Мало хто замислюється, коли заходить у магазин за продуктами, як і коли ці продукти туди потрапляють. Які обсяги продукції і скільком магазинам необхідно доставити одному перевізнику за один рейс. А якщо це свіжий хліб, для якого важливо зберегти аромат і хрустку скоринку? Головне завдання виробників такої продукції – скоротити проміжок часу від її виробництва до зустрічі з покупцем. А забезпечити його реалізацію можна за допомогою правильно вибудуваної логістики.
Оскільки діяльність багатьох компаній пов'язана з цією сферою, Mind пропонує вивчити досвід тих, кому довелося оперативно вирішувати нові й несподівані логістичні завдання під час карантину.
На що варто звернути увагу, організовуючи доставку своєї продукції, про переваги власного автопарку під час карантину, про можливості аутсорсингових перевізників і тренди в цій сфері розповів Mind керівник бізнес-напряму логістики HD-group Олег Чемоданов.
Логістика свіжого хліба – це щодня ті самі точки й маршрути доставки, схожі обсяги й асортимент, що повторюється. Але, незважаючи на уявну простоту цього процесу, на більшості хлібозаводів виникають ті самі помилки й однакові питання.
Хліб має бути в торгових точках із самого ранку, у повному обсязі, і свіжий – це аксіома. Тому часу, відпущеного для доставки цього продукту, дуже мало, а споживач дуже вибагливий. Досить запізнитися з доставкою на 15–20 хвилин – і починаються скарги. Але друга сторона медалі – це транспортні витрати. При цьому частка витрат на доставку хлібобулочних виробів (ХБВ), як порівняти з доставкою інших продуктів харчування, найвища.
Відповімо на ключові питання, що стосуються транспортних витрат за маршрутами, які виникають найчастіше:
Ці цифри не аксіома, і не факт, що вони підійдуть для вашої компанії. Але такі правила повинні бути визначені для зменшення конфліктів між відділами логістики і продажів і для підвищення ефективності їхньої роботи. «Не можна керувати тим, що неможливо виміряти, але все, що вимірюється, можливо досягти». (Білл Хьюлетт)
Ми не говоритимемо про вибір між гужовою й автотранспортною логістикою, а поговоримо про вибір способу доставки за допомогою власного автопарку або аутсорсингу.
Аутсорсинг не може бути дешевше власного автопарку, якщо:
Сервіс при доставці свіжого хліба – це ваша функція і ключова перевага. «Ніколи не можна віддавати на аутсорсинг ті функції, від яких залежить репутація компанії». (Тоні Шей). Ви можете прописати в договорах величезну кількість штрафних санкцій та обмежень, але повернути лояльність клієнтів це не допоможе.
Наприклад, у HD-Group є як зовнішні перевізники, так і власний автопарк. Власний автопарк виділений в окрему юридичну особу зі своїм бюджетом і фінансовим результатом. Ми регулярно порівнюємо вартість послуг зовнішніх перевізників з послугами нашого.
Ключові завдання власного автопарку:
І з цими завданнями наш внутрішній перевізник справляється.
Зручності в управлінні власним автопарком стали особливо помітні під час карантину. Щоб максимально убезпечити клієнтів і водіїв HD-group від поширення COVID-19, ми розробили та ввели низку санітарних норм, як-от:
Звичайно ж, і зовнішні перевізники виконують всі наші вимоги, але особливий контроль здійснюється саме за своїм персоналом.
Ще хотілося б сказати пару слів про розвиток логістики загалом і про те, куди безпосередньо логістика хліба рухатиметься в найближчі 5 років:
І наостанок хотілося б згадати слова Нельсона Джексона: «Я не вірю в те, що хтось може виконувати сьогоднішню роботу вчорашніми методами й залишитися в бізнесі завтра».
Давайте розширювати горизонти й розвиватися разом!