amazon в Україні.

Спочатку, як і багато стартаперів, ми відчували страх, не розуміли – як виходити в інші країни та що робити, щоб у нас купували. Багато хто думає, що Amazon і еbаy – чарівна паличка: змахнеш – і гроші посипалися на твій рахунок. Але там вас ніхто не чекає. Одна справа – додати свій товар на торговельний майданчик, інша – зробити так, щоб у тебе купували. Левова частка успіху полягає в завзятості.

Щоб вийти з продажами на міжнародний ринок, необхідні три складові.

Про перший досвід продажів і пошук нових ідей

Першим замовленням у нас на ebay став комплект аксесуарів, зроблений і відправлений замовнику в іншу країну. І йому він не підійшов. Виявилося, що інструменти того самого бренду, тієї самої моделі можуть бути різними, залежно від року випуску.

Так з'явилася ідея створення бази інструментів, звертаючись до якої, можна відтворити будь-які деталі з максимальною точністю.

Неочевидною проблемою став також процес отримання грошей з-за кордону. Спочатку ми намагалися використовувати PayPal, але в Україні він не працює, і ми лише втратили гроші. Інша схема передбачала наявність партнера в країні, де перебувають клієнти. Таку людину вдалося знайти в США. Він отримував оплату на свою компанію в США, а потім переказував гроші в Україну за винагороду. Тоді це було оптимальним рішенням, але зараз ми знаємо, що процес переказу коштів можна зробити набагато швидше, вигідніше і простіше.

В одній із рекомендацій Amazon я побачив посилання на сервіс Payoneer, де потрібно було тільки зареєструватися. Через два тижні ми провели свій перший продаж. Так ми за допомогою Payoneer стали працювати з американським музичним майданчиком Reverb, приватними клієнтами, які купують нашу продукцію через Amazon, і майже всіма європейськими партнерами.

Такий оптимальний варіант отримання грошей з-за кордону через Payoneer дав сильний поштовх розвитку нашого вузькопрофільного бізнесу. Питання проведення оплати стали забирати помітно менше часу, а отже, більше уваги можна було приділити завданням на виробництві. Головне – зник страх перед роботою на зарубіжному ринку.

Малому та середньому бізнесу і зараз простіше вийти з продажами в США і Європу завдяки різним навчальним програмам, бонусам і конкурсам.

Крім того, нам як маленькому українському нішевому бізнесу вдалося перемогти в конкурсі «Підприємець року» від Payoneer серед 3500 підприємців з 120 країн світу. І це надихнуло нас на відкриття спільноти для українських виробників, де вони могли б ділитися своїм досвідом.

Створення фізичних товарів та їхнє відправлення по всьому світу може стати новим шляхом розвитку для українців.

Наразі ми можемо сказати, що в такі складні періоди, як зараз, головне – шукати і знаходити найвигідніші для себе рішення. Українці мають те, що цінують іноземці: працьовитість, якісну роботу та вміння досягати результатів.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS