Як змінилася робота страхових посередників у 2020-му; чому ринок life-страхування є тією індустрією, що рухає глобальний ринок праці до більш людино-центричного ставлення, а кар’єра фінансового консультанта набуває все більшої привабливості у пост-ковідній реальності, Mind розповіла Лілія Ладика, керівник департаменту з розвитку дистриб’юторської мережі страхової компанії МетЛайф в Україні.
Під час тривалого травневого вікенду навряд чи хтось з нас згадував, чому 130 років тому з’явилося «свято всіх трудівників». А починалося воно із вшанування учасників протестів у США, котрі потребували робочого дня тривалістю 8 годин. Такий собі крок до сучасного тренду work-life balance. Та чи варто пам’ятати про це сьогодні, коли віддалена робота стала новою нормою, а окремі компанії переходять на чотириденний робочий тиждень?
Насправді варто. Адже дослідження доводять, що проблема балансу роботи та життя залишається актуальною, а пошуки «професії мрії» не припиняються для мільйонів українців. Чергове дослідження від порталу Rabota.ua показало, що у 2021 році майже кожен третій його учасник хотів би знайти іншу роботу, яка дозволить:
Як бачимо, тренди цікаві, от тільки де знайти роботу за усіма цими критеріями? Здається, є принаймні одна відповідь – можливо, не дуже очікувана для українського ринку праці.
Згідно з дослідженнями Vertafore, за підсумками складного та стресового 2020 року, 85% фінансових консультантів зі страхування життя в США визначають свою кар'єру в галузі як приклад найкращої роботи, незважаючи на проблеми пандемії. І як свідчать опитування МетЛайф в Україні серед наших партнерів, вітчизняні фінансові консультанти та посередники ринку life-cтрахування з ними цілком погоджуються.
Чому так? Відповідь дуже проста. Через ситуацію навколо COVID-19 для багатьох людей стала ще більш очевидною цінність самої послуги страхування життя. Водночас посередники ринку life-страхування змогли так переформатувати свою роботу, що їхня традиційна професія отримала нові переваги. Ось у чому вони полягають.
Ще до епохи локдаунів професія фінансового консультанта давала певну свободу робочого графіку. Але зараз, коли консультувати клієнтів можна не під час персональної зустрічі, а з будь-якого місця, де є доступ до інтернету, вона відкрила ще більше можливостей тим, хто цінує справжній баланс між роботою та життям.
Як показує дослідження Miro, близько половини працюючих людей, які перебувають у шлюбі або у партнерських стосунках, зауважують, що робота вдома покращила їхнє сімейне життя. Майже дві третини батьків з дітьми до 18 років стверджують, що робота вдома, незважаючи на побутові складнощі, також поліпшила їхні стосунки. Наприклад, тепер є час готувати дітям сніданок та відправляти їх до школи.
Привабливість роботи страхового агента або ж фінансового консультанта зросла ще й тому, що наразі можна знаходити клієнтів по всій країні онлайн, залишаючись жити у рідному регіоні.
Про проблему працевлаштування у невеликих містах та селищах України знають, напевне, всі. Зокрема, майже 68% всіх вакансій на національному HR-порталі work.ua сконцентровані у п’яти регіонах: Києві, Дніпропетровській, Харківській, Одеській та Львівській областях. На всі інші регіони держави припадає менше третини вакансій, тож можливість стати консультантом і не їхати до мегаполіса в пошуках кращої кар’єри – це справжній шанс на достойну роботу для багатьох українців.
У період пандемії навчання стало новим трендом. За даними Google, в окремі дні запити стосовно онлайн освіти зростали на 900%. Та при цьому не всі сфери і не всі роботодавці були готові до того, що їхні співробітники потребуватимуть нових знань та навичок. Посередництво у сфері life-страхування – приємне виключення, адже цей бізнес завжди вимагав системного навчання команд, постійного вдосконалення знань і водночас пропонував багато можливостей для цього.
Пандемія COVID-19 вчергове довела, що фінансові знання надзвичайно важливі для українців. За даними Research & Branding Group, наприкінці травня минулого року, перед завершенням «жорсткого» етапу карантинних заходів, без заощаджень опинилися 48%, тобто практично половина наших співвітчизників. І це не дивно, адже рівень фінансових знань в Україні є найнижчим серед країн, де проводяться такі дослідження.
Професія фінансового консультанта – чи не найпростіший шлях до того, аби підвищити власний рівень фінансової обізнаності, не опинитися в кризовій фінансовій ситуації і допомогти уникнути її своїм клієнтам. Цінність таких навичок була усвідомлена багатьма українцями саме у 2020-му.
