Робота – з дому, їжа – з інтернету, нарада – онлайн – всім цим вже не здивуєш світ. Прилаштуватися до нових умов життя було важко, але вибору не було й довелось долати труднощі. Разом із тим бізнес теж змінювався, щоб встигати за новими тенденціями й вимогами часу. Як наслідок, протягом пандемічного 2020-го з'явилося багато нових проєктів, стартапів, що змогли запропонувати актуальні під час пандемії послуги. Серед них – доставка їжі. Остання показала стійку затребуваність на тлі пандемії. З чим FoodTech іде у 2021 рік розповів Mind СЕО ІТ-компанії Fitelio Георгій Варданян.
2020 рік поламав усі прогнози маркетологам. Замість зростання одних сегментів FoodTech, зросли платформи, на які ще 3–5 років тому ніхто не робив ставок. З’явилися стартапи, що втерли носа знаним гравцям ринку, зумівши залучити кількамільйонні доларові інвестиції. Наступний рік буде таким же активним на трансформації та зміни, вимагатиме від компаній бути гнучкими й міцними одночасно. А основні тренди на перетині індустрій Food і Tech, що взяли хороший старт цьогоріч, продовжать забіг і наступного року.
На початку цього року набрав розгін тренд на стійкість. Розвивалися стартапи, рішення, платформи й застосунки, що відстежують рух продуктів (FoodLogiQ, CoInspect та інші), їхнє вирощування та перероблення. Особливо цікаві ті, хто пропонував розв'язання проблеми з відходами. Наприклад, польський NapiFeryn BioTech пропонує унікальне рішення з перероблення залишків ріпаку, або різноманітні мобільні застосунки (Karma, ResQ Club, Eatme та інші), за допомогою яких можна придбати нерозпродані страви/продукти з ресторанів чи магазинів. Весною ринок завмер. Однак потім знову почав нарощувати позиції.
На цьому тлі активізувалися й розробники стійких дієт – з низьким впливом на довкілля. За останні 5 років інтерес до них зріс на 151,7%, а 2020-го – на 55,5%. Усі ці тренди продовжать активне зростання 2021 року. Буде запит і на big data, і на алгоритми ШІ (зокрема, для дієт, де потрібно враховувати безліч факторів – від локації, вуглецевого сліду до поживності), і на рішення про зменшення кількості відходів.
Цей рік став кульмінацією й для переосмислення харчування. Вірус дав зрозуміти: короткотермінові дієти не такі ефективні як постійне здорове харчування. Ліки не врятують, якщо організм слабкий. Також з’явився запит на продукти із підвищеним вмістом вітаміну С. У результаті «злетіли» застосунки, які інформують про користь продуктів.
Медичні клініки, ресторани й мережі магазинів почали розробляти на основі ШІ індивідуальні дієти для збалансованого харчування. Так, у квітні компанія FoodCALC із Сан-Франциско запустила платформу MenuCalc для онлайн-аналізу поживних речовин ресторанних меню. Тобто заклад, інтегрувавши це ПЗ, інформує клієнтів про наявність потенційних алергенів у стравах, калорійність продуктів, поживність страв тощо. А клієнт на сайті чи в мобільному застосунку підбирає страву, яка потрібна в конкретний момент. Виявляє алергени в стравах і портативний датчик Nima Sensor. Він аналізує кількість певних білків і видає результат.
Також 2020-го розвинулися платформи для консультацій із дієтологами, а на упаковках продуктів з’явилися QR-коди з інформацією про виробництво товару та порадами, кому, коли і як краще його вживати. Отже, можна прогнозувати: 2021 року зросте кількість сервісів, які надаватимуть детальну інформацію про продукти. До 2030 року, за попередніми прогнозами, хронічні захворювання завдадуть негативних наслідків світовій економіці на $47 трлн. Формула «їжа=ліки» допоможе розв’язати частину цих проблем, тому в цей сегмент продовжуватимуть інвестувати.
Ріст ghost (dark) kitchen цього року був просто шаленим. Темп не зменшиться і далі. Dark kitchen, або їх ще називають віртуальні кухні (коли заклади працюють тільки на виніс, а фізичного ресторану не мають), існували ще до пандемії. Але ця бізнес-модель не надто приваблювала бізнесменів та інвесторів. Усе змінилося 2020-го. З’явилися платформи, які об’єднують «ресторани без столиків», пропонуючи промо, пошук клієнтів чи доставку. Ринок «темних кухонь» за останні 2 роки зріс на рекордні 977,5%. Стрибок, як ви розумієте, відбувся цьогоріч.
Мало того, ринок еволюціонував. У США запустився унікальний сервіс Nextbite. Такий собі ресторанний маркетплейс: розробники Nextbite створюють концепції ресторанів, працюють над меню, бонусними пропозиціями тощо. Але страви для цих віртуальних ресторанів готуються на різних кухнях.
Уявіть умовний ресторан «Район», у якому пропонують вироби із сиру. То от одну страву можуть готувати на Печерську, іншу – на Борщагівці, а десерти їдуть до клієнтів з Троєщини. У такий спосіб Nextbite завантажує кухні тих ресторанів, які втратили своїх клієнтів. З моменту весняного локдауну сервіс розробив концепції 15 брендів, залучивши до роботи понад 1000 ресторанів. Свій віртуальний ресторан HotBox by Wiz навіть відкрив репер Віз Халіфа в Чикаго. Наступного року це точно буде більш популярне у Європі, а згодом свої ресторани без залів і персоналу відкриватимуть і українські блогери та селебрітіс. Загалом світовий ринок «темних кухонь» зросте до $1,8 млрд до 2024 року.
Запит на безконтактність ще збільшиться. Тому зростатиме попит на сервіси, гаджети й цифрові рішення, які зменшують контакти між людьми. Платформи та застосунки для замовлення їжі; гаджети й робототехніка для доставки; цифрові дошки для замовлень та електронні меню.
Восени 2020-го в Україні було запущено сервіс для ресторанів зі створення онлайн-меню MenuMenu. Крім того, що це пришвидшує обслуговування клієнтів (не потрібно чекати офіціанта з меню, а потім ще чекати, поки той прийме замовлення), це підвищує безпеку перебування в закладі. Людина контактує тільки раз з офіціантом, коли він приносить їжу. Усе. До того ж це зручно й для ресторанів, які працюють тільки на винос: персонал не виходить приймати замовлення, а тільки виносить готові страви. Те саме із цифровими екранами: клієнти замовляють і оплачують – зручно й безпечно.
Тема безпеки рук та їжі теж стала окремим стимулом для розвитку стартапів 2020-го. Наприклад, розробникам PathSpot (сканера для рук, який перевіряє наявність на них вірусів і бактерій ) вдалося залучити $6,5 млн інвестицій. Гаджет почали встановлювати біля рукомийників у ресторанах, на кухнях, готелях та інших закладах, які відвідує велика кількість людей.
Продовжить еволюціонувати ринок доставки. Розшириться асортимент продукції (продукти з магазинів, кошики від фермерів, інгредієнти до конкретних страв тощо). Зміниться взаємодія з іншими системами та платформами. Наприклад, сьогодні існує запит на інтегровані платформи, куди б можна було підвантажувати свій раціон і замовляти необхідні продукти з різних магазинів чи навіть ринків, а також відстежувати ланцюжок доставок і поживну цінність продуктів.
Змінюються й платформи для доставки. Якщо сьогодні традиційні UberEats, Glovo чи інші служби беруть собі 30% вартості, то вже з’являються конкуренти, які пропонують інші умови. Нам у березні – квітні кілька разів телефонували власники київських закладів і запитували, чи маємо якусь готову платформу, куди б можна було інтегрувати ресторан чи кав’ярню, щоб не створювати з нуля сайт під доставку.
Таких запитів по всьому світу сотні. І 21-річний Адам Гілд зі США уже відреагував на них, створивши стартап Profitboss. Це – платформа, яка пропонує безкоштовну систему онлайн-замовлення та індивідуальну рекламу ресторанів. У жовтні на розвиток проєкту інвестори виділили $3,5 млн. Інший ресурс, Ordermark, зумів залучити дещо більшу суму – $120 млн. Він пропонує сервіс, який об’єднує меню закладу з різними службами доставки та ще й додатково шукає їм клієнтів. До 2025 року онлайн-продажі в ресторанному бізнесі приноситимуть більшу частину доходу й зростуть на 70% у порівнянні з докарантинним періодом.
Коронавірус змінив світ. Але також закріпив поняття стійкості, якості та відповідальності бізнесу. Що можна сказати з впевненістю – стовідсотково залишиться потреба в їжі й точно буде запит на її доставку. Тож роботи вистачить усім.