Комплаєнс, як відомо, це комплекс процедур і контролю, спрямованих на запобігання порушенням внутрішніх правил компанії та чинного законодавства. Одна з цілей будь-якої програми комплаєнсу – це мінімізація правових і репутаційних ризиків для організації. При цьому комплаєнс також є найважливішим елементом корпоративної культури, яка встановлює етичні стандарти.
Про те, що являє собою сучасний комплаєнс і як він пов'язаний зі штучним інтелектом, розповів Mind директор з етики та комплаєнсу AB InBev Efes Євген Глазов.
Спочатку інститут комплаєнсу з'явився як звід формалізованих правил ведення бізнесу, що бажає працювати чесно й відкрито. Згодом правила доповнювалися, програми комплаєнсу адаптувалися і, нарешті, переросли в частину корпоративної культури будь-якої відповідальної компанії.
Незалежно від специфіки бізнесу в таких компаніях діють:
Багато компаній розширюють коло активностей департаментів комплаєнсу антимонопольним регулюванням, захистом персональних даних, контролем процесів отримання дозвільної документації, недопущенням дискримінації та домагань, дотриманням прав людини. Виділяють також політику належного вивчення клієнтів, контрагентів і постачальників товарів і послуг, принципи прийому й оброблення скарг, політику з навчання персоналу.
Одного лише утвердження тих чи інших політик комплаєнсу недостатньо. Важливо організувати робочий процес у такий спосіб, щоб всі потенційні проблеми відстежувалися та вирішувалися в режимі реального часу.
Крім того, зараз акцент все більше зміщується в бік запобігання порушень. І не тільки шляхом збільшення кількості точок контролю, а й через розвиток культури етики в співробітників за допомогою тренінгів та інтерактивних сесій.
Оскільки AB InBev Efes – це спільне підприємство, програми комплаєнсу обох акціонерів існували задовго до створення об'єднаної компанії AB InBev Efes. Наприклад, в AB InBev комплаєнс як окрема функція активно розвивається понад 10 років, зокрема, і внаслідок того, що це – публічна компанія і її акції торгуються на біржах.
Саме тому на програму сильний вплив справив Foreign Corrupt Practices Act (Закон про корупцію за кордоном, США), що встановлює правила перевірки контрагентів, контролю вручення й отримання подарунків, ведення фінансового обліку, навчання співробітників, порядку розслідування порушень і багато іншого.
Крім класичних інструментів, як-от дью ділідженс (процедура детальної незалежної перевірки) бізнес-партнерів компанії, проведення аудитів і розслідувань, а також популяризації культури повідомлень про порушення для запобігання ризикам для компанії, ми приділяємо особливу увагу автоматизації процесів контролю.
Зокрема, ми запустили чатбот із широким функціоналом, через який будь-хто може отримати доступ до політиків компанії, залишити анонімну заяву про порушення та отримати відповідь на своє запитання від відділу етики і комплаєнсу.
Однак предметом гордості є те, що AB InBev одна з перших у секторі Consumer Package Goods почала розвивати систему штучного інтелекту в комплаєнсі. Перш за все це мінімізує ризик людської помилки при проведенні аналізу ступеня ризику того чи іншого процесу. І, крім того, істотно підвищує швидкість виявлення ризиків – буквально до кількох митей, що дозволяє зберігати високий рівень безпеки для компанії та її співробітників.
BrewRight, або Bright – це самописне рішення AB InBev, інтегроване в основну систему обліку та інші системи. За допомогою набору алгоритмів Bright у проактивному режимі здійснює перевірку на ризик кожної трансакції, що здійснюється компанією, моніторить наявність задвоєння платежів, виявляє конфлікти інтересів, перевіряє, чи всі контрагенти пройшли процедуру дью ділідженс і багато іншого.
Bright є автономною системою, яка сигналізує про високий і середній ризик трансакції або контрагента. Проте іноді потрібне втручання людини, щоб переконатися в правильності висновків Bright і скорегувати їх у разі потреби. Якщо система помиляється, до алгоритмів вносяться відповідні зміни, щоб у майбутньому помилка не повторювалася. Так здійснюється машинне навчання.
Безумовно, якщо ризик ідентифікований коректно, співробітники відділу комплаєнсу вживають заходів щодо оперативного усунення ризику або проведення розслідування.
Крім того, не потрібно забувати, що Bright – це штучний інтелект, тому дуже важливо, щоб рішення цього інструменту були етичними. Саме тому розробники на постійній основі оновлюють алгоритми, щоб всі дії та висновки системи відповідали не тільки положенням законодавства, а й на етичним цінностям компанії.
Якщо говорити загалом, то постійна модернізація поточних систем та автоматизація процесів – це запорука дотримання найвищих стандартів програми комплаєнсу AB InBev Efes. У нас вже автоматизовані процеси прийому заяв про порушення, проведення дью ділідженс, схвалення та контролю дарування від імені компанії, обліку й оформлення дозвільної документації, дотримання санкцій комплаєнсу, відстеження виконання KPI відділу етики і комплаєнсу. Безумовно, на досягнутому ми не зупиняємося та продовжуємо впроваджувати нові системи.
Ми активно інтегруємося в роботу різних відділів компанії, щоб мати можливість працювати на попередження ризиків, а не ліквідовувати наслідки порушень. У зв'язку з тим, що віддалений режим роботи зараз є основним для великої частини співробітників, ми шукаємо нові способи комунікації та організації інтерактивних сесій.
І фокусуємося на прискоренні машинного навчання, щоб Bright ставав менш залежним від суб'єктивних суджень і все більш ефективним.