З 1 квітня 2021 року почали діяти нові програми медичних гарантій. Ними передбачені додаткові обов’язки медичних закладів, виконання яких може безпосередньо впливати на отримання грошей від Національної служби здоров’я України. Чи потрібно у зв’язку із цим вносити зміни до колективного та індивідуального трудових договорів із працівникам, а також чи треба змінювати їхні посадові інструкції розповів Mind юрист ILF та експерт із трудового консалтингу Олексій Головін.
Сучасні заклади охорони здоров’я постійно переглядають свої відносини з працівниками. Хтось оновлює обов’язки своїх підлеглих, хтось вносить зміни до штату, коригуючи умови оплати праці, а хтось – робить все одночасно.
Перший варіант – це внесення змін до посадових інструкцій, де міститься перелік обов’язків працівників. Цей документ необов’язковий, але наявний у більшості підприємств. Те, що ним передбачено, і повинен виконувати співробітник. Якщо ж певного зобов’язання в ньому немає, значить, виконувати його працівник не зобов’язаний. Саме тому такі зміни мають бути обґрунтовані реорганізацією виробництва та праці. Інакше внести їх без згоди працівника неможливо.
Повернемося до умов договорів з НСЗУ. Припустимо, що за пакетом послуг «Інсульт та інфаркт» у перші 24 або 48 годин роботи з пацієнтом медпрацівник має виконати певний порядок дій. Якщо цього порядку дотримано, вважається, що послуга надана правильно й за неї нараховуватиметься оплата. Прямо передбачені в посадових інструкціях людини, ці дії становляться її обов’язком. Якщо вона цього не виконує, то тоді це є порушенням трудового договору, а значить – і трудової дисципліни, за що їй може бути оголошено догану або її може бути навіть звільнено.
Коли через певні обставини з’являється додаткова робота, її виконання потрібно передбачити в посадових інструкціях.
Ба більше, якщо людина виконуватиме прямо не передбачену інструкцією роботу, зважаючи на розуміння нашої Конституції, яка прямо забороняє використання примусової праці (ст. 43), роботодавець зобов’язаний додатково таку роботу оплачувати.
Другий варіант – це оновлення переліку обов’язків і зміна умов оплати праці індивідуально для кожного співробітника через трудовий договір.
Роботодавець і працівник підписують відповідну додаткову угоду до нього. Можливе також укладання нового трудового договору, навіть якщо раніше він не був оформлений у письмовій формі.
І третій варіант – це внесення змін до локальних актів на підприємстві: колективного договору, положення про оплату праці, положення про преміювання (якщо воно є), положення про індикатори якості (якщо таке розроблялося). Зміни в ці документи вносяться за процедурою, визначеною в них самих.
Зміни до таких актів є глобальними і стосуються всіх або великої категорії співробітників. Наприклад, коли ми впроваджуємо індикатори якості праці для медичних працівників, відповідно вносячи зміни до розділу про оплату праці та наявні додатки.
Кожному підприємству необхідно визначитися, як саме йому буде зручно підлаштувати свою систему під нові умови. Одним буде достатньо внести зміни до посадових інструкцій, а іншим доведеться розробляти та приймати новий колективний договір і переглядати систему оплати праці та преміювання.