За даними Держстату, за 8 місяців 2020 року експорт товарів становив $30,8 млрд, що на 6,6% менше, ніж за відповідний періоду 2019 року, тоді як за 7 місяців падіння експорту сягало 7,4%.
Попри статистику, вихід на зовнішні ринки, розвиток бізнесу і його масштабування продовжують хвилювати підприємців. Як почати ефективно продавати свій товар на міжнародних ринках і які кроки для цього потрібно здійснити, розповів Mind СЕО «Нова пошта Глобал» Юрій Беневитський.
Вихід на міжнародний ринок для кожного підприємця супроводжується тривогою. Ми не знаємо, що нас там чекає, тому й боїмося. Пропоную розвіяти ці страхи та показати, що нічого складного в тому, щоб продавати свою продукцію глобально, у сучасному цифровому світі немає.
Концептуально в нас є 4 моделі (способи) продавати на інших ринках.
Наочний приклад В2В-продажів за кордон – українські підприємства і наш бізнес-клієнт – компанія Garnamama. У цих випадках укладається договір із реалізатором у країні продажу та здійснюється постачання за найпростішим зовнішньоекономічним контрактом. Кейс Garnamama добре розглянути і з боку стратегії, яка передбачає використання відразу декількох моделей продажів на зарубіжні ринки. Компанія експортує в Європу, де розмитнений товар дістрибутується через різні канали продажів. Крім цього, вони представлені й на міжнародних маркетплейсах.
На мій погляд, шлях, з якого потрібно починати, – продавати на своїй інтернет-платформі. Якщо у вас уже є сайт, з якого ви продаєте, ви просто даєте можливість замовляти й оплачувати нерезидентам України. Це найпростіший і не самий витратний спосіб виходити на міжнародні ринки.
Якщо у вас поки немає сайту і ви продаєте, припустимо, через Instagram, то можете спробувати вказати, що доставлення вашого товару можливо за кордон. Мінус цього способу в тому, що ви не зможете прийняти платіж. Однак навіть такий старт – це хороший спосіб подивитися чи буде попит на ваш товар на інших ринках.
Якщо у вас виробництво, то варто вивчати сусідні країни – передусім розглядати Польщу, Угорщину, Німеччину, у цілому Західну й Північну Європу, а також США. Але вибір країни експорту має залежати від попиту і пропозиції цільового ринку, куди ви хочете виходити. Для цього вам потрібно детально вивчити ринок, на якому ви плануєте продавати: чи є такий самий товар на цьому ринку, якої він якості, яка в нього ціна і чи буде ваша ціна на товар конкурентоспроможною; у яких обсягах аналогічний продукт продається, як багато на цьому ринку конкурентів тощо. І тільки потім вирішувати – виходити на цей ринок чи ні.
Цілком можливо, вам знадобиться промоніторити не одну країну, перш ніж ви зможете визначитися. При цьому варто пам'ятати про значні плюси європейських ринків – вартість товарів на них може бути в рази вище, ніж на материнському ринку. Цього не потрібно боятися, це можливість, нею потрібно вміти скористатися.
Найчастіше молодих підприємців цікавить питання відправлення невеликих партій товару. Поки у вас немає обсягів, таке відправлення буде дійсно трохи дорожчим. Але тут потрібно по-іншому дивитися на це питання. Старт – це момент, коли ви тільки пробуєте виходити на зарубіжний ринок, це тестовий період і така ж важлива інвестиція в розвиток бізнесу, як і інвестиція у створення самого продукту. На ній не варто економити.
Експрес-відправлення маленькими партіями допоможе вам швидко зрозуміти, наскільки ваш товар буде успішним на іншому ринку. І потім оперативно або доопрацювати продукт, або змінити ринок, або, навпаки, при наявності попиту почати поставляти великі партії, що відповідно знизить витрати на логістику в перерахунку на одиницю товару.
Коли починаєте продавати, ви повинні розуміти, що ціна, яку узгодили з дистриб'ютором на постачання тієї чи іншої продукції має містити в собі логістичні витрати. І не важливо, продаєте ви 20 тонн чи реалізуєте партію з 10 штук. Тому спочатку потрібно дізнатися вартість логістики партії товару до одержувача в потрібній країні. Своєю чергою вартість логістики може залежати від типу доставлення – експрес або економ. Економ-доставлення їде, як правило, 2 тижні, експрес – 3–5 днів. Тому вид перевезення ви теж вибираєте залежно від планів вашої компанії.
Коли всі перераховані вище шляхи пройдено – залишається лише пакувати та продавати. Так думають багато підприємців. І все ж є одне вагоме «але». Спочатку потрібно грамотно підійти до вибору логістичного партнера, адже від нього багато в чому залежить, який сервіс зможе надавати ваша компанія клієнтам.
На що варто звернути увагу при виборі логістичної компанії: