За даними Європейського патентного відомства (European Patent Office EPO), інновації в галузі охорони здоров'я стали головним чинником патентної активності 2020 року. На медичні технології припало найбільше винаходів – за ними надано 14 295 патентних заявок в Європі. Турбота про здоров'я обійшла цифровий зв'язок, що був найактивнішою галуззю роком раніше. Що реєстрували винахідники минулого року, як це зробити правильно й на що звертати увагу, розповіла Mind патентна повірена, CEO IPStyle Марія Ортинська.
Боротьба з коронавірусом дала новий потужний імпульс і розробці носимих гаджетів, які сьогодні можуть все або майже все, зокрема – контролювати артеріальний тиск і рівень насичення крові киснем, передавати дані лікарям для подальшого супроводу пацієнтів дистанційно. Над своєю «відповіддю» COVID-19 працюють і великі гравці світового ринку, як-от Apple, Samsung, Garmin, і стартапи.
Наприклад, на початку року на CES 2021 дебютував носимий гаджет від компанії BioIntelliSense. Це пристрій розміром з монету, що безперервно вимірює температуру, частоту серцевих скорочень і частоту дихання людини в стані спокою, аналізує зміни, які можуть вказувати на ознаки й симптоми раннього зараження коронавірусом.
Як нова категорія носимих електронних пристроїв з'явилися й розумні патчі – ще їх називають розумними пластирами. 2021 року прогнозується значне їхнє зростання. Це неінвазивні датчики для моніторингу стану здоров'я, які прикріплюються до поверхні шкіри й використовуються для вимірювання температури, частоти серцевих скорочень, рівня цукру в крові та інших даних.
Фітнес-трекери теж зробили суттєвий крок уперед – сьогодні завдяки їхньому новому функціоналу можна своєчасно зреагувати та звернутися за допомогою до лікаря. Прикладів подібних гаджетів – сотні, але за кожним із них стоїть технологія – запатентована технологія. І ось кілька інсайтів для українських новаторів, які розробляють і воліють запропонувати ринку свій продукт.
Може так статися, що технологію або технічне рішення ви винайшли, але вони вже запатентовані кимось іншим. Ким? Конкурентами, світовими гігантами, приватними винахідниками або компаніями з інших індустрій, з якими ви могли навіть не перетинатися раніше й не чути про них.
Мінімізувати такі ризики допоможе патентний пошук – це пошук інформації за патентними базами й відкритими джерелами. За новизною та патентною чистотою. Він дозволить дізнатися, чи є ваше технічне рішення новим, а також «розкласти» ваш продукт на складові і перевірити, чи не порушує кожна з них чиїсь патентні права.
Способи та пристрої, які можуть бути запатентовані як винаходи або корисні моделі. Наприклад, у тому ж фітнес-сегменті компанією Nike вже запатентована система моніторингу спортивних результатів за допомогою GPS, в Adidas – призначені для користувача інтерфейси, що відображають фізіологічні дані в результаті моніторингу, а в Apple – мережа носимих датчиків для визначення позиції або рухів користувача для поліпшення якості його тренувань.
До речи, дизайни інтерфейсу й самого пристрою, браслета теж охороняються як промислові зразки. А код комп'ютерної програми, що обробляє біометричні дані, виводить зображення на дисплей – під охороною авторським правом.
У такому разі у вас є кілька опцій. Перша – обмежити використання вашого продукту до територій, на які чужі патентні та інші права не поширюються. Наприклад, під час патентного пошуку ви виявили, що Adidas запатентував систему й метод портативного моніторингу працездатності людини під час фізичної активності.
Патенти на цю технологію отримані в ЄС, Австралії, США, Канаді. Отже, якщо вас влаштує ринок України, Азії – можете випускати продукт без переговорів і ліцензії.
Другий варіант – отримати ліцензію або в інший спосіб «узаконити» використання запатентованої технології. Тобто можна отримати право на використання запатентованої технології у вашому продукті, а можна домовитися з власником патенту або його партнерами й купити комплектуючі на основі запатентованих технологій.
Крім того, раджу подумати, як видозмінити продукцію, щоб не порушувати права третіх осіб. Звичайно, якщо є технічна, технологічна можливість це зробити. Отже, не поспішайте відмовлятися від своєї розробки.
Без чіткої та продуманої стратегії захисту хтось може не просто «клонувати» ваше рішення завтра, а й випустити готовий продукт швидше за вас. Якщо творці вчасно не захистили його патентом, технологічні гіганти, конкуренти та інші зацікавлені особи можуть із легкістю скопіювати його – і повністю, і по частинах.
Подумайте також, чи унікальний у вас дизайн – як самого пристрою, так і аксесуарів до нього. Наприклад, браслета. Краще зареєструвати зовнішній вигляд як промисловий зразок. Ну і, звичайно ж, зареєструйте торговельну марку у важливих для вас юрисдикціях.
Загалом же рекомендую створювати так зване портфоліо об'єктів інтелектуальної власності: технології, дизайн, торговельні марки, які ви будете не тільки самостійно використовувати, а й ліцензувати, давати право користування іншим компаніям. Або ж продасте, якщо забажаєте.
У світі жорсткої технологічної конкуренції, важлива швидкість, тому часто компанії колаборуються з іншими виробниками пристроїв, а також ыз представниками інших галузей. Наприклад, з індустрії моди – для створення не тільки корисного, а й стильного, модного аксесуара. Або з виробниками медичного обладнання, які зможуть використовувати вашу інновацію. Або з виробниками смартфонів, операційних систем, які забезпечать взаємозв'язок вашого пристрою з інтернетом речей (Internet of Things, IoT) та іншими гаджетами, а можливо й таке, що запропонують випускати спільний продукт. Не нехтуйте співпрацею, здатною забезпечити успіх на ринку, що збільшується шаленими темпами, і бережіть себе.