Окрім суто фінансового навчання, кар’єра фінансового консультанта передбачає неабиякі можливості з отримання так званих soft skills. Це і формування комунікаційних навичок, і підвищення стресостійкості, і багато інших умінь.
Якщо для окремих сфер перехід в онлайн виявився доволі складним, то фінансові консультанти отримали від цього неочікувані переваги. Перш за все, вони виникли завдяки спілкуванню з клієнтами, партнерами та потенційними колегами у соціальних мережах. «Сидіти в чатиках» та просувати власну сторінку на Facebook чи Instagram – тепер не розвага, а частина роботи фінансового консультанта. До речі, доволі цікава.
Багато фінансових консультантів з кожним днем все впевненіше почуваються у соцмережах, активно просувають себе та компанію. Сьогодні у life-страхуванні вже з’явилися профільні онлайн-курси, на яких консультант може отримати повний набір необхідних навичок: від власного позиціонування до створення привабливих stories для своєї персональної сторінки зі страхової тематики.
Потреба у формуванні особистого бренду стала новим викликом та одночасно можливістю для кожного фінансового консультанта.
МетЛайф в Україні схвально ставиться до активної діяльності консультантів у соцмережах. Адже ми цілком погоджуємося з результатами дослідження Edelman Trust Barometer, яке свідчить: особистий бренд приносить значну користь не тільки людині, але й компанії, яку вона представляє. Щирі життєві історії та персональні пости, якими діляться співробітники та партнери компанії, зазвичай отримують більше зацікавленості читачів та розповсюджуються активніше, ніж інформація з корпоративних сторінок.
І головне: вигоду від появи консультантів у соціальних мережах отримали клієнти. Вони можуть знайти незаангажовані відгуки і поспілкуватися з іншими користувачами страхових послуг, щоб сформувати своє уявлення про компанію, консультанта та прийняти зважене рішення. Це можна назвати новою прозорістю, що стає певним стандартом професії страхового посередника і залучає в нашу індустрію «цифрове покоління» – молодь, якій раніше не завжди вистачало такої прозорості.
До речі, про молодь і майбутнє страхування. Наразі в усьому світі та в зокрема в Україні спостерігається ще одна, надзвичайно цікава тенденція. Освічені молоді люди, так зване покоління Y та особливо Z, не хочуть працювати «просто за гроші». Результати дослідження, проведеного компанією P&G серед студентів провідних українських вишів вже у 2021-му, свідчать: така молодь ніколи б не хотіла працювати в індустріях та компаніях, де не дбають про своїх клієнтів та суспільство, а зосереджені лише на заробітку.
З огляду на такі результати, стає зрозумілим, чому вже зараз life-страхування приваблює молодих. Це бізнес, в основі якого лежить ідея турботи про людей – їхнє здоров’я, добробут та гідне майбутнє.
Це не найбільш очевидний, але чи не найважливіший тренд, завдяки якому молоді українці вбачають перспективною професію фінансового консультанта. А усі трансформації в галузі, про які йдеться вище, лише посилили це прагнення.
Загалом же перелічені зміни дозволили фінансовим консультантам України не лише зберегти свою професію і звичний рівень доходів, а й активно розвивати бізнес протягом складного минулого року. Згідно зі звітами Держкомстату, вже декілька років поспіль страхування і фінансова діяльність стабільно входять до числа топ-3 галузей за рівнем заробітних плат і доходів її представників. З цими висновками важко сперечатись, адже про успіхи українських фінансових консультантів свідчать і результати діяльності компанії МетЛайф, яка минулого «карантинного» року збільшила збір страхових премій на 26% порівняно з «докарантинним» 2019-м. Аналізуючи показники діяльності 1-го кварталу вже 2021 року, ми бачимо, що цей рік буде ще більш успішним для компанії, а отже і для страхових посередників та фінансових консультантів, зокрема. Особливо приємно писати про це, усвідомлюючи, що спалах COVID-19 міг стати тим моментом, коли професія фінансового консультанта опинилася «на межі», адже звичні у страхуванні життя комунікації та особисті зустрічі виявились неможливими протягом досить тривалого часу.
З огляду на всі ці тренди в сфері страхового посередництва, спадає на думку лише один висновок – у пост-ковідну епоху, як і в попередні 18 років, страхові посередники, з високою імовірністю, лишатимуться драйвером розвитку для ринку life-cтрахування в Україні. А ще хочеться вірити в те, що робота фінансового консультанта стане рушійною силою не лише цієї індустрії, а більш глобальних змін – на ринку праці, у бізнесі та й загалом у суспільстві. Коли в центрі уваги дійсно опиниться людина з її потребами, цінностями та прагненням до щасливого, усвідомленого та відповідального життя.